شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد
سرخط خبرها

۱۰۶۲ نفر برای ۱۵ صندلی شورای شهر مشهد رقابت می‌کنند

  • کد خبر: ۶۴۱۲۷
  • ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
۱۰۶۲ نفر برای ۱۵ صندلی شورای شهر مشهد رقابت می‌کنند
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت برگزاری تجمع‌های انتخاباتی تابع رنگ بندی شهر‌ها در زمان تبلیغات است و در شهر‌های نارنجی و قرمز این امکان وجود ندارد.
محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه برگزاری تجمع‌های انتخاباتی تابع رنگ بندی شهر‌ها در زمان تبلیغات است و در شهر‌های نارنجی و قرمز این امکان وجود ندارد، افزود: امکان دارد در شهر‌های با سطح هشدار زرد و آبی برگزاری تجمعات انتخاباتی بلامانع باشد. ستاد ملی کرونا در حال برنامه ریزی برای این مسئله است. ولی در انتخابات سال ۱۴۰۰ قرار است از ظرفیت صداوسیما، فضای مجازی و رسانه بیشتر از قبل استفاده شود و تأکید بر انتقال تبلیغات به سمت رسانه‌ها به جای تجمعات است.

محمد علی نبی پور در نشستی خبری با موضوع انتخابات، تبلیغات زودهنگام برخی از نامزد‌های انتخابات شورای شهر در فضای مجازی را مصداق بارز تخلف انتخاباتی خواند و گفت: نامزد‌های انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا تنها ۷ روز فرصت تبلیغات دارند و اگر فردی تا قبل از اعلام رسمی نامزد‌های تأییدصلاحیت شده، اقدام به تبلیغات در فضای مجازی کند، باید منتظر برخورد‌های قانونی باشد. تا زمانی که فهرست نهایی نامزد‌های تأییدشده در اردیبهشت اطلاع رسانی نشود، معلوم نیست که صلاحیت چه کسی تأیید و صلاحیت چه کسی رد شده است.


کاهش محسوس ثبت نام‌ها

وی با اشاره به کاهش محسوس ثبت نام افراد برای انتخابات شورا‌های شهر گفت: تعداد داوطلبانی که برای تصدی صندلی‌های شورای اسلامی شهر مشهد ثبت نام کردند، ۱۰۶۲ نفر است که از این تعداد، صلاحیت ۱۶۱ نفر توسط هیئت‌های اجرایی در حوزه شهرستان مشهد که شامل ملک آباد و رضویه می‌شود رد شده است.
 
وی با بیان اینکه هیئت‌های اجرایی، صلاحیت ۴۰۲ نفر از ثبت نام کنندگان برای انتخابات شورا‌ها در استان را رد کردند، گفت: از این تعداد فقط ۳۱۶ نفر مشمول ماده ۳۳ قانون انتخابات (که محرومان از نامزدی را مشخص می‌کند) شدند و صلاحیتشان تأیید نشد. صلاحیت ۱۰۴ نفر از نامزد‌ها نیز براساس ماده ۳۰ قانون احراز و تأیید نشد. هیئت‌های اجرایی همچنین در جریان بررسی صلاحیت ها، ۳ نفر را مشمول ماده ۳۲ دانستند و ۵ نفر را هم براساس ماده ۳۱ قانون انتخابات در این مرحله رد صلاحیت کردند و از جمع ثبت نام کنندگان، صلاحیت ۳۲۴۴ نفر در این مرحله تأیید شده است.

وی افزود: در ۲۵۸۶ روستای استان شورا داریم که در این دوره ۱۶ هزار و ۵۴۰ نفر برای تصدی صندلی‌های شورای روستایی ثبت نام کرده اند. این درحالی است که در دوره چهارم و پنجم روستا‌ها به ترتیب ۱۵ هزار و ۸۹۲ و ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر ثبت نام کرده بودند. همچنین در این دوره از شورا‌های روستایی، ۶ درصد از ثبت نام کنندگان از بانوان هستند و ۹۴ درصد باقی مانده هم آقایان متقاضی شرکت در انتخابات شورای روستا هستند. این دوره برخلاف دوره گذشته که بیشتر از ۴۰ روستا به حدنصاب نرسید، در همه روستا‌ها به اندازه تعیین شده داوطلبان ثبت نام کرده اند و انتخابات در آن‌ها برگزار خواهد شد.

