پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد + فیلم قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی
سرخط خبرها

بازی سیاسی در بازار ارز

  • کد خبر: ۵۷۳۹۲
  • ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
بازی سیاسی در بازار ارز
گزارش شهرآرانیوز از بازار دلار در مشهد نشان می‌دهد نوسان‌های قیمت، بازار را بلاتکلیف کرده است.
محسن موسوی‌زاده | شهرآرانیوز ؛ هنوز زمان زیادی از ۲۴ دی‌ماه، روزی که در آن حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور، در جلسه هیئت‌دولت اعلام کرد اگر منابع دراختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، قیمت دلار به ۱۵هزار تومان خواهد رسید، نمی‌گذرد که دلار دوباره تا اواسط کانال ۲۴ هزارتومانی پیش رفته است. هرچند بعد از وعده رئیس دولت، قیمت دلار از رقم ۲۴ هزارو ۷۰۰ تومان در بازار آزاد تا ۲۱ هزارو ۵۰۰ تومان نیز کاهش یافت، بعد از آن روند رشد قیمت دلار شروع شد، به‌طوری‌که دیروز قیمت این ارز تحت‌تأثیر اخبار سیاسی در بازار آزاد به ۲۴ هزارو ۶۰۰ تومان رسید. به‌عبارتی، دلار دوباره به قیمت همان روزی برگشت که رئیس‌جمهور وعده ارزانی آن را داده بود.

درحالی‌که برخی معامله‌گران امیدوار بودند شماری از تحریم‌ها در ماه‌های آینده برداشته و بخشی از دارایی‌های ارزی بلوکه‌شده ایران آزاد شود، صحبت‌های جدید مقام‌های آمریکایی و اروپایی، نگاه آن‌ها درباره وقایع آتی را تغییر داده است و در شرایط فعلی، به نظر می‌رسد که معامله‌گران به فروش یک‌باره ارز خود تمایلی ندارند و ترجیح می‌دهند تا زمانی که مذاکرات احتمالی صورت نگرفته است، در موقعیت فروش قرار نگیرند.
به باور تحلیلگران تا زمانی که دلار بالای سطح ۲۴ هزارو ۳۰۰ تومان قرار دارد، شانس افزایش قیمت را دارد و درصورتی‌که قیمت دلار کمتر از ۲۴ هزارو ۳۰۰ تومان شود، امکان کاهش نرخ آن تا ۲۳ هزار تومان وجود دارد، با این‌حال نقاط مقاومتی بعدی، کانال ۲۵ هزارتومان است.


رکود معاملات

مشاهدات خبرنگار شهرآرا از بازار ارز در خیابان امام‌خمینی (ره) مشهد، نشان می‌دهد که افزایشی شدن قیمت دلار نه‌تن‌ها تقاضا برای خرید این نوع ارز را افزایش نداده، بلکه سبب قفل شدن روند معاملات شده است. در شرایط فعلی، اخبار سیاسی سبب رشد قیمت دلار در بازار آزاد شده است، با این حال دلال‌ها و مردم ترجیح می‌دهند همچنان احتیاط کنند و به‌صورت هیجانی وارد بازار نشوند.
 
همین مسئله سبب شده است دلال‌ها بیشتر عرضه‌کننده دلار باشند و ازسوی دیگر شهروندان نیز بیشتر برای فروش یا ارزیابی بازار ارز به این خیابان بیایند. یکی از دلال‌های خیابان امام‌خمینی (ره) در پاسخ به این سؤال که چرا تقاضا برای خرید دلار در بازار اندک است، می‌گوید: واسطه‌گران ترجیح می‌دهند بازار را مزمزه کرده، سپس اقدام به خرید کنند. اگر قیمت در این هفته از ۲۵ هزار تومان بیشتر شود، میزان خرید هم بیشتر می‌شود، اما اگر دلار به کمتر از ۲۴ هزار تومان برسد، بر حجم فروش افزوده می‌شود.
 
یک دلال دیگر هم می‌گوید: در روز‌هایی که زمزمه رسیدن نرخ دلار به زیر ۲۰ هزار تومان داغ شده بود، برخی افراد توانستند از موقعیت استفاده کرده، دلار را به قیمت ۲۱ هزار تومان خریداری کنند و اکنون منتظر هستند که نرخ آن بیشتر از ۲۵ هزار تومان شود تا ارز‌های خود را بفروشند. البته اگر دلار وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شود، این‌ها دوباره ارز‌های خود را می‌فروشند تا دچار ضرر نشوند، ازاین‌رو هم‌اکنون ترجیح می‌دهند بیشتر رصدکننده بازار باشند.

