تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات چقدر است؟ قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته بروز مالاریا در ۴ استان برای اولین بار | موارد مالاریا در همسایگان شرقی؛ زنگ خطر برای کشور کوتاه‌شدن قد و علائم قوزپشتی، نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند تأکید بر توجه والدین به تزریق واکسن‌های سرخک، سرخچه و اوریون کودکان  پیش‌بینی هواشناسی خراسان‌رضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | وزش باد و ماندگاری هوای خنک در استان افزایش شیوع یک اختلال خطرناک در ضربان قلب افراد میان‌سال چه سنی برای تنها ماندن کودکان در خانه مناسب است؟ فضاهای درمانی تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی ۹ هزار مترمربع افزایش یافت ۲۷ هزار نفر در خراسان رضوی در صف دریافت وام فرزندآوری | فرماندار مشهد: صف انتظار را با پیگیری خواهیم شکست هفدهمین مدرسه «سه‌شنبه‌های امید» در تبادکان مشهد افتتاح شد امسال ۲۲‌میلیون نهال در خراسان رضوی غرس می‌شود آغاز واکسیناسیون حجاج تمتع خراسان رضوی از امروز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) شیرخوارگاه‌های مشهد خالی شد هشدار وزارت رفاه درباره پیامک‌های جعلی دریافت کالابرگ الکترونیکی دختر نوجوان مرگ مغزی در مشهد به سه بیمار زندگی دوباره بخشید (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) جایگزینی گوشت گاو با ماهی می‌تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند کلید کاهش وزن؛ فقط کافی است کالری دریافتی را کم کنید هشدار به بانوان برای استفاده از لوازم آرایشی دارای مواد مضر و سمی
سرخط خبرها

بحرانی‌ترین سال آبی نیم‌قرن در ۱۴۰۰

  • کد خبر: ۶۵۱۴۸
  • ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
بحرانی‌ترین سال آبی نیم‌قرن در ۱۴۰۰
بررسی‌های شهرآرانیوز نشان می‌دهد طبق آمار‌های رسمی، ۱۴۰۰ خشک‌ترین سال خراسان‌رضوی در ۵۰ سال گذشته خواهد بود.
به گزارش شهرآرانیوز؛ بارش‌های ۲ سال گذشته، همه مردم و کارشناسان را تاحدودی امیدوار کرد که خشک‌سالی‌های ادامه‌دار ایران بالاخره به پایان رسیده است و وارد تَرسالی شده‌ایم؛ امیدواری‌ای که البته با خشک‌سالی و نباریدن‌های پاییز و زمستان سال گذشته به سرعت به ناامیدی تبدیل شد. آمار و ارقام هواشناسی می‌گوید که بارش‌ها در استان خراسان‌رضوی ۶۷ درصد کاهش داشته است و از پاییز سال گذشته تا فروردین‌ماه فقط در مشهد ۷۹ میلی‌متر باران باریده است که مسئولان آبفا مدعی‌اند چنین وضعیتی در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
 
آمار‌ها نشان می‌دهد که میانگین بارش‌ها در استان از ۲۰ مهر ماه سال ۹۸ تا اول اردیبهشت سال ۹۹، ۲۴۱ میلی‌متر بوده، درحالی‌که امسال و در همین‌بازه زمانی ۸/۷۳ میلی‌متر بارندگی شده است و به‌همین دلیل مدیران آب استان می‌گویند سال ۱۴۰۰ خشک‌ترین سال در ۵۰ سال اخیر خواهد بود.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی با اشاره به آخرین وضعیت ذخیره‌سازی سد‌های استان، از کاهش چشمگیر ورودی آب به سد‌ها خبر داد و به ایسنا گفت: در سال گذشته تا اول اردیبهشت بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد سد‌های استان شد، اما امسال تا امروز تنها ۵ میلیون مترمکعب آب به سد‌های استان وارد شده است. یک میلیارد و ۵۷۲ میلیون مترمکعب حجم ۱۹ سد اصلی استان بوده و ظرفیت تضمین‌شده این‌سد‌ها ۹۰۰ میلیون مترمکعب است. در سال گذشته ذخیره سد‌های استان ۶۹۱ میلیون متر مکعب بوده است، اما امسال ۴۹۷ میلیون مترمکعب آب ذخیره در سد‌ها وجود دارد؛ یعنی در سال گذشته ۵۹ درصد و امسال ۴۹ درصد سد‌ها پر از آب است.
 
وضعیت سد دوستی خوب است، ولی میزان آورد آن تاکنون بسیار کم بوده و امسال تقریبا ورودی آب از سد دوستی صفر بوده است. محمد علایی خشک‌سالی ۱۴۰۰ را در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه دانست و تصریح کرد: در سال گذشته تا اول اردیبهشت بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد سد‌ها و ذخیره شده، اما امسال تا امروز تنها ۵ میلیون مترمکعب آب به سد‌های استان وارد شده است. این‌موارد نشان‌دهنده خشک‌سالی بسیار شدید است و ما در ۵۰ سال گذشته خشک‌ترین سال را تجربه خواهیم کرد.
 
بحرانی‌ترین سال آبی نیم‌قرن
وی با بیان اینکه میزان بارش باران در استان در مقایسه با سال گذشته کاهش ۶۹ درصدی داشته است، افزود: میزان بارندگی امسال ۶۹ درصد نسبت به سال گذشته و در درازمدت ۵۲ درصد کاهش داشته است. اکنون خشک‌ترین منطقه در خراسان‌رضوی با ۸۲ درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته و ۷۱ درصد کاهش در درازمدت شهرستان گناباد است.

وی با تأکید بر اینکه کاهش بارش‌ها بسیار خطرناک است و منجر به تغذیه نشدن سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود، خاطرنشان کرد: کاهش بارندگی باعث نیاز بیشتر گیاهان و باغات به آب می‌شود. اگر در سال گذشته تا اواخر اردیبهشت هیچ‌چاه‌موتوری روشن نشد، امسال از ۱۰ اسفند سال ۱۳۹۹ چاه موتور‌ها روشن شده است که این آب‌دهی زود هنگام موضوع خطرناکی است.

کاهش ۶۷ درصدی بارش‌ها در خراسان رضوی

مدیرکل هواشناسی خراسان‌رضوی از کاهش ۶۷ درصدی میانگین بارندگی در این‌استان از ابتدای سال زراعی تاکنون نسبت به مدت مشابه در سال قبل خبر داد. محسن عراقی‌زاده در‌این‌باره به ایرنا گفت: میانگین بارندگی در خراسان‌رضوی طی سال زراعی گذشته ۲۸۶ میلی‌متر و در دوره آماری ۱۶۵ میلی‌متر بوده است. از ابتدای سال زراعی تاکنون ۷۷ میلی‌متر بارندگی ثبت‌شده است که نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۶۹ درصد کاهش دارد. در فروردین امسال نیز در مشهد ۶ میلی‌متر باران باریده است که این‌میزان در سال گذشته ۱۴۲ میلی‌متر بوده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->