واکنش حکیم به اقدام خصمانه آمریکا در شورای امنیت علیه فلسطین قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل کشی اسرائیل در غزه + فیلم ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع اسرائیل (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) سی ان ان: هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است + عکس زمان تصمیم‌گیری برای تعطیلی پنجشنبه‌ها مشخص شد تحلیلگر نظامی صهیونیست: قیامت را به چشم دیدیم امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم اطلاعیه جدید فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس به شهادت رسید + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان واکنش امیرعبداللهیان به ساقط شدن ریزپرنده‌ها در آسمان اصفهان وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نخواهد گرفت لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم | اوضاع جبهه شمالی خطرناک است فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد لاپید: بن گویر آبروی اسرائیل را برده است ظریف حمله موشکی اسرائیل به خاک ایران را «آتش‌بازی » خواند ماجرای حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس چه بود؟ وزارت خارجه وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را به شدت محکوم کرد در سفارت ایران در فرانسه چه می‌گذرد؟! (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزرای خارجه گروه ۷ خواستار همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی شدند دوباره غیرت ملت، دوباره شور قیام | راهپیمایی نمازگزاران مشهدی در حمایت از عملیات «وعده صادق» برگزار شد + فیلم
سرخط خبرها

نگاهی به دشواری‌های اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برای اجماع بر گزینه نهایی

  • کد خبر: ۵۷۲۹۱
  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
نگاهی به دشواری‌های اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برای اجماع بر گزینه نهایی
با نزدیک‌تر شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری دوره سیزدهم، نام نامزد‌های بیشتری از میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به گوش می‌رسد و حمایت یک یا چند گروه و حزب سیاسی از هر یک از این نام‌ها به‌معنی دشواری ائتلاف همه‌گیر در دو جبهه اصولگرا و اصلاح‌طلب بر یک گزینه واحد است.
به گزارش شهرآرانیوز؛ با نزدیک‌تر شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری دوره سیزدهم، نام نامزد‌های بیشتری از میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به گوش می‌رسد و حمایت یک یا چند گروه و حزب سیاسی از هر یک از این نام‌ها به‌معنی دشواری ائتلاف همه‌گیر در دو جبهه اصولگرا و اصلاح‌طلب بر یک گزینه واحد است. اگرچه برخی از فعالان سیاسی نظیر محمد هاشمی‌رفسنجانی، عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام، معتقدند که «تعدد نامزد‌ها باید وجود داشته باشد تا شورای نگهبان بررسی صلاحیت‌ها را انجام دهد، اما بعد از مشخص شدن نتایج صلاحیت‌ها باید از میان نامزد‌های تأییدصلاحیت شده موجود، بر یک نفر اجماع شود»، ائتلاف بر یک گزینه واحد حداقل در شرایط کنونی چندان آسان به نظر نمی‌رسد. با‌این‌حال گویا اصولگرایان به‌واسطه پیش‌فرض پیروزی در انتخابات آینده، در مقایسه با اصلاح‌طلبان، راه دشوارتری برای اجماع بر یک گزینه واحد دارند.


ضرورت اجماع اصلاح‌طلبانه

علی صوفی، دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات، در گفتگو با «خبرآنلاین» درباره روند اجماع سازی در‌میان اصلاح‌طلبان گفت: «واقعیت این است که اصلاح‌طلبان نمی‌توانند بدون یک نهاد اجماع‌ساز به انتخابات ورود کنند؛ چون اگر اجماعی صورت نگیرد، تکثر کاندیدا‌های انتخابات۸۴ و ۸۸، شورای شهر دوم، ایجاد می‌شود که نتیجه آن، تفرق آرا خواهد بود که به‌معنای شکست اصلاح طلبان است. برعکس آن نیز اجماعی بود که در سال‌های‌۹۲ تا ۹۶ صورت گرفت که نتیجه آن، موفقیت و پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات بود؛ بنابراین اصلاح‌طلبان به تجربه دریافته بودند که بدون اجماع روی کاندیدا‌ها و لیست‌های واحد نمی‌توانند توفیقی به دست بیاورند؛ از‌این‌رو نهاد اجماع‌ساز لازم و ضروری تشخیص داده شد.»


شکاف میان اصولگرایان

محمد مهاجری، فعال سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا، در گفتگو با «نامه‌نیوز» درباره جدی‌شدن نامزدی سیدابراهیم رئیسی برای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «خبر و اطلاعی از آمدن آقای رئیسی ندارم، اما وقتی می‌بینم دو جریان به‌شدت درحال حمله به او هستند، احساس می‌کنم نگرانی‌ها از نامزدی آقای رئیسی بیشتر شده است. نیرو‌های جریان آقای قالیباف به‌شدت از این اتفاق عصبانی هستند و در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به‌شدت درحال حمله به آقای رئیسی هستند. مجموعه دوم، جبهه پایداری هم نگران ورود آقای رئیسی است و هم نگران ورود آقای ظریف.»


توافق بین اصلاح‌طلبان، آسان‌تر از اصولگرایان است

سیدمحمد حسینی، وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد و عضو جمنا، نیز در گفتگو با «خبرآنلاین» درباره وضعیت ائتلاف درمیان اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده گفت: «طبیعی است به غیر از آقای رئیسی، برخی سراغ نامزد‌های مختلف مثل آقایان قالیباف، جلیلی، نیکزاد، رستم قاسمی، ضرغامی، محسن رضایی، دهقان، سعید محمد، قاضی‌زاده، عباسی و... بروند.

میدان برای دیگر عزیزان باز است که وارد رقابت نفس گیر انتخاباتی شوند و درنهایت اگر با بررسی دقیق میدانی و نه صرفا ادعای اطرافیان متوجه شدند موقعیت لازم برای رأی‌آوری را ندارند، کنار بروند تا دچار تشتت آرا و واگذاری نتیجه به رقیب نشویم. تجربه نشان داده که به‌توافق‌رسیدن اصلاح‌طلبان برای انتخاب کاندیدای واحد، آسان‌تر از اصولگرایان است؛ ازاین‌رو باید رقابت را جدی بگیریم.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->