نبی پور ادامه داد: حدود یک درصد از ثبت نام کنندگان انتخابات در روستاها، تحصیلات حوزوی دارند، ۵۱ درصد تحصیلات ابتدایی و ۱۲ درصد لیسانس و فوق‌لیسانس هستند. در دوره قبلی بیش از ۵۰‌درصد از نامزد‌ها تحصیلات حوزوی داشتند، حدود ۶ درصد مدرک تحصیلی ابتدایی و فقط ۹ درصد لیسانس و فوق لیسانس داشتند.


افزایش آمار رد صلاحیت‌ها

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه ۶۹ درصد از افرادی که برای شورای روستا ثبت نام کرده اند، فاقد سابقه عضویت در این نهاد بوده اند، تصریح کرد: از نظر سنی بیشترین ثبت نام کنندگان با ۳۴ درصد، بین ۳۵ تا ۴۵ سال هستند. گروه سنی ۴۵ تا ۵۵ با ۲۷ درصد، در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. افراد زیر ۳۵ سال و بالای ۵۵ سال هم با ۱۹ درصد، بخش دیگری از ثبت نام کنندگان را تشکیل می‌دهند. همچنین ۲ درصد از داوطلبان برای شرکت در انتخابات شورای روستا، اهل تسنن هستند.
 
وی درباره شغل ثبت نام کنندگان نیز گفت: شاغلان در حوزه فرهنگی ۳ درصد، کشاورزان ۳۲ درصد، بازنشستگان ۵ درصد، کارمندان دولت ۶ درصد، افراد بیکار ۲ درصد، مشاغل آزاد ۴۳ درصد و روحانیون یک درصد هستند. ۸ درصد افراد هم شغلشان را مشخص نکرده اند. نبی پور آمار ردصلاحیت‌های انتخابات شورا‌های سال ۱۴۰۰ را بیشتر از ادوار قبل دانست و گفت: هنوز آماری را که نشان دهد بیشترین ردصلاحیت‌ها مربوط به کدام جریان سیاسی است استخراج نکرده ایم، اما به دلیل دقت بالاتر نهاد‌ها و مراجع چهارگانه در بررسی صلاحیت‌ها و پاسخگویی همه آن‌ها به استعلامات هیئت‌های اجرایی، طبیعی است که آمار ردصلاحیت‌ها از ادوار گذشته بسیار بیشتر است.


افزایش شعب اخذ رأی برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی

وی از افزایش صندوق‌ها و شعبه‌های اخذ رأی به دلیل مسائل بهداشتی خبر داد و بیان کرد: پیش بینی ستاد انتخابات، ۵۰۰۰ شعبه اخذ رأی است، زیرا افزایش صندوق‌ها باعث می‌شود که تجمع زیادی در مراکز اخذ رأی صورت نگیرد و شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت شود. البته تعداد شعب اخذ رأی باید توسط هیئت‌های اجرایی تأیید شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است. طبیعی است که تعداد همکاران ما در مباحث اجرایی، نظارت و بازرسی هم افزایش داشته و به بیش از ۱۱۰ هزار نفر رسیده است.

وی افزود: وزارت کشور در حال پیگیری اختصاص سهمیه واکسن برای کادر اجرایی شعب اخذ رأی است. البته هزینه تهیه اقلام بهداشتی برای شعبه‌های رأی گیری پیش بینی شده است و مردم هم که برای شرکت در انتخابات به شعبه مراجعه می‌کنند ملزم به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی هستند. ضمن اینکه احتمالا در مکان‌هایی که امکان رأی گیری در فضای باز وجود داشته باشد این کار انجام خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->