جزئیات تازه از جنایت تولیدکننده پادکست در کانادا | راوی« آخرین شاهد» چرا همسرش را به قتل رساند؟ تعطیلی چهارساعته واحدهای صنفی مشهد تا ۲۰ روز آینده | تابلوهای تبلیغاتی اصناف خاموش شود خدمات دهی به بیماران سکته قلبی در سه مرکز درمانی مشهد بیش از ۳۰ درصد سالمندان یک بار در عمر خود، سقوط را تجربه می‌کنند سازمان سنجش کشور به تشریح اقدامات ۳۳ ماه گذشته خود پرداخت همه چیز درباره مراسم ازدواج آنانت آمبانی و رادیکا مرچنت آیا پشه آئدس به خراسان شمالی رسیده است؟ جلوگیری از ۵۰۰ سقط جنین سالم در مشهد و خراسان‌رضوی نقش انرژی خورشیدی در شکل‌دادن به شهرهای پایدار آینده پیرترین ببر سیبری ایران در باغ‌وحش ارم تلف شد (دوم مرداد ۱۴۰۳) با گریه و لج بازی کودک برای رسیدن به خواسته‌هایش چه کنیم؟ وجود پشه آئدس در ۶ استان کشور (۲ مرداد ۱۴۰۳) الزام در دریافت مجوز خروج از کشور برای مشمولان سربازی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳) | تداوم هوای گرم تا اوایل هفته آینده آخرین وضعیت پرونده «کورش کمپانی» تشریح شد (دوم مرداد ۱۴۰۳) چگونه هزینه‌های سفر به روسیه را کنترل کنیم؟ بازداشت ۲ تن از کارکنان اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی (۲ مرداد ۱۴۰۳) هدفگذاری دانشگاه ها در دولت چهاردهم منطقی و مسئله محور شود ارائه خدمات در ۵۶ سلامتکده دولتی و خصوصی و درمان سرپایی با طب ایرانی استان خراسان رضوی جز مناطق عاری از بیماری مالاریا است اعلام نتایج قطعی آزمون‌های نهایی پایه دوازدهم (۲ مرداد ۱۴۰۳) بازداشت در مدینه به‌خاطر غزه | روحانی مشهدی از ماجرای دستگیری خود در عربستان، در ایام حج امسال می‌گوید
سرخط خبرها

دوره پیش دبستانی به ۳ سال افزایش یافت + جزئیات

  • کد خبر: ۵۷۰۵۷
  • ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
دوره پیش دبستانی به ۳ سال افزایش یافت + جزئیات
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تصویب اساسنامه «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» در جلسه روز گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی، جزئیات آن را اعلام کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، رضوان حکیم زاده در این باره اظهار کرد:  اساسنامه، دوره کودکی را تعریف و مشخص می کند که منظور از دوره کودکی، زیر شش سالگی است.

 

وی افزود: همچنین اساسنامه اصولی را مورد توجه قرار داده که باید در امر تعلیم و تربیت کودک لحاظ شود. اهداف، وظایف و ترکیب ساختار نیز مشخص شده است. موضوع، تربیت به صورت یکپارچه است و این سازمان تمام امور مربوط به برنامه ریزی، هدایت، نظارت، صدور مجوز و ارزیابی تعلیم و تربیت کودکان زیر شش سال را به صورت یکجا و متمرکز بر عهده دارد.

 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تمام وظایف دستگاه و سازمان هایی که قبلا در این حیطه مسئولیتی داشتند از این پس در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک دنبال می شود، در پاسخ به اینکه دوره مهدکودک و پیش دبستانی در این اساسنامه چگونه دیده شده است؟ گفت: در این اساسنامه، دوره کودکی به عنوان دو دوره درنظر گرفته می شود، یک دوره از بدو تولد تا سه سالگی است که محوریت تربیت کودکان با خانواده است و اساسنامه تاکید دارد که رویکرد اصلی تعلیم و تربیت کودکان در این دوره سنی، بودن در کنار خانواده و توانمندسازی خانواده ها برای اتخاذ روش های تربیتی مناسب کودکان است.

 

وی افزود: اما دوره بعدی، شامل دوره پیش دبستانی می شود که در سیستم قبلی دوسال را دربر می گرفت اما اینجا به سه سال ارتقا یافته و کودکان از سن ۳ تا ۶ سال، مشمول دوره پیش دبستانی می شوند و رویکرد تقویت مراکز تعلیم و تربیت کودکان است تا کودکان از آموزش های لازم برخوردار شوند.

