فرایند داوری و ارزشیابی بسته‌های تربیت و یادگیری کودکستان‌ها آغاز شد (۴ مرداد ۱۴۰۴) نتایج اولیه آزمون ارشد علوم پزشکی اعلام شد (۴ مرداد ۱۴۰۴) درباره دوچرخه‌های اشتراکی مشهد و صرفه جویی روزانه ۱۰۰۰  لیتری سوخت | باید و نباید‌های بایدو سیگار دست دوم و سوم را جدی بگیرید پلمب کارگاه تولید غیرمجاز محصولات بهداشتی و آرایشی در مشهد (۴ مرداد ۱۴۰۴) چه ساعاتی نباید زیر نور آفتاب باشیم؟ موفقیت طب سنتی در کاهش علائم آلرژی‌های فصلی افزایش ۱۳ درصدی مبتلایان به آرتریت روماتوئید خراسان رضوی در جمع زلزله‌خیزترین استان‌های کشور طی هفته گذشته (۴ مرداد ۱۴۰۴) کشف ۱۱۲ ماینر غیرمجاز از یک کارگاه صنعتی در مشهد زلزله نسبتا شدید در عسلویه بوشهر + جزئیات (۴ مرداد ۱۴۰۴) مجروحان جنگ ۱۲ روزه در صورت تأیید معلولیت خدمات بهزیستی دریافت می‌کنند ترکیدگی لوله گاز در جاده مشهد_چناران | تردد پس از نیم ساعت از سر گرفته شد (۴ مرداد ۱۴۰۴) کشف ۱۲ کیلوگرم حشیش از قاچاقچی حرفه‌ای در تهران بازداشت ۳ شرور درپی حمله به مأموران در طرح جمع‌آوری اتباع تزریق ۸.۳ میلیون مترمکعب پساب به بخش صنعت خراسان رضوی تهران تشنه است | ناترازی آبی نتیجه تمرکزگرایی و توسعه غلط برقراری پرواز‌های فرودگاه سبزوار پس از آغاز مجدد پرواز‌های داخلی (۴ مرداد ۱۴۰۴) پوشش بیش از ۱۲۴ هزار کلاس‌اولی در طرح سنجش سلامت نوآموزان خراسان رضوی اطلاعات مجرمان برای ایام اربعین به‌روزرسانی شد مرگ بیش از ۴۲ هزار موتورسوار در تصادفات دهه ۹۰ پیش‌ثبت‌نام پایه دهم مدارس شاهد آغاز شد (۴ مرداد ۱۴۰۴) تعیین تکلیف دانشگاه آزاد برای امتحانات باقی مانده ترم بهمن ۱۴۰۳ اتمام بخش‌هایی از مرمت بازار وکیل شیراز (۴ مرداد ۱۴۰۴) صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در پی پیش‌بینی وقوع گردوخاک و افزایش وزش باد در خراسان رضوی (۴ مرداد ۱۴۰۴) آماده‌باش ۱۵ هزار نیروی هلال احمر برای پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۴ مشمولان فاقد معافیت تحصیلی امکان شرکت در مراسم اربعین را ندارند آتش قسمت عراقی تالاب هورالعظیم با هواپیمای آب‌پاش ایرانی مهار شد (۴ مرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

این ۵ میلیون دانش‌آموز کجا هستند؟

  • کد خبر: ۵۵۴۷۰
  • ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
این ۵ میلیون دانش‌آموز کجا هستند؟
فریدون صدیقى - استاد روزنامه‌نگاری
دلتنگ است. نمى‌تواند این همه دورى را باور کند. او یک عادت ۳۷ ساله دارد که خود را در ۳ فصل سال، وقف درس و مشق و غوغاى بچه‌هاى جان، بچه‌هاى آرزو و امید و فردا کند و حالا در حیرت است که مهر آمد و پادشاه فصل‌ها گذشت و هیچ کودکى روى تخته‌سیاه کلاس ننوشت «بابا آب داد» و پدر نان داد و حالا هم در فصل سردوسپید، هیچ دانش‌آموزى با صداى بلند نمى‌خواند «سارا همسایه داراست!» دبستان دخترانه شهیدبهزادى دلتنگ است، چون خبر ندارد که کرونا کسب علم و دانش را در ورطه سردرگم آموزش از راه دور رها کرده است؛ حتى دبیرستان دخترانه هدا که درست رودرروى دبستان شهیدبهزادى است نیز نمى‌داند کجا رفته‌اند دختران گیسوکمند که به‌وقت زنگ تفریح، غرق شادمانى و رؤیاهاى رنگارنگ بودند. آیا بچه‌ها دوباره به مدرسه بازمى‌گردند؟ امیدواریم، حتما. گرچه باید بپذیریم جهان پساکرونا جهان دیگری است که آموختن و راه‌رفتن با منش و روش نوین را براى ما مردمان معصوم و جهان‌سومى که دهه‌هاست درحال گذار به جهان نیمه‌توسعه‌یافته مانند مالزى و سنگاپور و... هستیم، دشوار خواهد کرد.

