مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

خیابان «نجف» مشهد، در محاصره مشکلات

  • کد خبر: ۵۷۷۳۲
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
خیابان «نجف» مشهد، در محاصره مشکلات
اینکه به‌صورت معمول، محلات حاشیه شهر پاتوق معتادان باشد مسئله جدیدی نیست، اما معضل اعتیاد در  محله نجف کارش از زن و مرد گذشته و حالا به کودکان و نوجوانان رسیده است؛
لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ وضعیت اینجا هم عجیب است و هم غریب. اینکه به‌صورت معمول، محلات حاشیه شهر پاتوق معتادان باشد مسئله جدیدی نیست، اما معضل اعتیاد در این محله کارش از زن و مرد گذشته و حالا به کودکان و نوجوانان رسیده است؛ کودکان و نوجوانانی که این روز‌ها با تعطیل شدن مدارس وفراگیری کرونا بیشتر وقت پیدا می‌کنند پادو مواد مخدر برای والدین معتادشان باشند. بسیاری از اهالی اینجا گاهی نیز در فراهم کردن ابتدایی‌ترین مسائل روزمره شان مانده اند، چه برسد به تهیه گوشی هوشمند و اینترنت و فضای مجازی و درس برای بچه هایشان؛ «آب آشامیدنی‌مان کم و بیش گل ولای دارد.
 
گردوخاک و هوای آلوده امانمان را بریده است. اتوبوس هایمان شلوغ است و ضدعفونی نمی‌شود. بازیافتی‌ها و ضایعات جمع کن‌ها هم که کم کم عضو ثابت محله شده اند.» این‌ها تنها بخشی از درددل‌های اهالی بولوار نجف در توس ۶۵ است؛ محله‌ای که به ادعای خود اهالی در میانه بولوار توس قرار گرفته است، اما از خیلی برخورداری‌ها بی‌بهره مانده است.


مدارس را فرهنگ سرا کنید

آقای نظری فعال فرهنگی و از اهالی ساکن در نجف ۲۹ است که در تهیه این گزارش با ما همراه است. او درباره وضعیت فرهنگی این محله می‌گوید:‌ای کاش در این محله موضوعات فرهنگی و خانواده محوری اولویت اول آموزش‌ها قرار بگیرد.
او ادامه می‌دهد: مهم‌ترین معضل این محله اعتیاد است. جولان اعتیاد در این محله کارش از پدرومادر‌ها گذشته و حال وروز بچه‌ها را به اینجا رسانده است که باید به دنبال تهیه مواد پدرومادرشان باشند.
او اضافه می‌کند: شهردار مشهد چندی پیش اعلام کرد که امکان استفاده از ظرفیت مدارس برای فرهنگ سرا‌های محلی وجود دارد.‌ای کاش این اقدام هرچه سریع‌تر تحقق یابد، چون هم بچه‌ها در مدارس راحت هستند و هم خانواده‌ها می‌توانند به مدارس اعتماد کنند.


اتوبوس‌ها خوب ضدعفونی نمی‌شود

فلاحی شهروند دیگری است که از وضعیت شلوغی اتوبوس‌های خط بولوار توس که یک ایستگاه آن نیز در بولوار نجف قرار دارد گله می‌کند و می‌گوید: اتوبوس‌ها شلوغ است و مردم توان استفاده از تاکسی را ندارند؛ دوست داریم تعداد خطوط را افزایش دهند.
او با بیان اینکه ضدعفونی کردن اتوبوس‌ها به درستی صورت نمی‌گیرد تأکید می‌کند: بار‌ها پیش آمده است که سوار اتوبوس شده ام، ولی بهداشت در اتوبوس رعایت نشده است. البته شهروندان هم متأسفانه بهداشت را رعایت نمی‌کنند که باید در این زمینه هم فرهنگ سازی شود.


خیران بسته بهداشتی نذر کنند

او با بیان اینکه بعد از شیوع کرونا در خیلی از محلات بسته‌های بهداشتی توزیع شد، می‌افزاید: این بسته‌ها کمتر به محلات ما رسید و متأسفانه خیلی از خانواده‌ها در این محله حتی برای تهیه ماسک بهداشتی مشکل دارند.
این شهروند بیان می‌کند: مشکل دیگر هم این است که اینجا خیلی از مردم موارد بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را برای جلوگیری از شیوع کرونا رعایت نمی‌کنند.


