نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟ دو کشته بر اثر حادثه رانندگی درمحور قدیم تهران-ساوه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی | خون خشک شده بهتر از خون مایع است تصویب افزایش حقوق نیروهای خدماتی وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تامین کامل امنیت آزمون سراسری ۱۴۰۳ در مشهد | گزارشی از تقلب ارائه نشده است
سرخط خبرها

پلاسما بهبودیافتگان از کرونا هست، کیسه نیست!

  • کد خبر: ۴۷۶۳۸
  • ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
پلاسما بهبودیافتگان از کرونا هست، کیسه نیست!
بیماران بهبودیافته از کرونا برای اهدای پلاسما با معضل نبود کیسه‌های ذخیره این فرآورده خونی روبه‌رو شده‌اند
محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ همین دیروز، خبر‌هایی در شهر منتشر شد که از کمبود کیسه اهدای پلاسما در مشهد حکایت داشت؛ معضلی که می‌تواند در روند اهدای پلاسما برای بهبود بیماران مؤثر تأثیر منفی بگذارد.
چنان‌که رسانه ها، مجلات و پزشکان مدعی شده اند، تا قبل از کشف واکسن یکی از راه‌های معتبر و مؤثر درمان کرونا، استفاده از پلاسمای بیمارانِ بهبودیافته است. خردادماه امسال مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که پلاسمادرمانی برروی بیماران کرونایی باعث شده است میزان مرگ ومیر و مدت بستری در بیمارستان‌ها برای آن‌ها تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.
 
تا چندی پیش استقبال نکردن بهبودیافتگان کرونا از اهدای پلاسما چالش اساسی سازمان انتقال خون و وزارت بهداشت بود، اما حالا کمبود کیسه هایِ اهدایِ پلاسما در شهر مشهد و انتظار اهداکنندگان پلاسما برای رسیدن این کیسه ها، به یک مشکل تبدیل شده است؛ معضلی که البته مسئولان انتقال خون استان وعده داده اند تا شنبه برطرف خواهد شد.

کرونایی هایِ بهبودیافته در یکی دو هفته اخیر اقبالی نسبی به اهدای پلاسمایِ خون برای درمان بیماران بدحال پیدا کرده اند. با این همه، پس از گذر از راستی آزمایی‌های انتقال خون استان و ارائه مدارک ابتلا به کرونا و تأیید بیماری افراد یادشده، داوطلبان اهدای پلاسمان با مشکل نبود کیسه اهدای پلاسما مواجه شده اند و نوبتشان برای اهدایِ پلاسما به دلیل نبود کیسه هایِ مخصوص در حال به تعویق افتادن است.


نوبتی که از دست رفت

یکی از اهداکنندگان پلاسما با تأیید این مسئله به شهرآرا می‌گوید: برای اهدایِ پلاسما مراحل زیادی را پشت سر گذاشتم و بالاخره بعد از چندروز و با تأیید پزشکان سازمان انتقال خون واجد شرایط اهدایِ پلاسما شناخته شدم. طبق روال سازمان انتقال خون و گویا به دلیل کمبود ظرفیت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نوبت تعیین کردند که در فلان روز برای اهدایِ پلاسما مراجعه کنم. وی ادامه می‌دهد: یک روز قبل از زمان اهدا تماس گرفتند و گفتند که به دلیل نبود کیسه‌های پلاسما نوبتتان عقب افتاده است و البته برای اهدای پلاسما هیچ زمان دیگری را هم تعیین نکردند.


خبر می‌دهیم!

یکی دیگر از داوطلبان اهدایِ پلاسما هم که با تعویق نوبت به دلیل اتمام کیسه‌ها روبه رو شده است، می‌گوید: تا امروز بیش از ۲، ۳ بار نوبت من برای اهدایِ پلاسما عقب افتاده، آن هم به این دلیل که کیسه دریافت پلاسما در مشهد تمام شده است و فعلا خبری از ارسال کیسه اهدای پلاسما نیست. وقتی هم که از مسئولان مرکز اهدای خون پرسیدم برای اهدا چه زمان دیگری می‌توانم مراجعه کنم، پاسخ درستی ندادند و فقط گفتند که هر وقت کیسه‌ها برسد، خبرتان می‌کنیم. این کار باعث بی اعتمادی مردم می‌شود و بعید می‌دانم که با این رویه، دیگر کسی برای اهدایِ پلاسما اقدام کند و زمان بگذارد.


کیسه‌ها تأمین شده است

در مقابل، مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با تأیید مشکلات به وجود آمده در مسیر تأمین کیسه‌های پلاسما در شهر مشهد، با بیان اینکه این مشکل به زودی حل می‌شود، ادامه می‌دهد: متأسفانه در چندروز اخیر با مشکل کمبود کیسه‌های دریافت پلاسما مواجه و به همین دلیل مجبور شدیم نوبت‌های اهدا را به تعویق بیندازیم.
مجید عبداللهی می‌افزاید: با رایزنی‌های انجام شده با سازمان انتقال خون کشور، کیسه‌های دریافت پلاسما تا شنبه به مشهد خواهد رسید و کارِ دریافت پلاسمایِ خون کسانی که نوبتشان به تعویق افتاده است، انجام خواهد شد و کارشناسان سازمان برای تعیین نوبت جدید با آن‌ها تماس خواهند گرفت.


رکورد‌های کرونا ادامه دارد

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، متأسفانه رکوردزنی‌های بیماری کرونا در کشور همچنان ادامه دارد؛ روز‌های دوشنبه و سه شنبه بود که کرونا در بیشترین آمار فوتی‌ها و ابتلا، به بالاترین میزان خود از ابتدای شیوع در کشور رسید. چهارشنبه نیز متأسفانه آمار ابتلا دوباره رکورد زد و از ۵۰۳۲ نفر آمار سه شنبه به ۵۶۱۶ ابتلای جدید رسید تا دلهره‌ها برای تحقق پیش بینی‌های مسئولان درمانی کشور برای تداوم روند افزایشی بیماری کرونا، همچنان ادامه یابد. در روز گذشته همچنین شاهد فوت ۳۱۲ نفر دیگر از هم وطنان به دلیل ابتلا به کرونا بودیم.
اکنون مجموع فوتی‌های ناشی از ابتلا به کرونا در کشور به ۳۱ هزار و ۳۴۶ نفر و مجموع مبتلایان نیز به ۵۴۵ هزار و ۲۸۶ نفر رسیده است.


فعالیت تالار‌های عزا و عروسی، همچنان ممنوع

احمد ریواده، معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری مشهد، نیز در پاسخ به برخی ابهامات در مورد ادامه فعالیت تالار‌های عزا و عروسی در مشهد اعلام کرد که با توجه به شرایط قرمز کرونایی، وضعیت مشهد اصلا مناسب بازگشایی تالار‌های پذیرایی نیست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->