فیلم اسکندر، با بازی سلمان خان، به مناسبت عید فطر در هند اکران می‌شود آغاز تولید فصل پنجم سریال «فقط قتل‌های داخل ساختمان» با بازی سلناگومز سریال تنهایی لیلا، روی آنتن شبکه آی فیلم + زمان پخش هوش مصنوعی تهدیدی برای نویسندگی است | رونمایی از کتاب‌های منتخب امسال خراسان رضوی سازندگان انیمیشن «در سایه سرو» درخواستی مبنی بر کمک برای دریافت ویزا نداشتند کتابخانه ملی یک هفته تعطیل می‌شود برگزیدگان بیستمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی معرفی شدند معاون استاندار خراسان رضوی: حمایت از چهره‌های علمی و فکری کشور باید جدی‌تر پیگیری شود ضوابط بررسی و حمایت از کتاب‌ها نیازمند شفاف‌سازی است اختتامیه بیستمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی برگزار شد انیمیشن کودکان رویاشهر اکران می‌شود اکران‌های مردمی فیلم سینمایی «پیش‌مرگ» آغاز شد برگزاری مراسم شب موسیقی با حضور چهره‌های شناخته شده موسیقی برگزیده جشن بزرگ حافظ: هنرمند نباید خود را محدود به یک جغرافیا بداند سریال مستوران روی آنتن شبکه آی‌فیلم + زمان پخش باز کن دکان که وقت عاشقی است برنامه همشاگردی سلام، با حال‌وهوای عید روی آنتن تلویزیون + زمان پخش فیلم‌های کوتاه، ایجاد فرم مبتنی بر تکنیک
سرخط خبرها

نگاهی گذرا به حاشیه‌های هوشنگ گلشیری

  • کد خبر: ۶۱۰۹۴
  • ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
نگاهی گذرا به حاشیه‌های هوشنگ گلشیری
دیروز سالروز تولد یکی از مطرح‌ترین داستان‌نویسان ایرانی را بود؛ هوشنگ گلشیری که ۲۵ اسفند ۱۳۱۶ در اصفهان به دنیا آمد و سال ۷۹ در تهران درگذشت.
کاوه سناباد | شهرآرانیوز - دیروز سالروز تولد یکی از مطرح‌ترین داستان‌نویسان ایرانی را بود؛ هوشنگ گلشیری که ۲۵ اسفند ۱۳۱۶ در اصفهان به دنیا آمد و سال ۷۹ در تهران درگذشت. گلشیری به‌جز آثار داستانی مشهوری، چون «شازده احتجاب» و «آینه‌های دردار» و مقالات ادبی‌ای که در کتاب دوجلدی «باغ در باغ» منتشر کرد، حاشیه‌هایی را خواسته یا ناخواسته پیرامون خود رقم زد که برای علاقه‌مندان تاریخ ادبیات داستانی ایران می‌تواند جذابیت ویژه‌ای داشته باشد.
 
او در اوان جوانی، دهه ۴۰ خورشیدی، همراه با فرهیختگانی، چون ابوالحسن نجفی و محمد حقوقی و جلیل دوستخواه و برادر خودش، احمد گلشیری، حلقه ادبی مشهوری با نام «جُنگ اصفهان» به راه انداخت که از دل آن نویسندگان مشهوری سر بر آوردند و قطبی در ادبیات ایران شدند. آن‌ها مجله‌ای نیز منتشر و داستان‌ها و شعر‌ها و ترجمه‌های خود را در آن چاپ می‌کردند. این نشریه تا سال ۶۰ منتشر می‌شد. دیگر فعالیت مطبوعاتی مهم گلشیری در نیمه دوم دهه ۷۰ با سردبیری مجله کارنامه رقم خورد که در زمان خود نشریه‌ای زبانزد بود. او در دهه ۶۰ جلسات هفتگی داستان‌خوانی‌ای معروف به جلسات پنجشنبه‌ها در خانه‌اش برگزار می‌کرد که شماری از داستان‌نویسان شناخته‌شده امروز، شهریار مندنی‌پور، محمدرضا صفدری، حسین سناپور، حسین مرتضائیان آبکنار، ابوتراب خسروی و ...، پرورش‌یافته آن جلسات و آموزه‌های آن هستند یا دست‌کم در آن شرکت می‌کردند.
 
این محفل را شاید بتوان تأثیرگذارترین کانون تربیت نویسنده در سال‌های پس از انقلاب دانست که البته بی‌حاشیه نیز نبوده است. شمار زیاد نویسندگان مرتبط با این حلقه و نشریات و جشنواره‌هایی که بعد در آن نفوذ پیدا کردند، به چیرگی نوع خاصی از داستان در کشور انجامید که از دید عده‌ای موجب درجازدن بود. جعفر مدرس صادقی در مصاحبه‌ای از «گلشیری‌زده‌ها» یی یاد می‌کند که «ادبیات داستانی ما را فلج کردند». از نگاه این عده، رواج و غلبه نوشتن به شیوه گلشیری در مطبوعات و کتاب‌ها و جشنواره‌ها، روشی که شاید متأثر از گونه‌ای داستان‌نویسی آمریکایی و نویسندگانی از قبیل ویلیام فاکنر بود، مانع از شکوفایی و رشد خلاقیت در داستان‌نویسان جوان‌تر شد.
 
آن‌ها بر این باور بودند که شاگردان نام‌برده کپی‌هایی از استاد بودند و چیزی به ادبیات داستانی ما نیفزودند. کارگاه نویسنده اصفهانی رقیبی هم داشت که محفل شاگردان رضا براهنی، نویسنده و شاعر و منتقد تبریزی، بود. کسی که شاید بتوان او را خلاق‌تر و حتی باسوادتر از گلشیری دانست، اما سلطنت و نفوذش بر فضای ادبیات معاصر ایران به اندازه رقیب اصفهانی نبود. در هر صورت، نمی‌توان از جایگاه هوشنگ گلشیری چشم پوشید و برخی داستان‌های قوی و تأثیرگذاری‌اش را بر تعداد فراوانی از نویسندگان ایرانی انکار کرد. روحش شاد.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->