تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و کویت در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل زیبای افغانستان به تیم ملی فوتسال ایران توسط مهران غلامی چشم روشنی تلویزیون برای افغانستان آخرین اخبار تیم ملی فوتسال افغانستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سلاجقه: امسال رهاسازی حقابه توسط طالبان در یک دوره زمانی کوتاه انجام شد مربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: در آسیا قدرت‌نمایی می‌کنیم جان‌باختگان سیل در افغانستان به بیش از ۷۰ نفر رسید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) ادامه گشت‌زنی هواپیمای بدون‌سرنشین در آسمان افغانستان روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان رزمایش مشترک برگزار کردند افزایش شمار جانباختگان سیل در افغانستان به ۶۶ نفر (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) تحلیلی بر نقشه راه سازمان ملل برای افغانستان لیست نهایی تیم ملی فوتسال افغانستان برای جام ملت‌های آسیا اعلام شد سرمربی تیم ملی فوتسال ژاپن: فوتسال افغانستان پیشرفت باورنکردنی داشته است گزارش دیرهنگام فرماندهی مرکزی آمریکا از حمله مرگبار انتحاری در فرودگاه کابل معاون سفیر ایران در کابل: به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان هستیم پاکستان مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی را آغاز کرد کرزی، عبدالله و جبهه مقاومت: حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود نصیراحمد فایق: افغانستان به کانون افراط‌گرایی تبدیل شده است ۱۲ هزار تبعه خارجی تحت پوشش بیمه پایه سلامت احتمال بارندگی و جاری شدن سیل در ۳۴ ولایت افغانستان (۲۵ فروردین)
سرخط خبرها

مرثیه‌ای برای دخترکان کابل

  • کد خبر: ۶۶۷۹۹
  • ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
مرثیه‌ای برای دخترکان کابل
درحالی که سه روز از حمله تروریستی دشمنان مردم افغانستان به مدرسه‌ای در غرب شهر کابل می‌گذرد، واکنش‌ها به این حمله وحشیانه همچنان ادامه دارد.
سیدمحمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ «خدایا! برایت روزه گرفتم و بر روزه‌ات افطار می‌کنم و بر تو توکل می‌کنم،‌ای بخشنده گناهان! مرا ببخش.» شاید وقتی داشت این مناجات را در ابتدای کتاب درسی‌اش می‌نوشت، فکرش را هم نمی‌کرد که قرار نیست عید فطر در خانه باشد و عکس دستخط او در اول کتابش، دل خیلی‌ها را بسوزاند. این مناجات یکی از دانش‌آموزان شهید در حادثه تروریستی مدرسه «سیدالشهدا» در کابل بود.
 
 
مرثیه‌ای برای دخترکان کابل
 
ساعت ۳۰:۴ بعدازظهر روز شنبه وقتی مردم کابل مثل همه بعدازظهر‌های دیگر این شهر که با اضطراب و امید همراه است، سرگردان زندگی بودند، صدای انفجار اول از کنار در ورودی «مدرسه سیدالشهدا» در «دشت برچی» کابل (محله‌ای در غرب پایتخت افغانستان که بسیاری از ساکنان آن شیعه‌مذهب و از قوم هزاره هستند) شنیده شد. همین که دانش‌آموزان با شنیدن انفجار پا به فرار از ساختمان مدرسه گذاشتند، دو «مین چسبی» که بعد از در ورودی مدرسه جاسازی شده بود، منفجر شد و خون، کابل را فراگرفت. رسانه‌های محلی افغانستان روز دوشنبه، ۲۰ اردیبهشت، اعلام کردند که براساس آخرین آمارها، ۸۵ نفر در این حمله تروریستی شهید و ۱۴۷ نفر دیگر زخمی شده‌اند؛ حمله‌ای که بسیاری از جان‌باختگان آن، دختربچه‌هایی بودند که با زبان روزه چشم‌به‌راه بازگشت به خانه و نشستن پای سفره افطار بودند.
 
هدف قرار دادن مراکز آموزشی در سال‌های اخیر به یکی از سیاست‌های طالبان و داعش در افغانستان تبدیل شده است؛ سیاستی شکست‌خورده که هدف آن، دلسرد کردن نوجوانان و جوانان افغانستانی از تحصیل و آگاهی است.
 
ساعاتی پس از این انفجار و انتشار تصاویر آن در فضای مجازی، افراد زیادی آن را محکوم کردند و صدای کودکان مظلوم افغانستانی به گوش خیلی‌ها در کشور‌های جهان رسید. آیت‌ا... سیستانی در پیامی از کشور‌های جهان خواست ملت بی‌پناه افغانستان را تنها نگذارند. پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، در جریان یک مراسم مذهبی، حمله خونین به مکتب سیدالشهدا در منطقه دشت «برچی» کابل را یک اقدام غیرانسانی دانست و دعا کرد: «خداوند به افغانستان صلح عطا کند.» در ایران، اما واکنش به این حمله تروریستی محدود به مقامات سیاسی نبود؛ ورزشکاران، هنرمندان و چهره‌های مهمی به این حمله واکنش نشان دادند. رئیس مجلس و رئیس قوه‌قضائیه هم در پیام‌هایی جداگانه به این حمله واکنش نشان دادند.
 
محمدجواد ظریف، وزیرخارجه نیز، با انتشار توئیتی نوشت: «داغدار دخترکان معصوم هستیم. زمان آن رسیده است که تمامی آن‌هایی که دل در گرو اسلام و افغانستان دارند، به برادرکشی پایان داده و یکپارچه عرصه را بر داعشیان بی‌وطن تنگ کنند.» در توئیتر فارسی، هشتگ #افغانستان ترند شد و اینستاگرام پر شد از همدلی ایران و افغانستان. همچنین ظهر روز دوشنبه جمعی از دختران ایرانی و افغانستانی (اینجا ببینید) با حضور روبه روی کنسولگری افغانستان در مشهد، حمله وحشیانه به مدرسه سیدالشهدای کابل را محکوم کردند و با انتشار بیانیه‌ای تاکید کردند که مدرسه خاستگاه توسعه و رشد است و حمله به آن، تلاش برای متوقف کردن رشد و توسعه در افغانستان است. آن‌ها در پایان از برادران و خواهران افغانستانی خود خواستند که پرقدرت به راهشان ادامه دهند. جابر انصار، سرکنسول جمهوری‌اسلامی افغانستان در مشهد، نیز ضمن قدردانی از پیام‌های مردم و مسئولان ایرانی در واکنش به این حمله، تاکید کرد: «ما تنها امروز و دیروز قدردان مردم مسلمان ایران نیستیم، بلکه از ۴۰ سال پیش که شما مردم شریف ایران در کنار مردم افغانستان بودید، به‌نمایندگی از دولت و مهاجران افغانستانی از شما تشکر می‌کنم.»
 
درحالی‌که قرار است پس از ماه مبارک رمضان، نشست استانبول با حضور کشور‌های تأثیرگذار در حوزه افغانستان به میزبانی ترکیه برگزار شود و نیرو‌های خارجی با آغاز ماه سپتامبر سال جاری میلادی افغانستان را ترک کنند، مردم افغانستان این روز‌ها ناامیدتر از همیشه در فراق دخترانی می‌سوزند که گناهشان، رفتن به مدرسه برای فراگیری علم و دانش بود.
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->