غم‌افزا این است در دقیقه اکنون که تیر و تبرخورده کرونا هستیم و روزانه ده‌ها تن یا صد‌ها تن از ما مردمان کروناگزیده، جان مى‌سپارند و ما با حفظ فاصله به‌سوگ مى‌ایستیم و پس از آن یادمان مى‌آید که معلوم نیست کى و کجا سوزن‌خورده واکسن شویم، همچنان بالغ‌بر ٥٥٩هزارو٢٤٣کلاس درس در پهنه وسیع ایران، در حسرت هیاهوى ١٥میلیون دانش‌آموز هستند و بچه‌ها از راه دور، بى‌مهر و بی‌امرونهى حضورى آموزگاران، تک‌وتن‌ها در خانه یا سر کوه برف‌گرفته، مشغول درس‌آموزى‌اند. آیا این‌سان دیدن آموزگاران از راه دور براى بچه‌هاى دبستانى و دوره اول دبیرستان، عین ندیدن و نبودن آموزگار نیست؟ عین تعلیم بدون تربیت نیست؟
 
احتمالا هست! غم‌افزا آنکه از جمعیت ۱۵ میلیون دانش‌آموز فقط ۸۱ درصد در شبکه اجتماعى «شاد» احراز هویت شده‌اند؛ یعنى از سرنوشت قریب‌به ۳ میلیون دانش‌آموز خبرى نیست. به‌معناى دیگر آن‌ها در تاریک‌ترین بخش آموزش گم شده‌اند. چرا؟ پاسخ، چند جمله پررنج است؛ آنان به گوشى و تبلت دسترسى ندارند؛ یعنى درس‌آموزى برایشان غیرممکن است. آیا آنان به‌تدریج از گردونه تحصیل خارج مى‌شوند؟ ممکن است، شاید، نمى‌دانیم!

نکته: از جمع ۱۲ میلیون دانش‌آموز احرازهویت‌شده در شبکه شاد یعنى ۰۸/۸۱ درصد، حدود ۵/۲ میلیون نفرشان کم‌فعال هستند؛ یعنى گاه‌وبی‌گاه فعال یا غیرفعال‌اند. آیا اولیاى این جمع، از حضور بارى‌به‌هرجهت بچه‌هایشان باخبرند؟ نمى‌دانیم، اما این نکته را مى‌توانیم به پرسش بگذاریم که آیا احتمال دارد این حضور غیرفعال به‌تدریج در ترم دوم و سوم از فعالیت بازمانند و به لشکر ۳ میلیون بازمانده از تحصیل بپیوندند؟ ما نمى‌دانیم؛ آموزش‌وپرورش مى‌داند.

به‌هرحال جمعیتى قریب به ۵/۵ میلیون دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلى به‌علت حضور نیافتن در مدرسه، درس خواندنشان زیر سوال است و ما اولیا در اینجا و آنجا مثلا خراسان یا سیستان‌وبلوچستان، عمیقا پژمرده‌تر از پاییز و سردتر از زمستان هستیم. یادمان باشد که دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر کشور به‌تازگى گفته‌اند ۸۰ درصد دانش‌آموزانى که ترک تحصیل مى‌کنند، گرفتار آسیب‌های شدید مانند اعتیاد مى‌شوند. یعنى آن ۳ میلیون دانش‌آموز بدون گوشى و تبلت در خطر غلتیدن در تله آسیب‌ها و ناهنجارى‌هاى اجتماعى در روزگار پررمزوراز کرونا هستند؟
پاسخ ساده این است که این خطر، بیشتر دانش‌آموزان دوره اول و دوم دبیرستان را تهدید مى‌کند؛ آن دسته که نه گوشى دارند، نه تبلت یا بچه‌هایى که حضور فعالی در فضاى مجازى ندارند.

تامل در آمار‌ها معنى‌دار است؛ مثلا از میان ۱۰ میلیون دانش‌آموز فعال در فضاى مجازى و درس و بحث و آموزش، دانش‌آموزان قم در صدر هستند. رتبه دوم از آن بچه‌هاى کرمانشاه، سپس استان مرکزى بعد استان البرز و سپس استان زنجان است و ازمیان بچه‌هاى کوشا و ساعى در درس و مشق مجازى شهرستان‌ها، رتبه اول از آن تهران است و سمنان، یزد، قزوین و اصفهان به‌ترتیب رده‌هاى بعدى را از آن خود کرده‌اند. از رتبه مشهد و خراسانى‌ها در رده‌هاى بعدى، بى‌خبرم و امیدوارم در ترم‌هاى بعدى در صدر قرار بگیرند.

کاش بشود روزى بچه‌هاى کلاس اول دبستان شهیدبهزادى با هم به مدرسه بروند تا صداى خنده و ریسه آنان، خیابان هرمزان و کوچه سوم پیروزان جنوبى را در تهران پر کند!
کاش مسئولان فعال و دلسوز تا پیش از پایان سال تحصیلى، همه آن ١٥میلیون دانش‌آموز و ۲ میلیون فرهنگی محترم را واکسینه کنند تا بچه‌ها دوباره شهر‌ها را با شوروشعف تسخیر کنند و ما از خرسندى حالمان بهتر از احوالمان شود!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->