تشدید اختلافات میان اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی خسارت وارد کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی از حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق بسته تسلیحاتی ۶ میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین سرنگونی پهپاد گران قیمت و پیشرفته آمریکا در سواحل یمن (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شعله‌ور شدن اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های فرانسه و انگلیس حمله مقاومت اسلامی عراق به حیفای سرزمین‌های اشغالی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شلیک ۳۰ موشک از جنوب لبنان به شمال جولان اشغالی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمادگی کامل مقاومت برای مقابله با تجاوز اشغالگران به رفح اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهرهای انگلیس وزیر دفاع: حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است سکوت بلینکن درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو و ادعای دموکراسی در آمریکا شولتس: احتمال حل اختلافات باکو-ایروان بیشتر از همیشه است کنعانی:‌ آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است نتانیاهو: تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد آمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی سازمان ملل: پاک‌سازی نوار غزه از آوار و بمب‌های منفجرنشده احتمالاً ۱۴ سال طول بکشد اعلام آمادگی روسیه برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران انسیه خزعلی: دشمن درحال ترویج معضل بی هویتی در بین جامعه است
سرخط خبرها

رئیسی یا قالیباف؛ مسئله این است؟!

  • کد خبر: ۶۰۱۰۳
  • ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
رئیسی یا قالیباف؛ مسئله این است؟!
بازخوانی دیدگاه‌های چهره‌های اصولگرا درباره نامزد مورد اجماع‌شان در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، در این گزارش احتمال حضور دو کاندیدای مطرح جریان اصول گرایی یعنی محمدباقر قالیباف و سید ابراهیم رئیسی بررسی شده است.
به گزارش شهرآرانیوز؛ با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال 1399 و بهار 1400 تنور انتخابات ریاست جمهوری داغ‌تر از قبل شده و صف بندی‌های انتخاباتی رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است.

افزایش ابهامات در رابطه با حضور قالیباف در انتخابات

محسن پیرهادی، عضو هیئت رئیسه مجلس و از نزدیکان محمدباقر قالیباف، در توئیتی از واردنشدن قالیباف به کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خبر داد.
 
او دراین باره نوشت: «آقای قالیباف در پاسخ به درخواست برخی نمایندگان برای نامزدی وی در انتخابات ۱۴۰۰ گفته است که با توجه به شرایط حساس کشور و مشکلات اساسی مردم، مهم‌ترین موضوع، پیروزی جبهه انقلاب و تشکیل دولتی کارآمد به منظور حل مشکلات مردم است. برداشت و استنباط من از سخنان آقای قالیباف این است که با افزایش احتمال حضور آیت ا... رئیسی، آقای قالیباف تصمیم به عدم کاندیداتوری گرفته است و آمادگی کمک به ایشان را دارد.»
 
این اظهار نظر توئیتری واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. پرسشی که در پی این اظهار نظر مطرح می‌شود، آن است که مواضع انتخاباتی قالیباف از سوی چه مرجعی صادر می‌شود و آیا می‌توان این ادعا را به مثابه نظر حتمی و نهایی او دانست و اگر چنین نیست، هدف از طرح چنین موضوعاتی چیست؟
 

از پارادوکس قالیباف تا اجماع بر رئیسی

منصور حقیقت پور، فعال سیاسی اصولگرا، درباره این موضوع به «نامه نیوز» گفت: «آقای قالیباف در یک پارادوکس اساسی گرفتار شده است؛ از یک سو نمی‌خواهد از خیر ریاست جمهوری بگذرد و ازطرفی اگر وارد عرصه ریاست جمهوری شود و نتواند به توفیق برسد، این احتمال وجود دارد که جایگاه ریاست مجلس را از دست بدهد. مشخص نیست که اطرافیان قالیباف چقدر با او هماهنگ هستند و آیا می‌توان نظر آن‌ها را نظر قالیباف دانست یا خیر. شاید درپی چنین توئیت‌هایی می‌خواهند عکس العمل‌ها را ارزیابی کنند و ببینند که قالیباف چقدر در میان جامعه و البته اصولگرایان مورد توجه است، اما به هرحال نظر یکی از مشاوران را نمی‌توان نشانه مهمی بر نیامدن قالیباف تلقی کرد.»
 
وی همچنین درباره احتمال نامزدشدن سیدابراهیم رئیسی در انتخابات هم گفت: «تا اینجای کار که آقای رئیسی گفته است نمی‌خواهم نامزد شوم، اما اگر نامزد شود، اصولگرایان بر او اجماع می‌کنند و احتمال ائتلاف با او به شدت زیاد است. در این صورت است که شانس آقای قالیباف کم خواهد شد، اما به نظرم آمدن رئیسی الزاما منافاتی با نامزدشدن قالیباف ندارد. به نظر من تنها درصورتی اصولگرایان می‌توانند به اجماع برسند که آقای رئیسی نامزد شود و در غیر این صورت اجماع سخت به نظر می‌رسد.»
 

آیا قالیباف و رئیسی با یکدیگر رقابت می‌کنند؟

محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا، درباره احتمال حضور نیافتن قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده به نفع رئیسی نوشت: «بعید است قالیباف بخواهد نامزدی ۱۴۰۰ را به رئیسی تعارف بزند. خبر نیامدن قالیباف را گفتند تا واکنش سیاسیون و سایر نامزد‌ها را ببینند. اگر آقای رئیسی نیاید، قالیباف می‌آید، چون چیزی برای باختن ندارد. او ضعیف‌تر از همه رؤسای ادوار مجلس ظاهر شد و امروز به این نتیجه رسیده است که نمی‌تواند حتی برای موضوعاتی که مدنظرش است در مجلس اجماع رأی ایجاد کند؛ بنابراین برای ادامه حضور در جایگاه ریاست مجلس انگیزه لازم را ندارد.»
 
در شرایطی که طبق گمانه زنی مهاجری، قالیباف در انتخابات ۱۴۰۰ حتی با احتمال حضور رئیسی شرکت خواهد کرد، دیگر چهره‌های اصولگرا نظری دیگر دارند. دراین باره، علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، اعلام کرد که رئیسی و قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده با هم رقابت نمی‌کنند. وی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «طبق اطلاعی که من دارم آقایان رئیسی و قالیباف به هیچ وجه با یکدیگر رقابت نخواهند کرد و هرکس امکان پیروزی داشته باشد، وارد رقابت خواهد شد و این همان نهضت انتخاباتی است که باید به شکل کار جمعی انجام شود.»
 
همچنین ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی در این باره به «ایسنا» گفت: «اعتقاد من این است که آقای رئیسی در حال حاضر تمایلی به حضور در انتخابات ندارد، اما اگر در میان کاندیدا‌های انتخابات کسی نباشد که بتواند کشور را در این شرایط برای چهار یا هشت سال به خوبی مدیریت کند، احتمال دارد که ایشان به انتخابات ورود کند. اگر رئیسی وارد انتخابات شود قطعا قالیباف کاندید نمی‌شود. اما اگر رئیسی نیاید، احتمال کاندید شدن قالیباف وجود دارد.
 
تفاوت قالیباف با رئیسی این است که او کار‌های اجرایی و مدیریتی زیادی کرده و کارنامه مفیدی هم داشته و ممکن است اگر رئیسی نیاید، او به انتخابات وارد شود. اگر کاندیدای قابلی وارد انتخابات نشود که تاکنون نشده، احتمال حضور قالیباف وجود دارد. من معتقدم قالیباف در جایگاه ریاست جمهوری می‌تواند مفیدتر از جایگاه ریاست مجلس باشد.»
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->