آغاز عملیات محلول پاشی برگی در فضای سبز شهری مشهد (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت + جزئیاتی از تغییر کرایه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم
سرخط خبرها

خلیج فارس؛ گزینه جدید انتقال آب به خراسان

  • کد خبر: ۵۷۸۳۹
  • ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
خلیج فارس؛ گزینه جدید انتقال آب به خراسان
انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور لغو شده و قرار است در سناریویی جدید، این خلیج فارس باشد که کار سقایی استان‌های خشک و تفتیده خراسان را انجام دهد.
بنیامین یوسف‌زاده | شهرآرانیوز؛ انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور لغو شده و قرار است در سناریویی جدید، این خلیج فارس باشد که کار سقایی استان‌های خشک و تفتیده خراسان را انجام دهد. این خبر که از سوی منبع خبری موثق به دست شهرآرا رسیده است، آب پاکی را روی دست همه می‌ریزد؛ چه آن‌ها که در ۱۰ سال اخیر سنگ آب رسانی از جنوب شرقی کشور به استان را به سینه می‌زدند و چه آن‌ها که مخالف دوآتشه این انتقال بودند.

براساس اعلام یک منبع موثق و در پی تصمیماتی که در تهران گرفته شده، قرار است به جای انتقال آب از دریای عمان، آب مورد نیاز برای برخی از استان‌های کشور از طریق سواحل خلیج فارس تأمین شود. البته افتتاحیه اخیر پروژه آب رسانی از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران و رسیدن آب به گل گهر سیرجان، به نوعی می‌تواند مهر تأییدی بر صحت این خبر باشد.


پای وزیر در میان است

در این میان یکی از مهم‌ترین اهداف طرح انتقال آب، همواره بهره مندی صنایع مستقر از آب دریای جنوب بوده است و شنیده‌ها حکایت از آن دارد که این بار هم داستان انتقال مسیر آب رسانی به صنعتی‌ها باز می‌گردد. براساس شنیده ها، علیرضا رزم حسینی، استاندار سابق خراسان رضوی و وزیر کرمانی صنعت، معدن و تجارت، یکی از مهم‌ترین افرادی است که بر این نوع انتقال تأکید دارد و قرار است با انتقال آب از خلیج فارس، در کنار صنایع خراسان جنوبی و رضوی، کارخانه‌های کرمان و اصفهان را هم از آب جنوب متنعم کند.
این در حالی است که رزم حسینی ۳ ماه قبل، خبر از رسیدن ۳۰۵ کیلومتر از این خط به سیرجان داده و از انتقال آب خلیج فارس به کرمان تا ۲۲ بهمن امسال سخن گفته بود.


هنوز ابلاغ نرسیده است

هرچند بر اساس شنیده‌های خبرنگار ما، این خط پس از رسیدن به کرمان، به ۲ مسیر خراسان و اصفهان تقسیم می‌شود، اما مدیر پروژه شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان به استان‌های مرزی شرق کشور نیز در گفتگو با شهرآرا این مبحث را فقط در حد یک طرح موضوع میان مسئولان کشوری و استاندار خراسان رضوی اعلام کرده است.
علی عبداللهی با بیان اینکه فرایند انتقال آب به استان‌های شرقی کشور، همان فرایند انتقال از دریای عمان است، اظهار کرد: هنوز هیچ نامه‌ای درباره تغییر مسیر انتقال آب به دست ما نرسیده و مکاتبه‌ای هم انجام نشده است.

وی البته این را هم گفت که استاندار خراسان رضوی اخیرا یک گزارش مقایسه‌ای بین انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به شرق کشور از ما خواسته، اما هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است.
مدیر پروژه شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان به استان‌های مرزی شرق کشور با اشاره به تخصیص‌هایی که در حوزه آب رسانی استان‌های خراسان رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان صورت گرفته است، تأکید کرد: بر این مبنا سهم تخصیص این استان‌ها به ترتیب ۱۲۰، ۶۰ و ۲۳۰ میلیون مترمکعب است که البته سهم سیستان و بلوچستان با احتساب سهم سواحل مکران حساب می‌شود.

قاسم تقی زاده خامسی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، نیز در نشست تأمین آب کریدور شرق کشور از سواحل چابهار که شهریورماه سال گذشته به میزبانی مشهد برگزار شد، در مجموع امکان برداشت آب از این منبع را یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب برآورد کرده بود که حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب آن سهم ۳ استان پهنه شرقی کشور است.


همه هزینه‌ها با بخش خصوصی

اما به گفته عبداللهی تمام هزینه‌های اجرایی این پروژه قرار است توسط بخش خصوصی تأمین شود و بسیاری از صنایع در مسیر این طرح هم اکنون خواهان تسریع در روند اجرای آن هستند. برآورد هزینه‌ای صورت گرفته برای این طرح بزرگ نیز در ابتدا ۳.۹ میلیارد دلار ارزیابی شد که این پیش بینی ارزی با مهندسی ارزشی که در مسیر انجام شده به ۲.۲ میلیارد یورو کاهش پیدا کرده است.

او ادامه داد: در کنار این موضوعات، کار‌هایی همچون صدور مجوز زیست محیطی انتقال آب هم موضوع بسیار مهمی است که در حوزه دریای عمان صورت گرفته است.
مدیر پروژه شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان به استان‌های مرزی شرق کشور اضافه کرد: بااین حال، انتقال آب از هر مسیری که انجام شود، استقبال می‌کنیم و به فال نیک می‌گیریم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->