دستگیری متهم به ۲۰۰ فقره موبایل قاپی در مشهد مجازات افشای اسرار بیماران از طرف پزشک چیست؟ مرگ دلخراش خاله ۱۴ ساله به دست خواهرزاده ۵ ساله (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) شتر، عامل مصدومیت ۸ نفر در تصادف ۴ تریلی در جاده طبس - اصفهان سربازان امریه می توانند در آتش نشانی خدمت کنند وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی خواهد بود رئیس سازمان بهزیستی: هیچ معلولی پشت نوبت مستمری نیست عجیب و غریب‌ترین سفارش‌ها برای عمل‌های زیبایی پشت پرده تیپ‌های عجیب و آویزهای غریب سر و صورت نوجوانان قتل و سوزاندن جسد پدر به دست دختر شیطان صفت کاهش ۱۰ درصدی مصدومان حوادث ترافیکی در نوروز ۱۴۰۳ جزئیات خدمات درمانی «رایگان» تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان اعلام شد پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه زلزله، مرزن آباد مازندران را لرزاند (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف جسد جوان گم شده در بشکه اسید مرگ یک جوان در پی شلیک پلیس +اطلاعیه پلیس واریز وام ۳۰ میلیون تومانی به حساب بازنشستگان کشوری + جزئیات (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۶ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک واحد صنفی در مشهد کشف شد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) برخورد مرگبار تریلر با پراید در جاده نیشابور -فریمان (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حقوق معوق معلمان خرید خدماتی و حق التدریس در اسرع وقت پرداخت شود
سرخط خبرها

الگوی سوم زن مسلمان

  • کد خبر: ۵۸۱۸۷
  • ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
الگوی سوم زن مسلمان
طاهره طهماسبی - مدیر کل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی
انقلاب اسلامی ایران قرائت متفاوتی از موضوع زن ارائه کرده است. کافی است سر بچرخانیم و به زنان اطرافمان نگاهی بیندازیم. تفاوت دیدگاه، اندیشه و سبک زندگی را می‌توان در نسل فعلی به نظاره نشست، زنانی که هرکدام می‌توانند پایه‌گذار نسلی موفق برای جامعه باشند. این روز‌ها سطح آگاهی زنان نه‌تن‌ها در بحث اشتغال افزایش پیدا کرده است بلکه زنان خانه‌دار نیز به‌مراتب دارای مهارت‌ها و تخصص‌های ویژه‌ای هستند که در زمینه تربیت فرزند به آن‌ها کمک می‌کند.

برخی می‌پندارند که زن مسلمان بر سر دوراهی است و باید یکی از الگو‌ها را برگزیند: یا به الگوی غربی تن دردهد یا خانه‌نشینی و محرومیت از کمالات را انتخاب کند. از این ۲ الگو که بیشتر با یکدیگر در ستیزند و مخالفان و موافقان خود را دارند، هرکدام سعی دارد دیگری را قانع و تسلیم کند. در این میان، گاهی در میان جنگ‌های رسانه‌ای که با گسترش فضای مجازی نیز گسترده شده است، زن جوان امروز دچار سردرگمی می‌شود که میان ۲ دیدگاه، کدام می‌تواند درست باشد. اما گفتمان الگوی سوم زن مسلمان نه با دیدگاه‌های غربی سنخیت دارد، نه برمبنای دیدگاه شرق او را قضاوت می‌کند. الگوی سوم زن مسلمان همان چیزی است که مقام معظم رهبری بار‌ها به آن اشاره کرده‌اند: «زن به یک جایگاه مصنوعی و تصنعی و تشریفاتی احتیاج ندارد، جایگاهی که دون شأن متانت و سکینه و آرامش روحی اوست. در طبیعت الهی زن، آن‌چنان لطافت و زیبایی و گرمای محبتی وجود دارد که می‌تواند هم خود را و هم محیط پیرامون خود را -چه در داخل خانه، چه در هر محیطی که باشد- به طرف معنویت، پیشرفت و علو مقامات علمی و عملی سوق دهد و پیش ببرد.» ایجاد نگاه جدید در مدیریت توانسته است گامی نو برای ایجاد تحول در مشکلات زنان جامعه باشد، اگرچه در این پویایی، هنوز بر این باور هستیم که این اراده که امروز در زنان دیده می‌شود ریشه در آموخته‌هایی دارد که از مادرانشان به ارث برده‌اند، همان‌ها که ۴ دهه پیش توانستند تغییری در سرنوشــت خـــــود و فرزندانشان ایجاد کنند. معمار کبیر انقلاب، حضرت امام (ره) بر این باور بودند که زنان با حفظ شئونات اسلامی می‌توانند در همه عرصه‌های اجتماعی حضور فعال داشته باشند. این نگاه عمیق و اندیشمندانه سبب تغییرات اساسی در جایگاه زنان و ارتقای وضعیت آنان در عرصه‌های مختلف می‌شود. یکی از مهم‌ترین حوزه‌های حضور زنان عرصه علم و فناوری است. سواد که یکی از شاخص‌های توسعه انسانی کشور‌ها محسوب می‌شود، بعد از انقلاب، رشد چشمگیری یافته است.
 
در سال ۱۳۵۵ زنان تنها ۲۷ درصد باسوادان کشور را تشکیل می‌دادند، اما بر اساس سرشماری سال ۹۵ این میزان به ۸۷ درصد افزایش یافته است. افزایش آمار عدالت آموزشی تنها در سطح مقطع ابتدایی نبوده است و امروز شاهد هستیم ۶۳ درصد از دانش‌آموختگان دانشگاهی و مراکز علمی را زنان تشکیل می‌دهند. تعداد دانش‌آموزان دختر در سال‌های بعد از انقلاب نزدیک به ۳ برابر شده است. این تغییرات چشمگیر که در عرصه اقتصادی کاملا به چشم می‌آید از مشاغل خرد خانگی تا حضور صنایع بزرگ در معادن از کشاورزی تا باغداری و پرورش گیاهان، از مشاغل مقدماتی تا بازرگانی، همه و همه، عرصه میدان فعالیت‌های زنان است و در میان بهترین و موفق‌ترین کارآفرینان، به‌جرئت می‌توان از زنان یاد کرد. بسیاری از فعالان رسانه به عنوان زبان گویای جامعه زنان هستند. بعد از انقلاب، نهاد‌های زیادی با رویکرد تربیتی و فرهنگی ایجاد شدند که هرکدام در بخش‌های تخصصی توانستند کارنامه موفقی داشته باشند. هم‌اکنون از نظر بهداشت و سلامت، ایران در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌برد. مرگ‌ومیر مادران در کشور کاهش بسیار چشمگیری یافته است. طبق آمار‌های انجام‌شده، امید به زندگی در بین زنان به ۷۸ سال رسیده است. اگرچه نمی‌توان چشم بر مشکلات جاری بست، اما با همت زنان مسلمانی که خود الگوی سوم زن هستند، می‌توان به آینده امید داشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->