اولین عرضه خودرو‌های برقی در روز‌های آینده انجام می‌شود (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش قیمت به بازار خودرو هم رسید + قیمت روز خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مزد‌های پرداختی، به هیچ وجه کفاف تامین حداقل سبد معیشت کارگران را نمی‌دهد خودرو شاسی‌بلند چینی در بازار ایران، ۷۸۰ میلیون تومان شد + جدول با فروشندگان طلای با عیار پایین برخورد قانونی می‌شود بالاخره با تعطیلی پنجشنبه‌ها، حقوق کارگران چه می‌شود؟ صدور یک روزه گواهینامه رانندگی فقط با ۵۷۰ هزار تومان! + جزییات افتتاح پروژه عظیم تامین آب و برق سریلانکا با دانش مهندسان ایرانی + عکس دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنسرسیوم چیست؟ + معروف‌ترین کنسرسیوم‌های ایران و جهان زندگی ۴۹ درصد ایرانیان روی پهنه‌های فرونشست است خوش‌شانسی سهام کوچک‌تر | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه اصلاح قانون کار به مجلس می‌رود | هزینه‌ها دلاری، مزد کارگر ریالی قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت بازار اجاره‌مسکن در منطقه عبادی مشهد | وفور فایل‌های رهن کامل + جدول (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۴۵ درصد سهمیه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد ۱۴ هزار کارگر مشمول بیمه ساختمانی در انتظار سهمیه در خراسان رضوی خراسان‌رضوی در  فهرست استان‌های با کمترین نرخ بیکاری کشور | آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تأثیری بر حقوق کارگران دارد؟ قیمت انواع سکه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب سکه کاهشی شد قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به ادعاهای اخیر درباره اعطای وام با کارت یارانه قیمت دنا پلاس اتومات بالا رفت؛ پژو ۲۰۷ ارزان شد+ جدول قیمت خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونق فروش لباس تاناکورا در مناطق برخوردار شهر مشهد | کاسبی با نداری مردم! تولید قراردادی دام راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس طلا ارزان‌تر می‌شود | پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

از جیب مردم به حساب مردم!

  • کد خبر: ۵۷۱۲۶
  • ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
از جیب مردم به حساب مردم!
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی
یارانه‌زدایی و رانت‌زدایی از اقتصاد یک ضرورت شایسته دفاع است و از این رو تصمیم مجلس برای اینکه یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی یا دیگر یارانه‌های غیرمستقیم در بودجه دولت را هدفمند سازد، ستودنی است؛ مشروط به اینکه تدبیر نمایندگان به هوشمندسازی و هدفمندشدن یارانه‌های پنهان و آشکار در اقتصاد کشور منجر شود، نه اینکه هزینه پرداخت‌های مستقیم به‌حساب سرپرستان خانوار از جیب مردم با ایجاد تورم ناخواسته تأمین شود.
 
در دولت احمدی‌نژاد، قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد و قیمت حامل‌های انرژی چند برابر و ماهانه مبلغی در قالب یارانه‌های نقدی به‌حساب مردم ریخته شد. اکنون ارزش یارانه ۴۵ هزارو ۵۰۰ تومانی به حدود یک‌ششم افت کرده و همین اتفاق درباره کمک معیشتی به خانوار‌ها در دولت روحانی پس از افزایش قیمت بنزین رخ داد و ۶۰ میلیون شهروندی که از این کمک معیشتی برخوردارند، آشکارا شاهد آب‌رفتن ارزش واقعی این کمک‌ها در نتیجه تورم زیاد هستند.

اکنون تدبیر و تشخیص مجلس این است که یارانه نقدی همه حدود ۷۸ میلیون نفر یارانه‌نقدی‌بگیر را ۲ برابر کند و البته الگوی پیشنهادی کمیسیون تلفیق هم بر این اساس تنظیم شده است که اقشار آسیب‌پذیر و ضعیف ماهانه پول بیشتری بگیرند و هدف نیز کمک به بهبود معیشت مردم و تقویت اقتصاد خانوار گفته شده است.
 
نخست باید دانست که افزایش ۲ برابری یارانه نقدی ۷۸ میلیون نفر با ماهیت هوشمندسازی یارانه‌های نقدی و وعده نمایندگان در تعارض است، زیرا همواره این انتقاد مطرح می‌شود که دست‌کم ۲۰ میلیون نفر از کسانی که اینک یارانه نقدی می‌گیرند، جزو گروه‌های درآمدی بالا هستند و نباید همان ۴۵ هزارو ۵۰۰ تومان را هم بگیرند. باید پرسید نمایندگانی که چنین باوری دارند، چگونه به این نتیجه رسیده‌اند که یارانه دهک‌های درآمدی بالا هم باید ۲ برابر شود.
 
صورت مسئله روشن است؛ نمایندگان می‌خواهند به‌درستی به دوران ارز ۴۲۰۰ تومانی که یک سیاست شکست‌خورده بود، پایان دهند و قیمت را آزاد کنند و به‌جای اینکه کالایی با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد و با قیمت بیشتر و حتی به نرخ بازار آزاد به مردم فروخته شود، قرار است کالا‌ها با نرخ واقعی وارد بازار شود و به‌جای آن، تفاوت نرخ ارز آزادشده از ۴۲۰۰ تومان تا نرخی که در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است، اما اعلام نمی‌شود، در میان مردم توزیع شود. محاسبه‌ها نشان می‌دهد که نرخ ارز محاسبه‌شده در بودجه ۱۴۰۰ ازسوی دولت ۱۱ هزارو ۵۰۰ تومان و در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۷ هزارو ۵۰۰ تومان تومان است. آنچه نهان است و مردم حق دارند بدانند، مسئله ناترازی بودجه دولت است و تصمیم مجلس به افزایش تورم می‌انجامد.
 
به‌بیان روشن‌تر، پرداخت یارانه نقدی بیشتر قطعی فرض شده و پولی که قرار است از محل افزایش قیمت ارز یا دیگر ردیف‌های بودجه برای این کار در نظر گرفته شود، غیرقطعی و غیرقابل پیش‌بینی است. اگر این درآمد محقق نشود و پول کمتری به خزانه دولت واریز و دولت ملزم به پرداخت ماهانه پول به‌حساب مردم شود، کسری این پول را بانک‌مرکزی با چاپ پول می‌دهد. این یعنی تورم و از جیب مردم برداشتن و به‌حساب مردم ریختن. پس بدانیم که پول‌پاشی به‌جای اصلاح نظام یارانه‌ها و رانت‌زدایی از اقتصاد ایران ۲ مقوله متفاوت است، اما با ظاهر یکسان. اشتباه نکنیم!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->