پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

راز رنگ‌پریدگی طلا

  • کد خبر: ۵۸۰۷۳
  • ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
راز رنگ‌پریدگی طلا
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی
بازار طلای جهانی و داخلی این روز‌ها با نوسان متفاوتی روبه‌رو شده است؛ به‌نحوی که روز جمعه ارزش جهانی گران‌ترین فلز دنیا تحت‌تأثیر دو اتفاق در اقتصاد آمریکا وارد کانال ۱۷۰۰ دلاری شد. این دو اتفاق شامل افزایش ارزش دلار آمریکا و البته نرخ بازده اوراق خزانه‌داری آمریکاست؛ به‌گونه‌ای که باعث شد طلا در رقابت با بازار‌های موازی با سقوط ارزش روبه‌رو شود و البته دیروز دوباره ارزش هر اونس طلا دوباره وارد کانال ۱۸۰۰ دلاری شد، زیرا از نظر برخی تحلیلگران و فعالان جهانی بازار طلا، تقاضا برای سرمایه‌گذاری روی این فلز افزایش یافته و شاخص نمایانگر رشد قیمت طلا، افزایش جریان ورودی صندوق‌های با پشتوانه طلاست.
 
آینده بازار جهانی طلا البته تا اندازه زیادی بستگی به روند آینده اقتصاد آمریکا و به‌ویژه سیاست‌های جوبایدن در عرصه بین‌المللی دارد که می‌تواند تقاضا و جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به‌عنوان یک سپر و پوشش ریسک سرمایه‌ها متأثر کند و شاخصه تعیین‌کننده نرخ بهره بانکی و سیاست‌های بانک‌های مرکزی دنیا به‌ویژه فدرال‌رزرو آمریکا و روند آینده نرخ تورم در کشور‌های دارای بیشترین اثرگذاری بر اقتصاد جهان خواهد بود. افزون بر اینکه همچنان چالش اصلی رویارویی کشور‌ها و اقتصاد دنیا با پاندمی کروناست که در صورت افزایش سطح پوشش کشور‌ها در برخورداری از واکسن کرونا، این احتمال مطرح است که اقتصاد جهان احیا شود و سطح تقاضای به‌شدت افت‌کرده در اقتصاد دنیا تحت‌تأثیر شیوع کرونا قوت گیرد و نرخ تورم جهانی نیز تقویت و تقاضا برای طلا بیشتر شود. در ایران، اما بازار داخلی طلا رفتار متفاوتی را تجربه می‌کند و چشم‌انداز آینده سرمایه‌گذاری روی طلا بستگی به تحولات آینده داخلی و بین‌المللی دارد.
 
به‌ویژه اینکه بازدهی بازار‌های دارایی‌محور مانند مسکن، خودرو، سهام و البته نرخ بازده اوراق دولتی تعیین‌کننده خواهد بود. بخشی از نوسان این روز‌های قیمت طلا و سکه در بازار داخلی ناشی از افت سنگین شاخص بورس تهران است؛ به گونه‌ای که انگیزه حفظ سرمایه‌ها در بازار سهام به‌شدت کاهش یافته و اعتماد سهامداران به‌اندازه زیادی آسیب دیده و همین ضربه باعث شده است بازده سرمایه‌گذاری در بازار مسکن در دو ماه اخیر نوسان متفاوت نزول و رشد را تجربه کند. پیش‌بینی می‌شود که سیاست‌گذار پولی یعنی بانک‌مرکزی نیز تصمیمی برای افزایش نرخ سود بانکی نداشته باشد و حتی اعلام شده است که نرخ بهره بین‌بانکی هم قرار است کمتر شود.
 
در چنین وضعیتی آنچه افق آینده بازار طلای داخلی را روشن‌تر می‌کند، روند آینده نرخ تورم و انتظارات تورمی است و البته تا اندازه زیادی نگاه فعالان اقتصادی و مردم به آینده برجام و مذاکرات احتمالی بر سر بازگشت هم‌زمان ایران و آمریکا به برجام دوخته شده است. ذات سرمایه‌گذاری در بازار طلا دست‌کم در ایران متفاوت با دیگر بازارهاست و آنچه می‌تواند آرامش‌بخش بازار‌ها از جمله بازار طلا باشد، روشن‌ترشدن فضای سیاسی داخلی و بین‌المللی و البته تدابیر مشترک دولت و مجلس برای مهار تورم و انتظارات تورمی است و هرگونه خطای سیاست‌گذاری هزینه سنگینی را به‌همراه خواهد داشت. اکنون وقت اندیشیدن درباره آینده اقتصاد ایران و سرمایه‌های مردم است تا آینده سیاسی چهره‌ها و سرنوشت صندلی‌ها.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->