غزلی از رهبر معظم انقلاب که در آستانه عملیات وعده صادق خواندند برای نخستین بار منتشر شد+ عکس حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) مقام حزب الله: آینده پس از «طوفان الاقصی» و پاسخ ایران دستخوش تغییر خواهد شد دور جدید توانمندی حزب الله ضد تل‌آویو آغازشده | اسرائیل شکست خورده عربستان: توافق ما با اروپا باید به فشار به اسرائیل برای توقف درگیری در غزه منجر شود وزارت خارجه آمریکا باز هم ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد اطلاعیه شماره ۴ فراجا در اجرایِ طرح نور | حرکتِ جامعه به سمت حفظِ حریم و حرمت زنان ‌بورل خواستار تلاش مضاعف برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه شد رئیسی: ایران اسلامی امنیت پاکستان را امنیت خود می داند نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه هدف حمله قرار گرفتند (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس جمهور: به هیچ وجه نمی‌توان بین ملت پاکستان و ایران جدایی انداخت بازدید استاندار خراسان رضوی از هنگ مرزی درگز و پروژه کنترل آب‌های مازاد مرزی + تصاویر تداوم تظاهرات علیه نتانیاهو در تل آویو (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس جمهور: اراده ایران و پاکستان بر توسعه روابط همه جانبه است وزیر خارجه لبنان: خواهان جنگ نیستیم گفتگوی تلفنی بایدن و زلنسکی پس از تصویب کمک بزرگ به اوکراین حمله سنگین حزب الله به مقر فرماندهی ارتش صهیونیستی + فیلم (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) اتحادیه اروپا، تحریم‌های حوزه دفاعی ایران را گسترش می دهد زلنسکی به احتمال مذاکره با روسیه اشاره کرد شلیک ده‌ها موشک به شهر اشغالی صفد از جنوب لبنان + فیلم (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

زنان در کابینه رئیس‌جمهور آینده

  • کد خبر: ۶۷۳۸۶
  • ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
زنان در کابینه رئیس‌جمهور آینده
دکتر محدثه جزایی - دبیر انجمن علوم سیاسی شعبه خراسان
تب انتخابات ریاست‌جمهوری اندک‌اندک بالا گرفته و دیگر تا مهم‌ترین رویداد سیاسی کشور، چیزی نمانده است. تجربه انتخابات‌های گذشته نشان می‌دهد مسئله زنان و توجه به جایگاه آنان یکی از مهم‌ترین محور‌های مورد بحث در برنامه‌های نامزد‌ها به حساب می‌آید. انگار حضور پرتکرار مطالبه‌های زنان در وعده‌های انتخاباتی نامزد‌های ریاست جمهوری، مسئله‌ای عادی شده و بخشی از سناریو‌های گزینه‌های موردتأیید برای نشستن بر مسند ریاست‌جمهوری، معطوف به مطالبه‌های زنان است.
 
این توجه به حضور زنان به‌عنوان عضوی از کابینه ریاست‌جمهوری یا در نظرگرفتن سهم مشخصی برای آن‌ها در عرصه‌های مدیریتی، اگرچه اتفاقی خوشایند و مبارک است، تجربه نشان داده است چنین وعده‌هایی تنها روی کاغذ باقی می‌مانند و پس از پایان انتخابات، دیگر به آن‌ها وقعی نهاده نمی‌شود.

تأکید بر مطالبه‌های زنان در ادوار سیاسی گذشته و تأکید بر حق و جایگاه آن‌ها در سمت‌ها و مناصب سیاسی همچون وزارت و مدیریت، سبب شده است زنان خود را برای حضور در عرصه‌های کلان تصمیم‌گیری آماده ببینند. این در حالی است که موارد وعده‌داده‌شده در انتخابات‌های گذشته، بیشتر محقق نشده است و زنان از تجربه حضور در این مناصب بی‌بهره مانده‌اند. این امر به افزایش سطح توقعات در جامعه زنان، بدون توجه به تحقق این انتظارات، منجر می‌شود و می‌تواند در جهتی عکس، باعث پیامد‌های منفی بسیاری شود.
 