 

«اجباری» بودن دوره سه ساله پیش دبستانی فعلا مشخص نیست

 حکیم زاده در پاسخ به اینکه آیا با تشکیل سازمان تعلیم و تربیت کودکان و درنظرگرفتن یک دوره سه ساله پیش دبستانی، بحث اجباری شدن این دوره نیز مطرح شده است؟ گفت: در حال حاضر صحبتی درباره اجباری شدن این دوره مطرح نشده، البته باید آیین نامه ها و مقررات، تدوین و به تصویب برسند، اما موضوع مهم تمایز رویکرد در این دو دوره سه ساله است.

 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در سه سال اول تمرکز بر حضور خانواده و در سه سال دوم به اهمیت یادگیری های پایه و پرورش همه جانبه کودکان تاکید شده تا جایی که می توانیم دسترسی کودکان را تسهیل، حضورشان را تشویق و شرایط این حضور را در مراکز تعلیم و تربیت کودکان فراهم کنیم.

 

برنامه درسی دوره پیش دبستانی چگونه خواهد بود؟

وی درباره نحوه آموزش و برنامه درسی این دوره گفت:  برنامه درسی پیش دبستانی از قبل مشخص و در چارچوب برنامه پیش دبستانی ۱۱ هدف معین شده است اما در حال حاضر نکته مهم این است که باید مجددا متناسب با سه سال اول اهداف، دستورالعمل ها و آیین نامه ها تصویب شود. اهداف کلی دوره پیش دبستان نیز عبارت از رشد توانایی های جسمی و روانی مانند شادابی و سلامت و امنیت، برخی مهارت های پایه یادگیری، رشد مهارت کاربرد زبان فارسی، آشنایی با نمادهای ایرانی و اسلامی و احساس تعلق به آنها، انس با قرآن و علاقه به آن، پرورش ذوق هنری و زیبایی شناسی است.

 

حکیم زاده ادامه داد: در اساسنامه بر رشد همه جانبه کودکان در ابعاد شناختی، عاطفی، روانی، حرکتی، اجتماعی، معنوی، زیستی و بدنی و اهتمام به تکوین هویت ملی و اسلامی تاکید شده است.

 

وظایف سازمان تعلیم و تربیت از تدوین دستورالعملها تا صدور مجوز و شهریه مراکز نگهداری کودکان

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه متناسب با دوره سنی زیر سه سال اهداف برنامه درسی در این ابعاد تدوین خواهد شد و برای آنکه با مرحله بعدی همسو باشد قطعا هماهنگی میان اهداف دو دوره لازم  است، برخی وظایف سازمان را نیز شرح داد و اظهار کرد: برنامه ریزی، مدیریت و نظارت بر اجرای تعلیم و تربیت یکپارچه دوره کودکی، صدور مجوز، تعیین شهریه، برنامه ریزی برای ارائه خدمات کیفی مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی و سایر مراکز نگه داری و تعلیم و تربیت کودکان، تدوین دستورالعمل ضوابط ارزیابی  و رتبه بندی مراکز ارائه دهنده خدمات تعلیم و تربیت و آموزش دوره کودکی، تدوین چارچوب صلاحیت ها و شایستگی نیروی انسانی، تعیین سازوکار احراز و صدور گواهینامه حرفه ای و ... برخی از وظایفی هستند که طبق اساسنامه بر عهده این سازمان خواهد بود.

 

وی درباره صدور مجوزها گفت: همه امور مربوط به صدور مجوز برای مهدهای کودک، پیش دبستانی و سایر مراکز که تحت هرعنوانی برنامه هایی برای تعلیم و تربیت کودکان دارند برعهده سازمان ملی تعلیم و تربیت کودکان خواهد بود.

 

تدوین دستورالعملها ظرف ۶ ماه

حکیم زاده اضافه کرد: یک دوره زمانی پیش بینی شده که سازمان تشکیل شود و بعد از یک دوره سه ماهه استقرار یابد و همزمان نوشتن دستورالعمل ها و آیین نامه ها انجام شود. البته کار تدوین دستورالعمل ها از اکنون آغاز شده و ادامه می یابد تا در یک بازه زمانی شش ماهه به اتمام برسد.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->