خراسان رضوی، قطب صنایع دستی کشور؛ ۲۳ هزار هنرمند و ۷۰۰ فروشگاه فعال ابراز نگرانی معاون استاندار خراسان‌رضوی از شدت آلودگی هوای مشهد تجهیز ۸۰ چراغ راهنمایی در مشهد به برق اضطراری شهردار منطقه ۳ مشهد مطرح کرد: خدمت‌رسانی شبانه‌روزی به زائران با ۴۰ پاکبان و تجهیزات کامل در دهه آخر ماه صفر استقرار جایگاه‌های ویژه عرضه کالا و نان در مشهد برای خدمت‌رسانی به زائران در دهه آخر ماه صفر خدمات ویژه اتوبوسرانی مشهد در سه روز پایانی ماه صفر قائم‌مقام ستاد دهه پایانی صفر شهرداری مشهد: مدیریت شهری ۲۴ساعته برای خدمت به زائران تلاش می‌کند | پیش‌بینی ۵۱ مرکز اسکان موقت و اضطراری در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ شهرداری منطقه ثامن مشهد آماده میزبانی از زائران دهه آخر صفر پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (یکشنبه، ۲۶ مرداد ۱۴۰۴) | آغاز روند افزایش دما از سه‌شنبه جاده قدیم قوچان برای ۳ روز مسدود شد (۲۶ مرداد ۱۴۰۴) آماده‌باش ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برای خدمت‌رسانی در دهه پایانی ماه صفر| خدمت‌رسانی صلواتی تعدادی از ناوگان در شب شهادت امام رضا(ع) در معابر منتهی به حرم بهره‌برداری از ۵ پارکینگ موقت در هسته مرکزی مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ کیفیت هوای کلانشهر مشهد قابل‌قبول شد (۲۶ مرداد ۱۴۰۴) آماده‌باش ۱۰۰ درصدی ۵۸۰۰ نیروی کارگری به منظور انجام رفت‌وروب معابر در دهه پایانی صفر | استقرار ۶ کانکس ارزاق عمومی و ۸ کانکس نانوایی پیش‌بینی هواشناسی مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ و سالروز شهادت امام‌رضا(ع) | گرما طاقت‌فرسا نخواهد بود مشکلی در تأمین نان و آرد مشهد در دهه پایانی ماه صفر وجود ندارد | فعالیت ۹ نانوایی سیار در اطراف حرم امام‌رضا(ع) افزایش ۳۳ درصدی اهدای خون در روز اربعین در خراسان رضوی ضمیری: سامان‌دهی سیما و منظر شهری مشهدمقدس با الگوی ایرانی‌اسلامی دنبال می‌شود تأکید رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس بر میزبانی شایسته از عزاداران دهه آخر ماه صفر
سرخط خبرها

مقاومت زنان و نوا‌های ماندگار شمال خراسان

  • کد خبر: ۵۰۵۱۸
  • ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶
مقاومت زنان و نوا‌های ماندگار شمال خراسان
نوا‌های محلی که توسط بخشی‌ها و هنرمندان شمال خراسان حفظ و صیانت شده، دربردارنده مقام‌ها و نغمه‌هایی است که بر مبنای شور و عرفان پایه‌گذاری شده است. این موسیقی از گذشته تا کنون برخاسته از سبک زندگی و باور‌های فرهنگی مردم آن خطه و به طور سنتی صیانت و منتقل شده است.
غلامرضا آذری خاکستر |شهرآرانیوز؛ نوا‌های محلی که توسط بخشی‌ها و هنرمندان شمال خراسان حفظ و صیانت شده، دربردارنده مقام‌ها و نغمه‌هایی است که بر مبنای شور و عرفان پایه‌گذاری شده است. این موسیقی از گذشته تا کنون برخاسته از سبک زندگی و باور‌های فرهنگی مردم آن خطه و به طور سنتی صیانت و منتقل شده است. یکی از ویژگی‌های کلام در نوا‌های شمال خراسان، بیان داستان‌های مختلف و نگاه پندآمیز وقایع زندگی مردم و به‌ویژه مقاوت زنان در شرایط سخت است که در این منطقه جغرافیایی با آن روبه‌رو بوده‌اند. نوا‌های ماندگار در شمال خراسان در کنار برداشت هنری در مسائل اجتماعی نیز تأثیرگذار هستند. آهنگ نیز همچون شعر توصیفی گاهی چنان سوز به پا می‌کند که مخاطب را حیران و گاهی حس و حال وطن‌پرستی‌اش را هویدا می‌کند؛ بنابراین راز ماندگاری این نوا‌ها را باید در مردمی بودن آن‌ها دانست. تاکنون درباره تاریخ پیدایش این نوا‌ها در شمال خراسان برخی پژوهشگران همچون استاد کلیم‌ا... توحدی پیشگام شده‌اند. توحدی پژوهش «هزار و یک شب» را که دربرگیرنده فلسفه شعر و موسیقی کرمانج خراسان است تألیف و به صورت مفصل کار کرده است.
 
فلسفه وجودی هر آهنگ با تاریخ و وقایع آن نیز در هم آمیخته است. به قولی، در خراسان و برخی نواحی ایران پس از هجوم بیگانگان و کشتار و انباشت اجساد زنان سرودی به نام «انارکی» می‌خواندند. زنان دور اجساد جمع می‌شدند و نار می‌زدند و گریه می‌کردند. یا در «ا... مزار» دختری بعد از مشاهده اجساد کشته‌شدگان بسیار و پیدا نکردن یارش در جست‌وجوی مزار او «ا... مزار» خوانده است.
 
دکتر یوسف متولی حقیقی طی مقالاتی به فلسفه آهنگ‌های شمال خراسان پرداخته است. از میان آهنگ‌های باقی‌مانده می‌توان به «خجه‌لوره»، «پری‌جان»، «لی‌یاره»، «ا... مزار»، «مرجان، دختر کرد»، «فاطمه‌جان»، «ننه‌خانم»، «کرم‌اصل‌خان»، «زهره» و «طاهر و سکینه» اشاره کرد. نوا‌ها و اشعار ماندگار طی سال‌های متمادی در شمال خراسان را می‌توان در ۲ محور مورد تحلیل کرد: نخست نوا‌هایی که محتوای رزمی و ملی دارند که با سوزوگداز همراه‌اند. دوم آن‌ها دربردارنده عشق‌های نافرجام و یک‌طرفه و حتی همراه با ظلم بوده‌اند. به طور کلی آهنگ‌های «ا... مزار» و «لی‌یاره» در ردیف نوا‌های سوزناک هستند که روایت آن‌ها تا اندازه‌ای با هم سنخیت دارد.
 
«لی یاره» داستان دلدادگی بهمن و گلنار است. دراواسط دوره قاجار طی تهاجمی به کرد‌های مناطق شمال خراسان تعدادی از زنان و کودکان به اسارت می‌روند. گلنار نیز در این شبیخون اسیر می‌شود. پس از آن، بهمن در جست‌وجوی گلنار دیوانه‌وار آواره کوه و بیابان شد و سرنوشت گلنار در آن سوی مرز‌ها در بازار‌های برده‌فروشی رقم خورد. پس از این رویداد، روایتی از این واقعه تلخ در بین بخشی‌ها و نوازندگان ایجاد شده که در آهنگی عاشقانه با عنوان «لی‌یاره» تجلی پیدا کرده است، نوا‌هایی که حکایت از ظلم و از طرفی ایستادگی زنان و مقاومت در برابر تجاوز بیگانگان به این خطه جغرافیایی دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->