رسانه‌های فلسطینی: تنها ایران می‌تواند در چند دقیقه معادله را عوض کند سلوان مومیکا، فرد عامل اهانت به قرآن در نروژ کشته شد (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معامله گران بورس رژِیم صهیونیستی از عملیات طوفان الاقصی با خبر بودند؟ دانمارک ممنوعیت قرآن سوزی را تصویب کرد مقاومت لبنان چندین پایگاه اشغالگران را هدف حمله موشکی قرار داد وزیر خارجه قطر: نابودی حماس با ادامه جنگ هرگز اتفاق نخواهد افتاد ترکیه تعدادی از اعضای پ.ک.ک. را کشت ویدئو| اثبات کذب بودن ادعای رژیم صهیونیستی درباره بیمارستان الشفاء تمام پروازهای بحرین به رژیم صهیونیستی لغو شد ویدئو| لحظه شکار شدن تانک رژیم صهیونیستی توسط نیروهای گردان قسام سازمان ملل خواستار آزادی فوری همه گروگان‌ها در غزه شد واکنش‌های جهانی به مبادله آتش میان حماس و رژیم صهیونیستی روسیه آزمایش موشکی در قطب شمال را تکذیب کرد تیراندازی در یک مرکز درمانی در هلند چند کشته و زخمی برجای گذاشت پیام آیت‌الله سیستانی در پی آتش‌سوزی مرگبار در شمال عراق چین و سوریه ۳ سند همکاری امضا کردند جزئیات بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه ایران تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران| فارس و تسنیم هم تحریم شدند تعداد جان‌باختگان سیل لیبی از ۱۱ هزار نفر گذشت تعداد جان‌باختگان سیل در لیبی به ۵۳۰۰ نفر رسید
سرخط خبرها

اعتباری که آمد وجهه‌ای که از دست رفت

  • کد خبر: ۶۱۲
  • ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۸
اعتباری که آمد وجهه‌ای که از دست رفت
یوسف انصاری

مهم‌ترین پیامی که شکار پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک به دنیا مخابره می‌کند، توان بالای موشکی ایران در دفاع از مرزهای کشورمان است. پدافند هوایی سپاه پاسداران نشان داد که توان فنی ایران در دفاع موشکی حتی از کشوری مثل آمریکا که ادعای داشتن پیشرفته‌ترین ارتش و فناوری‌های جنگی دنیا را دارد، عقب نمانده است. پیام دوم هم توخالی بودن لاف‌ آمریکایی‌ها و زیر سؤال رفتن فناوری‌های جنگی‌شان است. حالا رسانه‌های دنیا دارند از فناوری سری و پیشرفته موشکی ایران سخن می‌گویند؛ مثل خبرگزاری روسی اسپوتنیک که در واکنش به سرنگونی پهپاد آمریکایی نوشت: «ایران موشک فوق افسانه‌ای سری دارد». این رسانه در گزارشی از این عملیات نوشت: «پهپاد گلوبال هاوک آمریکا که بامداد پنجشنبه توسط ایران سرنگون شد، از سوی آمریکایی‌ها نه قابل ردیابی و نه قابل سرنگونی معرفی شده بود، با این حال ایرانی‌ها موشک فوق افسانه‌ای سری‌ در اختیار دارند که با شکست این پهپاد، می‎‌تواند افسانه‌های آمریکایی‌ها را بر باد دهد».
واکنش رسانه‌های آمریکایی هم به اتفاق پنجشنبه قابل توجه است. یک متخصص کاربردهای نظامی پهپادها در آمریکا، با دردناک‌ خواندن سرنگونی پهپاد آمریکایی گلوبال‌هاوک، گفت که تصور این بود که این پهپاد هدف قرار نخواهد گرفت اما آمریکا وجهه خود را از دست داد. اولریکه فرانک، دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه آکسفورد و متخصص کاربردهای نظامی پهپادها، گفته است: «پهپادی که سپاه پاسداران در نزدیکی تنگه هرمز سرنگون کرده، بزرگ‌ترین و گران‌ترین پهپاد نظامی تجسسی جهان است؛ پهپادی از نوع «ام‌ کیو ۴ سی» به نام «ترایتن» که درواقع گونه‌ای از پهپاد «آر‌کیو 4» گلوبال‌هاوک است که در نیروی دریایی آمریکا به‌کار گرفته می‌شود و مختص فعالیت‌های تجسسی است. این سامانه پهپادی به نام جاروبرقی اطلاعات شناخته می‌شود، چرا که انباشته از فناوری‌های برتر تجسسی برای عملیات‌های نظارت و شناسایی است. این اولین پهپادی نیست که ارتش آمریکا از دست داده است. قبلا هم یک‌بار همین مدل از پهپاد دچار تصادف شده بود اما پیش‌تر مورد هجوم قرار نگرفته بود. مطمئنا از دست دادن چنین سامانه‌ای دردناک است، چون یک سامانه بزرگ و گران است. صحبت از دست دادن میلیون‌ها دلار است. البته که موضوع از دست دادن کمی پرستیژ و وجهه نیز به میان می‌آید، خصوصا وقتی چنین سامانه‌ای در پی حمله سقوط کند».
در روزهای اخیر رسانه‌های آمریکایی بیشتر از هر وقت دیگری ترامپ و سیاست‌های جنگ‌افروزانه‌اش را مورد نقد قرار داده‌اند. فرماندهان سابق نظامی و اطلاعاتی روی آنتن شبکه‌هایی مثل سی‌ان‌ان و فکس می‌آیند و از این می‌گویند که ترامپ نباید ایران را با هیچ کشور دیگری در منطقه مقایسه کند و بهتر است فکر حمله نظامی به ایران را از سر بیرون کند، چون هزینه‌های گزافی برای آمریکا به بار خواهد آورد. حالا ترامپ زیر این فشارها سعی می‌کند پشت گزاره حمله به پهپاد آمریکایی در «آب‌های بین‌المللی» قایم شود. این درحالی است که چهره‌های مختلفی از جمله جان کربی، سخن‌گوی سابق پنتاگون به استدلال‌های ترامپ درباره محل سرنگونی پهپاد جاسوسی واکنش نشان دادند و این استدلال‌ها را ضعیف عنوان کردند. کربی به خبرنگاران آمریکایی گفته است: «دانلود نقشه سرهم‌بندی‌شده از گوگل و قرار دادن برچسب روی آن نظر پنتاگون را ثابت نمی‌کند. پنتاگون می‌توانست تصاویر مسیر حرکت پهپاد را منتشر کند. استدلال پنتاگون ضعیف است و متأسفانه به خبرنگاران هم اجازه سؤال کردن ندادند.
سرنگونی پهپاد آمریکایی در آسمان ایران فرصتی شد که حتی رقبای انتخاباتی ترامپ هم نتوانند از آن چشم‌پوشی کنند. جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا که جدی‌ترین رقیب ترامپ به حساب می‌آید، روز پنجشنبه در یک رشته توئیت از سیاست‌های دونالد ترامپ در قبال ایران انتقاد کرد. او سیاست‌های ترامپ را «فاجعه» خواند که او خود مسبب آن است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->