مهلت چند هفته‌ای اولیای دم به قاتل فرزندشان قصاص؛ مجازات قتل زن میانسال بعد از رابطه نامشروع سامانه‌های الکترونیکی ثبت اسناد فردا (دوشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۳) فعال است چند منبع مهم آلودگی هوا در خانه را بشناسید تعطیلی واحدهای قضایی استان تهران در روز دوشنبه (۶ اسفند ۱۴۰۳) ظفرقندی خبر داد: استقبال کمرنگ پزشکان از تخصص‌های داخلی و جراحی بایدها و نبایدهای گرم کردن غذا در مایکروویو سازمان غذاودارو هشدار داد: خطر تشدید کبد چرب با مصرف داروهای مسکن و گیاهی نامعتبر برخورد ۲ پراید در خواف پنج مصدوم برجای گذاشت (۵ اسفند ۱۴۰۳) شرایط رانندگی با گواهینامه ایرانی در عراق اعلام شد آیا مدارس و ادارات مشهد و خراسان رضوی فردا (دوشنبه، ۶ اسفند ۱۴۰۳) تعطیل است؟ تیراندازی به رئیس آموزش و پرورش سراوان (۵ اسفند ۱۴۰۳) آیا تخمه آفتابگردان برای مبتلایان به دیابت و کبد چرب مضر است؟ صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی خراسان رضوی در پی پیش‌بینی بارش برف و باران (۵ اسفند ۱۴۰۳) ماجرای کارزار سربازی دختران چیست؟ | استقبال جالب و معنادار مردان ایران افزایش ۲۵ درصدی بلیت مترو در سال ۱۴۰۴ از پالایش قوانین قدیم تا نظارت بر قوانین جدید | حوزه خراسان، مشاور فقهی قانون‌گذاری مجلس می‌شود آیا مدارس و دانشگاه‌های استان مازندران تا پایان هفته مجازی شده است؟ (۵ اسفند ۱۴۰۳) جدول فوق‌العاده ایثارگری بازنشستگان و تأثیر آن روی همسان‌سازی حقوق منتشر شد + جزئیات آغاز طرح امداد نوروزی اورژانس از ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ شلیک خونین به جوان تهرانی در ولنجک آغاز برنامه ملی برای رصد کمبود‌های ملزومات پزشکی اهدای عضو دختر جوان مرگ مغزی به ۶ بیمار زندگی دوباره بخشید (۵ اسفند ۱۴۰۳) انسداد برخی جاده‌های کشور به علت بارش برف (۵ اسفند ۱۴۰۳) محکومیت اعضای باند قاچاق هروئین و شیشه در بندرعباس | حکم اعدام برای ۳ تن از متهمان رشد ۷۰ درصدی مبلغ اضافه‌کار محیط‌بانان در سال ۱۴۰۴ آزمون‌های علوم پزشکی ۱۴۰۳ با ۱۱ هزار داوطلب برگزار شد دوازدهمین جشنواره انتخاب کارفرمایان برتر خراسان رضوی برگزار شد (۵ اسفند ۱۴۰۳) | ۵۲ درصد کارگران استان پیش از موعد بازنشسته می‌شوند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (یکشنبه، ۵ اسفند ۱۴۰۳) | هوا از فردا سرد می‌شود آیا عیدی ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین‌اجتماعی قبل از ماه مبارک رمضان پرداخت می‌شود؟ پزشکیان در آیین اختتامیه سی‌وهشتمین جشنواره خوارزمی: اراده حل مسئله و مشکلات کشور را داریم
سرخط خبرها

درباره آیین بومی پرورش و برداشت ریواس که ثبت ملی شد | تولد ساقه‌های ترش از میان سنگ‌ها

  • کد خبر: ۶۴۴۲۳
  • ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
درباره آیین بومی پرورش و برداشت ریواس که ثبت ملی شد | تولد ساقه‌های ترش از میان سنگ‌ها
ریواس گیاهی خودرو است که بیشتر در مناطق کوهپایه و سردسیر سر از زمین بیرون می‌آورد و به آبیاری نیاز ندارد. اگرچه با زمینی که خاک نرم و آسمانی پرباران دارد رفاقت بیشتری دارد. ریشه کلمه ریواس از رواش، ریواچ یا رواچ است.
سیده نعیمه زینبی | شهرآرانیوز؛ خیلی بعید نیست که ریواس به مشهد زودتر از دیگر شهر‌ها برسد و مشهدی‌ها بیشتر آن را بشناسند. این ساقه‌های ترش مزه در نیشابور و دامنه جنوبی بینالود می‌روید. روستا‌های میرآباد، برفریز، خرو، درود، گرینه، صومعه، سوقند و بوژان از مناطقی است که مستعد پرورش و رشد این گیاه بومی هستند. ریواس گیاهی خودرو است که بیشتر در مناطق کوهپایه و سردسیر سر از زمین بیرون می‌آورد و به آبیاری نیاز ندارد. اگرچه با زمینی که خاک نرم و آسمانی پرباران دارد رفاقت بیشتری دارد. ریشه کلمه ریواس از رواش، ریواچ یا رواچ است.
 
سابقه‌اش هم به جایی در چین و زمانی قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد که در طول سالیان دراز به نیشابور رسیده است تا «دانش بومی پرورش و فراوری ریواس در نیشابور» در سال ۹۵ ثبت ملی شود. فروردین تا خرداد فصل برداشت ریواس است. آیین اصیل پرورش این ساقه‌های ترش نسل به نسل میان بومی‌ها گشته است. آیینی ویژه که ارزش حفظ و انتقال به آیندگان این دیار را دارد.


