فقط ۲ درصد بهبودیافتگان کرونا پلاسما اهدا کرده‌اند

  • کد خبر: ۵۵۸۰۱
  • ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵
فقط ۲ درصد بهبودیافتگان کرونا پلاسما اهدا کرده‌اند
مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: با گذشت چند ماه از شیوع کرونا و افزایش تقاضا از سوی بیمارستان‌ها برای دریافت پلاسمای بهبود یافتگان، متأسفانه فقط ۲ درصد از این افراد اقدام به اهدای پلاسما کرده‌اند. بهبود‌یافتگان از کرونا اطمینان خاطر داشته باشند که اهدای پلاسما بعد از بهبودی به هیچ عنوان سیستم ایمنی بدن آن‌ها را تضعیف نخواهد کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا مهدی زاده گفت: ۲۷۵۰ بهبود یافته کرونا در این مدت برای اهدای پلاسما مراجعه کردند که ۲۱۲۲ شرایط اهدا را داشتند.


وی ادامه داد: آمار اهدای پلاسما توسط بهبود‌یافته‌ها کمتر از حد انتظار است و فقط دو درصد از مبتلایان به کرونا پلاسما اهدا می‌کنند.


مهدی‌زاده با بیان اینکه پلاسمای بهبود‌یافتگان کرونا اکنون به‌عنوان یک درمان در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: با گذشت چند ماه از شیوع کرونا و با توجه به افزایش میزان شیوع ویروس در ماه‌های اخیر، تقاضا از سوی بیمارستان‌ها برای دریافت پلاسمای بهبود‌یافتگان افزایش یافته و باید تامین این تقاضا محقق شود.
مدیرکل انتقال خون استان تهران تاکید کرد: بهبود‌یافتگان از کرونا اطمینان خاطر داشته باشند که اهدای پلاسما بعد از بهبودی به هیچ عنوان سیستم ایمنی بدن آن‌ها را تضعیف نخواهد کرد و با اطمینان خاطر برای نجات بیماران و اهدای پلاسما اقدام کنند.


وی ادامه داد: بهبود‌یافتگان کرونا به شرط داشتن شرایط لازم (همانند شرایط اهدای خون) و نیز گذشت یک ماه از بهبودی می‌توانند به مراکز سازمان انتقال خون مراجعه کنند و از آن‌ها ۵۰۰ سی سی پلاسما گرفته می‌شود و پلاسمای اهدایی آن‌ها فریز و بعد از غربالگری و تست سلامت ذخیره می‌شود و به مراکز درمانی که درخواست‌کننده این پلاسما برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا باشند ارسال می‌شود و در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.


وی خاطرنشان کرد: شرایط عمومی اهدای این پلاسما مانند اهدای خون است و شخص اهدا‌کننده باید کارت ملی همراه داشته و محدوده سنی وی ۱۸ تا ۶۰ سال باشد. کلیه مراحل و شرایط ثبت نام و پذیرش اهدا‌کننده دقیقاً مانند اهدای خون کامل است.


مهدی‌زاده افزود: از همه افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند می‌خواهیم به دلیل اینکه زمان وجود آنتی‌بادی این ویروس در بدن آن‌ها مدت زمان کوتاه و محدودی است هرچه زودتر برای اهدای پلاسمای خود اقدام کنند تا بتوانند کمکی برای سلامت مبتلایان به این ویروس باشند.


وی تاکید کرد: اهدا‌کنندگان خون و همین طور پلاسما اطمینان داشته باشند که انتقال خون بر اساس آخرین استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های انتقال خون جهان، تمام نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت می‌کند و تمام مراکز انتقال و اهدای خون و همه تجهیزات این مراکز در کشور اکنون و همین طور همیشه، ضد‌عفونی و استریل می‌شوند و اهد‌اکنندگان با اطمینان خاطر خون اهدا کنند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->