سرخط خبرها

ما گنج هستیم

  • کد خبر: ۶۲۳۵
  • ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
ما گنج هستیم
گفت‌وگوی شهرآرا محله با اعضای باشگاه گنجینگان

محسن زکریا

زندگی مسیر پر فراز و نشیبی است که هر دوره آن در گذر زمان قسمتی از دفتر عمر ما انسان‌ها را می‌سازد، نمی‌دانم اکنون که شما این مطلب را مطالعه می‌کنید، کدام یک از این دوره‌های زندگی را سپری می‌کنید، نوجوان هستید، جوان، میانسال یا مسن هستید، اما می‌دانم که باید همه با یکدیگر و در هر لحظه از زندگی قدر آن دوره‌ای را که هستیم بدانیم. موضوع امروز گزارش ما متناسب با تقویم جهانی است. بر اساس تقویم، ۹ مهر روز جهانی سالمندان است که در این هفته قرار گرفت و با این شماره از شهرآرا محله ۱۱ هم‌زمان شده است، اما ما در این گزارش و بر اساس خواسته سوژه‌های‌مان از کلمه سالمند استفاده نمی‌کنیم که البته می‌دانم چه دل و روحیه جوانی دارند. با همکاری شهرداری منطقه ۱۱، باشگاهی در منطقه راه‌اندازی شد که همه اعضای آن را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند. باشگاه گنجینگان این روز‌ها و بعد از چند ماه به ثبات رسیده است و بیش از ۳۰۰ عضو دارد، حضور در برنامه‌های تفریحی، تشکیل گروه‌های ورزشی و برگزاری برنامه‌های اجتماعی با هدف برقراری روحیه شاد در سالمندان، بازنشستگان و پیشکسوتان عمده فعالیتی است که از سوی اعضا دنبال می‌شود. در گزارش امروز به گفتگو با تعدادی از فعال‌ترین اعضای این جمع نشستیم تا درباره شرایط پیش‌کسوتی و زندگی در سن بالا صحبت کنیم.

گنج تجربه
محمد دلگشا که در هفتمین دهه از زندگی خود به سر می‌برد، در پیش‌کسوتی هم روحیه جوانی دارد و جالب این است که در همین دوران بازنشستگی هم جوان بودن را شروع کرده است. مدت‌هاست گروه گردشگری و تفریحی را در منطقه راه‌اندازی کرده و سعی کرده است تا افرادی در سن و سال بالا را از گوشه‌نشینی و اینکه در زندگی سالمندی و دوران بازنشستگی فرو روند دور کند. دلگشا این روز‌ها هم در باشگاه گنجینگان فعالیت دارد. این پیش‌کسوت و مرد همیشه ورزشکار درباره مهم‌ترین اتفاق در سن بازنشستگی گفت: «من آرزوی موفقیت برای جوانان دارم، اما یک نکته مهم و مشترک در زندگی ما پیش‌کسوتان و جوانان وجود دارد و آن هم انتقال تجربه است، باید همواره این مرز جوانی و سالمندی را رد کنیم، این حرف را به این لحاظ می‌گویم که باید تجربه پیش‌کسوتان و سالمندان همواره در خدمت جوانان باشد، تجربه یک گنج است، چرا که این‌گونه می‌توان اتفاقات مثبت‌تر و بهتری برای جامعه رقم زد.»

نشاط سالمندی
محمدعلی بهرامی از آن دست آدم‌هایی است که همیشه در زندگی خودمان به پست ما خورده‌اند، یک پیش‌کسوت فنی و کاربلد که شاید بتوان گفت از پس هر کار فنی بر‌می‌آید، در هفتمین دهه زندگی خودش است و کار صافکاری ماشین را سال‌های زیادی است انجام داده و هنوز هم ادامه می‌دهد، بهرامی درباره کار متفاوتی که در تشکیل باشگاهی برای نشاط سالمندان انجام شده است، گفت: «آنچه رقم خورده که قدم اول آن با شهرداری منطقه بود موجب نشاط شده است، من در جلسات باشگاه به صورت کامل حضور داشته‌ام، این حائز اهمیت است که من و دیگرانی که در این دوره سنی شرایط مشابهی داریم کنار هم باشیم و به نشاط بگذرانیم.»

توجه به سالمندان
یکی دیگر از اعضای پر انرژی باشگاه گنجینگان، سید یحیی میرشجائیان است. در آستانه ورود به هشتمین دهه از زندگی خود است که البته هرچه به او بنگریم نشانی از یک مرد هفتاد و هشتاد ساله ندارد و البته که رمز سلامتی‌اش هم عیان است. ورزش سهم ویژه‌ای در جوانی‌اش در دوره پیش‌کسوتی دارد. میرشجائیان اعتقاد دارد در این دوره باید بستر‌های بیشتری برای دور هم بودن پیش‌کسوتان فراهم باشد، کار فرهنگی و اداری را گذرانده تا بازنشست شده است و در این‌باره می‌گوید: «این فرهنگ که در سال‌های اخیر نمو بیشتری گرفته که به حوزه پیش‌کسوتان و سالمندان پرداخته می‌شود اتفاق خوبی است، همان‌طور که یک کودک و نوجوان در دوره کودکی به توجه نیاز دارد بعضا یک فرد سالمند هم در دوران سالمندی به توجه و همراهی نیاز دارد.»

سختی‌های سالمندی
مهدی زاغیان یکی دیگر از ورزشکاران و پیش‌کسوتان باشگاه گنجینگان منطقه ۱۱ بود که با او گفتگو کردیم. او که بازنشسته آستان قدس رضوی است در صحبت‌هایش کمی به شرایط زندگی در دوران پیش‌کسوتی و سالمندی گریزی زد و بیان کرد: «همه دوره‌های زندگی را باید دید و گذراند، این بازه از زندگی هم که با عناوین مختلف شناخته می‌شود بخشی از دفترچه زندگی است، انتخاب اینکه چگونه بگذارنیم با خودمان است، متأسفانه با وجود همه تلاش‌هایی که برای زندگی می‌شود دوران بازنشستگی هم سختی‌های خاص خود را دارد که یکی از این سختی‌ها گذراندن این دوره از زندگی به حقوق و مزایای کم دوران بازنشستگی است که سختی امرار معاش را هم به مشکلات این دوره اضافه می‌کند، البته برطرف شدن هر کدام از این سختی‌ها به دست کسی برمی‌آید، ایجاد نشاط و سلامتی در این دوره باید کار خود ما باشد برطرف شدن مشکلات معاش در این سن هم، همت مسئولان را می‌طلبد.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->