صحرایی یکی از فعالان ارز در مشهد با بیان اینکه دلار از روز پنجشنبه تاکنون، هزار تومان افزایش داشته است، درباره وضعیت بازار می‌گوید: صرافی‌ها دلار را ۲۴ هزارو ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسانند و ۲۴ هزارو ۲۰۰ تومان خریداری می‌کنند.
 
وی بیان می‌کند: در زمان‌هایی که نرخ دلار افزایش می‌یابد، مردم از ترس گرانی بیشتر، خریدار می‌شوند و در زمانی که نرخ آن کاهش می‌یابد، بیشتر فروشنده می‌شوند، بااین‌حال دیروز خریداران و فروشندگان در بازار حضور داشتند و معاملات چندانی در بازار صورت نگرفت. وی درباره وضعیت آینده بازار نیز می‌گوید: بازار در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد و نمی‌توان مشخص کرد که روند تغییر قیمت ارز در روز‌های آینده چگونه خواهد بود.


دلار ۱۸ هزارتومانی بعد از عید

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با شهرآرا، معتقد است که گرانی دلار مقطعی است و در سال جدید، شاهد کاهش قیمت آن تا ۱۸ هزار تومان نیز خواهیم بود. دکتر علی عقیلی با بیان اینکه دو طرف ایران و آمریکا در روز‌های گذشته پیش‌شرط‌هایی را برای مذاکره مطرح کرده‌اند و همین مسئله بر بازار ارز تأثیر گذاشته است، می‌گوید:، اما ازطرف دیگر در حوزه سیاسی اتفاقاتی افتاده است که نشان می‌دهد در ماه‌های آینده قیمت دلار کاهش می‌یابد.
 
در همین زمینه می‌توان به سفر رئیس بانک مرکزی به عمان اشاره کرد. در این سفر، عمان به‌عنوان واسط بین ایران و کره‌جنوبی عمل کرده است و توافقاتی درباره آزادسازی بخشی از پول‌های ایران به‌صورت ارز و کالا صورت گرفته است. این مسئله یکی از سیگنال‌های مهم به بازار ارز برای ماه‌های آینده است. وی با بیان اینکه دولت ترجیح می‌دهد تا زمانی که مذاکرات به‌صورت جدی وارد فاز عملی نشده است، نگذارد قیمت ارز کاهش شدیدی بیابد، می‌گوید: دولت می‌خواهد بخشی از ارز‌های خود را تا زمانی که هنوز در حوزه بین‌المللی اتفاقی نیفتاده است، با قیمت بیشتری عرضه کند. این مسئله کمک می‌کند تا دولت بتواند بخشی از کسری بودجه خود را در بهمن ماه جبران کند.
 
وی تلاش برای خالی کردن انبار‌ها از طریق فروش کالا‌ها درقالب تخفیف را یکی از نشانه‌های کاهش قیمت ارز در ماه‌های آینده می‌داند و می‌گوید: افرادی که به‌صورت عمده کالا دارند، متوجه شده‌اند که به‌زودی قیمت دلار کاهش می‌یابد. این‌ها می‌خواهند با تحریک بازار، انبار‌های خود را خالی کنند تا در زمان کاهش قیمت دلار، دچار زیان نشوند. این کارشناس اقتصادی می‌گوید: بااین‌حال هرقدر افزایش قیمت دلار در چند وقت اخیر تدریجی بوده است، کاهش قیمت ارز نیز به‌صورت تدریجی بوده و قیمت‌ها یک‌دفعه ریزش نخواهد کرد.


رشد قیمت سکه و طلا

دیروز تحت‌تأثیر افزایش قیمت ارز، قیمت سکه و طلا نیز در بازار افزایش یافت، به‌طوری‌که سکه تمام‌بهار آزادی دیروز ساعاتی دوباره وارد کانال ۱۱ میلیون تومانی شد. دبیر اتحادیه طلاوجواهر مشهد درباره وضعیت این بازار به شهرآرا می‌گوید: رشد قیمت ارز مهم‌ترین عامل نوسان قیمت سکه و طلاست. بر این اساس، اگر قیمت دلار در روز‌های آینده افزایش بیابد، احتمال تداوم رشد قیمت سکه و طلا وجود دارد، با این حال یوسف تقی‌زادگان احتمال رشد زیاد قیمت دلار را چندان محتمل نمی‌داند و می‌گوید: بازار با سیگنال‌هایی که در یک ماه اخیر از حوزه سیاسی دریافت کرده است، انتظار کاهش قیمت در میان‌مدت را دارد، ازاین‌رو به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده قیمت دلار کاهش یابد و درنتیجه سکه و طلا نیز ارزان‌تر شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->