سرخط خبرها

به وقت فراغت

  • کد خبر: ۶۳۵
  • ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۸
به وقت فراغت
نگاهی به مجتمع فرهنگی صادقی‌پور در محله ابوطالب

نجمه موسوی‌زاده - واقف نیک اندیش مرحوم صادقی‌پور در زمان حیاتش ملک شخصی خود را وقف آموزش و پرورش می‌کند تا با ساخت مجتمع فرهنگی زنده‌یاد وحید صادقی‌پور که کاربری فرهنگی، اجتماعی دارد، نام فرزند جوانش که در سانحه تصادف جان خود را از دست داده‌است، زنده نگه دارد.
مجتمع فرهنگی زنده‌ یاد وحید صادقی‌پور واقع در خیابان ابوطالب دارای 2 طبقه بوده که طبقه فوقانی آن سالن همایشی مجهز و بازسازی شده با ظرفیت 170 نفر است که برای برگزاری مراسم‌های مختلف مانند همایش‌ها، کنفرانس‌های علمی و دانشجویی و .... مناسب است، طبقه اول آن نیز کتابخانه‌ای با 2 هزار جلد کتاب در حوزه‌های مختلف علمی، داستانی، تاریخی و ... بوده که برای استفاده عموم آزاد است.
فارغ از سالن همایش‌ها و کتابخانه رویکرد خوب این مجتمع فرهنگی، برگزاری کلاس‌های مختلف تابستانی برای اوقات فراغت کودکان در بازه سنی 4 تا 16 سال بوده که این کلاس‌ها شامل اوریگامی، فن بیان، محاسبات ذهنی، بازیگری، تئاتر، شطرنج، ژیمناستیک، شنا، روباتیک، آموزش بازی‌های فکری و ... می‌شود.
یکی از کلاس‌های مورد توجهی که در این مجموعه برگزار می‌شود؛ کلاس باغبان کوچک است که ذهن و خلاقیت کودکان 4 تا 12 سال را پرورش می‌دهد، این کلاس که با هدف آشنایی و آشتی کودک با طبیعت برگزار می‌شود در 3 ترم بوده و کودک همراه با آقای علمداری، مرد سبز خراسان، علاوه بر اینکه با انواع بذرها آشنا می‌شود، کاشت و پرورش گیاهان را نیز یاد می‌گیرد.
در کلاس باغبان کوچک علاوه بر اینکه درست کردن سفال و گلدان به کودک آموزش داده می‌شود، با شرکت در اردوهایی از نزدیک با گیاهان مختلف و خواص آن‌ها آشنا می‌شود، ضمن اینکه در کنار تمام این آموزش‌ها گیاهی که کودک کاشته و پرورش داده است را به صورت سالاد و ... طبخ کرده و با علم به اینکه این گیاه چه خاصیت‌هایی برای جسم او دارد، میل می‌کند.
یکی از اقدامات خوبی که به تازگی در مجتمع فرهنگی صادقی‌پور رقم خورده است؛ رشد و پرورش ذهن کودکان در قالب کلاس‌ بازی‌های فکری است، با توجه به اینکه ذهن کودک در سنین پایین از آمادگی بالایی برخوردار است هدف از برگزاری این کلاس‌ها این بوده که نشان دهد کودکان برای یادگیری نیازی به مفاهیم خشک و انتزاعی ندارند و می‌توانند در قالب ابزار محیطی یا همان بازی‌ها، مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی را یاد بگیرند.
اینکه والدین در اوقات فراغت فقط به دنبال ثبت‌نام کودکان در کلاس‌های درسی هستند با فرهنگ‌سازی می‌تواند درست شود چون با بازی می‌توان به بالاترین سطح آموزشی دست یافت. به همین منظور هم دوره اوقات فراغت در مجتمع فرهنگی صادقی‌پور راه‌اندازی شده است تا در قالب برگزاری دوره‌های بازی فکری، استعدادهای کودکان شناسایی و پرورش داده شود.
همچنین همایش‌های مختلف آموزشی به صورت رایگان برای عموم مردم در این سالن برگزار می‌شود که جنبه‌های روان‌شناسی، مهارت‌های زندگی، حقوق و خانواده و ... داشته و با استقبال بسیار خوب خانواده‌ها همراه بوده است.
استادان مختلفی به صورت داوطلبانه با این مجموعه همکاری دارند که یکی از این افراد دکتر عارف روحانی‌نژاد، متخصص کاردیوگرافی قلب، است و در همایشی که برای انسان‌شناسی در مجتمع فرهنگی زنده‌یاد صادقی‌پور برگزار شد درباره اینکه چطور می‌توان با خودشناسی و کنترل احساس و عواطف زندگی بهتری داشت برای شرکت‌کنندگان سخنرانی کرد.
اردویی به وسیله مجموعه به صورت رایگان برگزار شده که در کنار طبیعت مباحث آموزشی به شکل مفرح برای شرکت‌کنندگان مطرح شده است به عنوان مثال دکتر حسینی، متخصص طب سنتی، در این اردو در ارتباط با داروهای گیاهی مباحثی مطرح کرده است و یا نقاشی حضور داشته که چهره افراد را نقاشی می‌کرده است.
یکی از همایش‌هایی که از سوی مجموعه به صورت رایگان برگزار شد؛ «آشنایی با آسیب‌های فضای مجازی» بود که برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و آشنایی خانواده‌ها با خطرات ناشی از حضور بیش از حد فرزندانشان در فضای مجازی برگزار شد و با استقبال بسیار بالایی که از این همایش انجام شد این مجموعه آمادگی دارد تا در صورت درخواست عموم دوباره این همایش را برگزار کند.
گفتنی است مخاطب برگزاری تمام همایش‌ها و کلاس‌ها از تمام شهر بوده و جدا از برگزاری کلاس‌های اوقات فراغت برای کودکان در تابستان، در زمان سال تحصیلی نیز کلاس‌هایی مانند کلاس زبان انگلیسی و ... برگزار می‌شود.  

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->