هرچه شیب ریواس‌گاه کمتر، ریواس مرغوب‌تر

روستاییان دامنه‌های جنوبی بینالود شهرستان نیشابور هر سال در نیمه اسفندماه به ریواس‌گاه می‌روند تا ریواس سال بعدشان را بکارند. کشت‌گاه‌هایی که از پدر به پسر ارث رسیده است. ریواس‌گاه هر خانواده و هر روستا معلوم است و دیگر روستا‌ها به آن احترام می‌گذارند و به رسمیت می‌شناسند. گاهی اهالی زمین‌های ریواس را شفاهی به یکدیگر واگذار می‌کنند و بعضی اوقات بابت این انتقال، وجهی میانشان رد و بدل می‌شود. ریواس‌گاه هر چه شیب کمتری داشته باشد مرغوب‌تر است و گیاه با تراکم بیشتری می‌روید. اجتماعی خودجوش هر سال در جنوب ارتفاعات بینالود اتفاق می‌افتد که دانش و مهارت آن از پدر خانواده به فرزند یا افراد نزدیکش منتقل شده است. گروه‌هایی کوچک میان اهالی شکل می‌گیرد که بیش از ۴ نفر نیست تا صرفه اقتصادی برایشان داشته باشد. از ۱۱ روز مانده به پایان سال تا نیمه‌های خرداد سال بعد فرایند تولید ریواس ادامه دارد.

زنان با تهیه محصولات مختلف در این آیین سنتی مشارکت دارند. شربت ریواس، خوشاب، کوکوی ریواس، حلوای ریواس، پودر ریواس، خورشت ریواس، اشکنه ریواس، سوخاری برگ ریواس بخشی از محصولاتی است که از فراوری این گیاه به دست می‌آید. خانواده‌های روستایی یک سال انتظار می‌کشند تا فصل ریواس از راه برسد تا همه کار کنند و درآمد یک سالشان را به دست بیاورند.


زندگی در خنچه

ریواس‌کار‌ها برای شروع کار باید یک خنچه بسازند. جایی که بشود اطراق کرد و گاه خستگی از آن بهره برد. یک چهاردیواری که از روی هم چیدن تعدادی سنگ یا با پلاستیک ساخته می‌شود. اطراق‌گاهی که لوازم کار و زندگی ریواس‌کار برای چند روز در آن چیده می‌شود. کسی که برای ریواس‌کاری یا ریواس چینی می‌آید معمولا بعد ۳ یا ۴ روز اطراق به قصد روستا حرکت می‌کند تا مایحتاج چند روز آینده‌اش را به خنچه بیاورد و خود را برای چند روز کار سخت آماده کند. از پرورش تا برداشت ریواس در یک کارگاه اتفاق می‌افتد. کارگاه در اصطلاحِ ریواس‌کاران همان نقطه‌ای است که یک ریواس خودرو در آن روییده است. ریواس خودرو در اصطلاح محلی ریواس قاقری گفته می‌شود که اگر قرمز شود دیگر نمی‌توان استفاده کرد.

تولد ساقه‌های ترش از میان سنگ‌ها

تولد ریواس در سنگ‌چین

ریواس‌کار با نام خدا کارش را از اولین کارگاه شروع می‌کند و بوته ریواسی که حدود ۲۵ سانتی‌متر بالا آمده است، شنه‌گود می‌کند. اطراف ریواس سنگ‌چین می‌شود و خاک نرم روی آن ریخته می‌شود تا پنهان شود. برگ‌های کوچک تازه بعد از دو هفته با شکافت خاک نمایان می‌شوند. ریواس‌کار دوباره آن را سنگ‌چین می‌کند و روی آن خاک می‌ریزد. ریواس دوباره برای زندگی تلاش می‌کند و از دل خاک بیرون می‌آید. هرچه مراحل سنگ‌چین بیشتر شود ارتفاع محصول بیشتر می‌شود. ریواس قدرت و قوت خود را به رخ می‌کشد و با ساقه‌های قوی خود خاک روی سرش را می‌ترکاند و به سمت بالا حرکت می‌کند. ریواس‌کار محل برداشت را با یک برگ بزرگ ریواس نشان می‌کند. بوته که بیرون می‌آید فصل ریواس‌کنی فرا می‌رسد و دیگر نوبت ریواس‌کنان است که به میدان بیایند و از این دشت‌های زیبا برای خودشان نانی فراهم آورند.


گیاه با برکت؛ برای ریواس‌کار و ریواس‌کن

ریواس‌کنان از اهالی روستا هستند که در فصل رویش این گیاه با کارگری کردن روی ریواس‌گاه‌های دیگران امرار معاش می‌کنند. آن‌ها تیشه دست می‌گیرند و آرام خاک‌ها را کنار می‌زنند و ساقه گیاه را از میان سنگ‌های تیز و برنده بیرون می‌کشند. ساقه‌های درشت و تازه ریواس رخ عیان می‌کنند تا با فرود آمدن داس از ریشه جدا شوند. بوته‌ها به داخل توبره ریخته و سپس به داخل خنچه منتقل می‌شود.

پی‌نوشت: این مطلب بر اساس تحقیق فرامرز صابرمقدم، مدیر وقت دفتر ثبت آثار ملی استان تهیه شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->