اوکراین از بیم حمله بلاروس ۲ بیمارستان را تخلیه کرد تشدید اختلافات میان اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی خسارت وارد کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی از حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق بسته تسلیحاتی ۶ میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین سرنگونی پهپاد گران قیمت و پیشرفته آمریکا در سواحل یمن (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شعله‌ور شدن اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های فرانسه و انگلیس حمله مقاومت اسلامی عراق به حیفای سرزمین‌های اشغالی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شلیک ۳۰ موشک از جنوب لبنان به شمال جولان اشغالی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمادگی کامل مقاومت برای مقابله با تجاوز اشغالگران به رفح اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهرهای انگلیس وزیر دفاع: حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است سکوت بلینکن درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو و ادعای دموکراسی در آمریکا شولتس: احتمال حل اختلافات باکو-ایروان بیشتر از همیشه است کنعانی:‌ آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است نتانیاهو: تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد آمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی سازمان ملل: پاک‌سازی نوار غزه از آوار و بمب‌های منفجرنشده احتمالاً ۱۴ سال طول بکشد اعلام آمادگی روسیه برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران
سرخط خبرها

جدال بودجه‌ای بهارستان با پاستور به کجا خواهد رسید؟

  • کد خبر: ۵۷۷۳۷
  • ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۸
جدال بودجه‌ای بهارستان با پاستور به کجا خواهد رسید؟
باتوجه‌به رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، احتمال تصویب لایحه چنددوازدهمی برای سال آینده وجود دارد
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ خبر رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس را حتما شنیده‌اید. هرچند دیروز رئیس‌جمهور برای دفاع از بودجه پیشنهادی دولتش به مجلس نیامد، نماینده‌ها در غیاب او پس از شنیدن دفاعیات محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور و دیدگاه‌های موافقان و مخالفان تصویب بودجه ۱۴۰۰ با ۹۹ رای موافق، ۱۴۸ رای مخالف و ۱۲ ر‏ای ممتنع از مجموع ۲۶۱ نماینده حاضر در مجلس، این لایحه را مردود اعلام کردند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، پیش از آغاز رای‌گیری گفته بود که اگر لایحه بودجه تصویب نشود، دولت باید آن را اصلاح کند و به مجلس ارجاع دهد.

اما باتوجه‌به موضع‌گیری‌های دولت در برابر تغییرات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق و ازسوی دیگر، نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال و همچنین رسیدن به انتهای دوره دولت دوازدهم، سوال اینجاست که آیا اصلاحات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در این زمان اندک انجام خواهد شد و آیا این تغییرات به شکلی خواهد بود که مجلس این‌بار رای تایید به کلیات آن بدهد؟

طبق پیش‌بینی کارشناسان، این اتفاق نخواهد افتاد؛ یعنی دولت و مجلس در زمان باقی‌مانده بر سر لایحه جدید آلبوم اقتصادی ۱۴۰۰ به توافق نخواهند رسید که در این صورت، احتمالا باید در انتظار تصویب بودجه چنددوازدهمی برای اداره کشور در ماه‌های ابتدایی سال آینده باشیم؛ اتفاقی که در دهه ۹۰ نیز چهاربار در سال‌های ۹۰، ۹۱، ۹۲ و ۹۴ روی داد.


اما لایحه چنددوازدهم چیست؟

درحقیقت براساس این لایحه مجلس، چنددوازدهم از کل رقم بودجه پیشنهادی دولت را برای چند ماه از سال (مثلا دو، سه یا شش ماه) تصویب می‌کند تا دولت بتواند از خزانه برداشت کند و روند اداره امور کشور دچار اختلال نشود. اما باتوجه‌به اینکه بودجه‌نویسی جزو اختیارات دولت است، بودجه چنددوازدهم را نیز باید دولت به مجلس ارائه کند. با این حال اگر دولت در زمان تعیین‌شده قانونی نیز بودجه چنددوازدهم را به مجلس ارائه نکند، شاید مجلس مانند سال ۹۰ مجبور به تصویب طرح اجازه دریافت‌ها و پرداخت‌های دولت شود.
 
اما نکته مهم درباره تصویب بودجه چنددوازدهم این است که این بودجه عملا به معنای تمدید قانون بودجه فعلی در دوره زمانی چندماه از سال است، آن‌هم قانونی که کلیات آن رد شده است. ازسوی دیگر با نزدیک شدن به پایان دولت دوازدهم، بعید نیست کشور سال آینده را بدون آلبوم اقتصادی مشخص و با چند مصوبه بودجه چنددوازدهمی پشت‌سر بگذارد؛ چون دولت سیزدهم اواسط مرداد روی کار خواهد آمد و از اواخر تابستان باید فرایند تهیه لایحه بودجه ۱۴۰۱ را آغاز کند، از این‌رو طبق نظر کارشناسان بعید نیست که دولت بعدی نیز برای بودجه ۱۴۰۰ لایحه بودجه چنددوازدهم را به مجلس ارائه کند.

مردود شدن کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ واکنش‌هایی را ازسوی اقتصاددانان درپی داشت. علی چشمی، استاد اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد، در واکنش به رد کلیات بودجه در توئیتی نوشت: «رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ در مجلس یعنی نظام تصمیم‌گیری اقتصاد کشور نمی‌تواند مسئله "پیچیده" بودجه سال بعد را حل‌وفصل کند.» همچنین مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، در بخشی از پیام خود در توئیتر نوشت: «نگرانی از تصویب بودجه در مجلس با کسری بالا = تورم.»

حالا باید منتظر باشیم تا ببینیم آیا دولت در ساختار لایحه بودجه ۱۴۰۰ تغییرات اساسی ایجاد و مجلس با آن موافقت خواهد کرد یا کشور سال آینده را با لایحه بودجه چنددوازدهم آغاز می‌کند که این موضوع بستگی به عملکرد دولت و به‌دنبال آن مجلس خواهد داشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->