درخواست احداث کلانتری

زمانی شهروند میان سالی است که از خرده سرقت‌های معتادان در این محله، به ویژه در انتهای نجف گله می‌کند. او می‌گوید: درخوست ما این است که در این محله کلانتری احداث شود. چندین بار هم درخواست خود را از طریق شورای اجتماعی محلات به گوش مسئولان رسانده ایم. ایستگاه پلیس و انجام چند گشت در روز، به تنهایی استحکام و قدرت یک کلانتری را در محله ندارد.

او می‌افزاید: پایگاه بسیج مستقر در نجف ۲۵ نیز بهتر است در فواصل مختلفی، کانکس مستقر کند و گشت‌ها افزایش یابد.
این شهروند با بیان اینکه یکی دیگر از سرقت‌های سارقان در این محله سرقت مدارک شناسایی است، تأکید می‌کند: سارقان متأسفانه مدارک مردم محله را می‌دزدند و از آن سوءاستفاده می‌کنند.


تاکسی خطی برقرار شود

فروزنده نیز شهروند دیگری است که درخواست ایجاد خط تاکسی برای این محله را دارد و بیان می‌کند: تعریف یک خط شهری تاکسی برای مردم این محله به صرفه‌تر از تاکسی‌های اینترنتی است. هزینه و کرایه یک تاکسی اینترنتی از محله ما تا مرکز شهر مانند حرم و میدان شهدا حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان می‌شود که برای مردم کمی پرداخت این نوع هزینه‌ها دشوار است. او نیز به اجتماع زیاد معتادان در زمین‌های بایر و آلونک‌هایی اشاره می‌کند که پاتوق این افراد شده است. وی می‌گوید: بیشتر ضایعات جمع کن‌ها معتاد هستند و با کیسه‌هایی بر دوش، از کنار فرزندان ما عبور می‌کنند و در زمین‌های بایر انتهای نجف ۲۹، درست در چندقدمی مکان‌های بازی بچه‌ها مواد مصرف می‌کنند.

او بیان می‌کند: اکثر خانه‌ها در این محله غیرمجاز ساخته شده و جالب است که به این خانه‌ها انشعاب آب، برق، گاز و تلفن هم داده شده است. همین موضوع باعث شده است اجاره مکان برای دلالان مواد راحت‌تر باشد و به راحتی مرکز توزیع مواد ایجاد شود.


۱۳ دستگاه اتوبوس در خط ۲۰۴

برای پیگیری بخشی از مطالبات اهالی خیابان نجف، به سراغ مدیر روابط عمومی سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد می‌رویم و عباس اتحادی درباره خط اتوبوس فعال در این محله می‌گوید: خط ۲۰۴ در محله نوده تردد می‌کند و در این خط اکنون ۱۳ دستگاه اتوبوس فعالیت می‌کنند. اتحادی با بیان اینکه سرفاصله رسیدن هر اتوبوس در این خط ۱۰ دقیقه است می‌افزاید: در پایانه فردوسی این خط هر روز ضدعفونی می‌شود و کار ضدعفونی کردن دست کم ۵ بار در روز انجام می‌شود.
وی درباره اینکه آیا امکان افزایش خطوط برای این محله وجود دارد نیز بیان می‌کند: افزایش خطوط براساس استاندارد تعداد مسافر است. اکنون تعداد ۱۳ دستگاه اتوبوس فعال در خط ۲۰۴ با تعداد مسافر جابه جا شده متناسب است.


ضدعفونی ناوگان، به صورت مستمر

وی درباره نحوه ضدعفونی کردن خطوط اتوبوس رانی می‌گوید: تمامی سطوح دارای تماس مشترک از جمله درها، دستگیره ها، صندلی ها، دیواره‌ها و میله‌ها بر اساس شیوه نامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‌شود و ضدعفونی ایستگاه‌ها نیز به روال گذشته درحال انجام است. اتحادی ادامه می‌دهد: همکاران ما نیز قبل از شروع به کار، غربالگری سلامت می‌شوند و در صورت مشاهده علائم مشکوک به بیماری کرونا به مراکز بهداشتی معرفی می‌شوند.


نظارت بر اتوبوس‌های فعال

او بیان می‌کند: اطلاع رسانی و نظارت مستمر برای اینکه اتوبوس‌ها در همه پایانه‌ها خاموش باشد، به‌طور مداوم انجام می‌شود و در صورت مشاهده اتوبوس دودزا، بدون درنگ برای رفع عیب به تعمیرگاه این سازمان اعزام می‌شود. اتحادی تأکید دارد که برای تمامی ناوگان خصوصی و دولتی به صورت مستمر معاینه فنی اخذ می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->