تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و کویت در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل زیبای افغانستان به تیم ملی فوتسال ایران توسط مهران غلامی چشم روشنی تلویزیون برای افغانستان آخرین اخبار تیم ملی فوتسال افغانستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سلاجقه: امسال رهاسازی حقابه توسط طالبان در یک دوره زمانی کوتاه انجام شد مربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: در آسیا قدرت‌نمایی می‌کنیم جان‌باختگان سیل در افغانستان به بیش از ۷۰ نفر رسید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) ادامه گشت‌زنی هواپیمای بدون‌سرنشین در آسمان افغانستان روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان رزمایش مشترک برگزار کردند افزایش شمار جانباختگان سیل در افغانستان به ۶۶ نفر (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) تحلیلی بر نقشه راه سازمان ملل برای افغانستان لیست نهایی تیم ملی فوتسال افغانستان برای جام ملت‌های آسیا اعلام شد سرمربی تیم ملی فوتسال ژاپن: فوتسال افغانستان پیشرفت باورنکردنی داشته است گزارش دیرهنگام فرماندهی مرکزی آمریکا از حمله مرگبار انتحاری در فرودگاه کابل معاون سفیر ایران در کابل: به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان هستیم پاکستان مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی را آغاز کرد کرزی، عبدالله و جبهه مقاومت: حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود نصیراحمد فایق: افغانستان به کانون افراط‌گرایی تبدیل شده است ۱۲ هزار تبعه خارجی تحت پوشش بیمه پایه سلامت احتمال بارندگی و جاری شدن سیل در ۳۴ ولایت افغانستان (۲۵ فروردین)
سرخط خبرها

زندگی سخت قرقیزهای افغانستان در کوه‌های پامیر بدخشان + عکس

  • کد خبر: ۵۵۴۵۴
  • ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲
  • ۱
زندگی سخت قرقیزهای افغانستان در کوه‌های پامیر بدخشان + عکس
قرقیزها یکی از اقلیت‌های قومی افغانستان هستند که در دامنه کوه‌های پامیر استان بدخشان، آخرین نقطه در شما‌ل ‌شرق این کشور در ارتفاع بیش از ۴ هزار متر از سطح دریا که به بام دنیا مشهور است، زندگی می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ گفته می‌شود که این اقلیت قومی پس از انقلاب اکتبر روسیه به این منطقه مهاجرت کرده‌اند. عده‌ای هم پس از فروپاشی شوروی به پامیر آمده‌اند. این گروه سنی مذهب هستند و به زبان قرقیزی و تا اندازه‌ای، فارسی صحبت می‌کنند.

 

دامداری زندگی مردم این منطقه را می‌چرخاند. زنان هم نیروی اصلی کار هستند.

 

برخلاف اکثریت شهروندان افغانستان، این مردم دغدغه ناامنی را ندارند و با صدای انفجار و خبر انتحار بیگانه‌اند؛ اما با دردهای بسیار دیگری آشنا هستند.

 

این مردم از ابتدایی ترین امکانات شهروندی همانند مدرسه و بیمارستان بی بهره‌اند.

 

افزایش مرگ و میر مادران هنگام زایمان به دلیل نبود امکانات بهداشتی، قرقیزها را نگران انقراض نسل‌شان در افغانستان کرده‌اند.

 

برای قرقیزها، تریاک مثل آب و غذا، بخشی از زندگی زیر خیمه‌ها است؛ نه تنها مردان، زنان و کودکان هم برای تسکین دردهایشان دلبسته دود تریاک هستند.

 

پامیر نشینان پول را نمی‌شناسند و گاه در برابر یک جفت کفش، یک گوسفند می‌دهند.

 

در بام دنیا تلفن و موبایلی وجود ندارد، اما مردم محل برای ارتباط با یکدیگر از مخابره استفاده می‌کنند. سیستمی که تا فاصله کمتر از پانصد متری کار می‌کند و هر کدامش در بدل یک بزغاله خریداری شده است.

 

با وجود تمام این مشکلات، بام دنیا حالا به قفس سنگی می‌ماند که در قعر مشکلات گیر مانده و فریاد مردمانش به گوش کسی نمی‌رسد.

 

برای تماشای عکس‌ها در سایز بزرگتر و کیفیت بهتر بر روی آنها کلیک کنید

 

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عبدالرحیم صالحی
Germany
۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
0
0
سلام و خسته نباشید خدمت شما
من یک بنده خدا هستم که در آلمان
زندگی میکنم چه خدمتی از من بنده خدا می‌آید
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->