شاید بتوان بر همین مبنا حضور آماتوری زنان در ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری را توجیه کرد. در حقیقت، وعده‌هایی که مطابق با آن‌ها، زنان به‌درستی شایسته و توانا برای مدیریت خوانده می‌شوند، به فعال کردن قدرت زنان توانمند منجر می‌شود، اما متأسفانه هیچ جایگاه تعریف‌شده‌ای برای بهره‌گیری از ظرفیت آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود. در نتیجه، فضایی برای تأیید این هویت و توانایی‌های یادشده، تعریف نشده و زنان را به صحنه‌های نمایشی، همچون ثبت‌نام کاندیداتوری ریاست‌جمهوری، می‌کشاند.
 
این عدم بهره‌گیری از توانایی زنان، چه در کابینه‌های ریاست‌جمهوری و چه در مناصب سطح بالای مدیریتی، همواره با «دلیلی» به نام «آماده نبودن زیرساخت‌ها» توجیه می‌شود. هنگامی که از مهیا نبودن شرایط برای پذیرش زنان در سطوح کلان تصمیم‌گیری صحبت می‌شود، لاجرم این نکته در نظر می‌آید که چرا توجه به فقدان چنین زیرساخت‌هایی در آستانه انتخابات به چشم نیامده و مورد توجه قرار نگرفته است.
 
این مسئله ۲ فرض را مطرح می‌کند: نخست اینکه نامزد‌های ریاست‌جمهوری هنگامی که پا به عرصه رقابت سیاسی می‌گذارند، از زیرساخت‌ها و همچنین امکانات موجود برای تحقق وعده‌های خود آگاه نیستند؛ بنابراین در هنگامه اجرای برنامه‌های خود با موانع بی‌شماری روبه‌رو می‌شوند. یا اینکه از مطالبه‌های زنان و خواست جامعه در سهم‌دهی به زنان سوءاستفاده می‌کنند و تنها برای کسب آرا به ارائه چنین برنامه‌هایی می‌پردازند.

هرکدام از این موارد که صحیح باشد، نقد عمده‌ای را متوجه برنامه‌های نامزد‌های مختلف می‌کند. چه آنان که از شرایط سیاسی کشور بی‌خبرند و چه آن‌ها که با سوار شدن بر موج خواست‌های جامعه زنان، تنها به فردای روز انتخابات می‌اندیشند و تحقق وعده‌های خود را به فراموشی می‌سپارند، در نادیده‌انگاری توانایی‌ها و شایستگی‌های زنان هم‌داستان‌اند. هردوی این موارد از یک‌سو به ایجاد بی‌اعتمادی به کلیت برنامه‌های نامزد‌ها می‌پردازند و از سوی دیگر زمینه را برای ایجاد توقعات فزاینده فراهم می‌آورند.
 
باید به این نکته اشاره کرد که مادامی که زیرساخت‌های حقوقی، ساختار‌های قانونی و مجرا‌های اجرایی کشور زمینه لازم برای بسط تجربه جدی و عملی زنان در عرصه‌های کلان سیاست‌ورزی را فراهم نکرده باشند، سخن از حق زنان برای حضور در این مناصب، اقدامی تبلیغاتی و تنها برای پر کردن سبد آرای نامزد‌های ریاست‌جمهوری است.
 
افزون بر این، اگرچه حضور اتفاقی برخی زنان در مناصب سیاسی نیز شایسته است، تا زمانی که این مسئله به یک رویه مشخص سیاسی تبدیل نشود، نمی‌توان از حضور اثرگذار زنان در مدیریت‌های کلان سیاسی و اجرایی، سخن به میان آورد. به طور خلاصه، افزودن بر حجم انتظارات جامعه زنان بدون توجه به تحقق آن، خود، ظلمی نابخشودنی علیه همه افراد جامعه است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->