موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد طبس، عضو دبیرخانه شهر‌های زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس شد
سرخط خبرها

وزیر بهداشت در مشهد: خراسان‌رضوی در معرض خطر ورود ویروس کرونای هندی؛ مرز‌ها را محکم کنید

  • کد خبر: ۶۷۴۳۹
  • ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
وزیر بهداشت در مشهد: خراسان‌رضوی در معرض خطر ورود ویروس کرونای هندی؛ مرز‌ها را محکم کنید
وزیر بهداشت با حضور در مشهد به توجه ویژه به مرز‌های شرقی کشور برای جلوگیری از ورود ویروس جهش‌یافته هندی و نگاه ویژه به حاشیه شهر مشهد برای مهار این ویروس اشاره کرد.

طنین همتی| شهرآرانیوز،صبح امروز جلسه ستاد مقابله با کرونای استان با حضور دکتر نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در استانداری خراسان رضوی برگزار شد. دکتر نمکی در این جلسه اظهار کرد: استان خراسان با گستردگی و تعداد تبعه‌ای که از کشور‌های مجاور در این استان تردد می‌کنند، استان عجیبی است و به همین دلیل اولین تفاضا این است که مراقب رفت‌وآمد مرزی باشید.
وی ادامه داد: ویروس چموش و خطرناک انگلیسی از مرز‌های غربی وارد ایران شد، اما ویروس جهش‌یافته هندی از جنوب شرق و شرق کشور ما را گرفتار خواهد کرد. از متولیان امر تقاضا می‌کنیم دژ‌های مرزی شرق کشور را محکم کنند. رفتار این ویروس در کشور و میزان سرایتش پیش‌بینی‌ناپذیر است و تنها کار ما کنترل ویژه در این بخش است.
دکتر نمکی با تأکید بر حاشیه شهر مشهد اظهار کرد: از حاشیه شهر مشهد نگهبانی کنیم. حاشیه شهر مشهد جزیره‌ای ایزوله نیست، این جمعیت در مرکز شهر در رفت‌وآمد است. دست‌فروش مرکز شهر یا کارگر شمال شهر مشهد از حاشیه شهر می‌آید، بنابراین خواهشمندیم نگاه ویژه‌ای به این بخش شود.
وی ادامه داد: بحث افغان‌ها را به شکل ویژه‌ای رصد کنیم. کسی را به‌دلیل نداشتن کارت از خدمت‌رسانی درمان محروم نکنیم. باید کلونی‌هایی که اتباع در کشور شکل می‌دهند، از نقاط مورد توجه باشد.
وزیر بهداشت و درمان درباره واکسیناسیون در کشور اظهار کرد: متأسفانه دشمنان واکسن را به‌عنوان مقوله‌ای سیاسی برای کشور تبدیل کرده‌اند. ۸۵ درصد واکسن دنیا را ۷ تا ۸ کشور جهان تهیه می‌کنند.

وی ادامه داد: از اردیبهشت‌ماه سال گذشته برای تهیه واکسن تمام تلاشمان را کردیم. در وضعیت تحریم به‌سختی پول برای حواله تأمین کردیم.
وی افزود: طبق قول‌هایی که برای ارسال واکسن به ما داده بودند، قرار بود ۴/۵میلیون دز تا اسفند به دست ما برسد که محقق نشد. خوشبختانه در چند هفته گذشته سرعت ارسال واکسن به ایران بیشتر شده است.
نمکی تأکید کرد: تا خرداد و ا‌وایل تیرماه، حدود ۱۴میلیون از جمعیت هدف را که شامل سنین بالای ۶۰ سال و بیماران خاص و صعب‌العلاج است، طبق جدول پیش رو واکسینه می‌کنیم. واکسن داخلی را نیز از اواخر خرداد توزیع می‌کنیم. معتقدیم عزت کشور ما بر این است که دستمان را به بیرون دراز نکنیم. خوشبختانه از یک سال گذشته وارد مسیر تولید ‌واکسن شده‌ایم که ۲۰سال زمان می‌بُرد. این افتخار را در ماه‌های آینده شاهد خواهیم بود و از خردادماه، بخش چشمگیری از واکسن را واکسن‌های داخل تأمین خواهد کرد.

عبور موفقیت آمیز از موج چهارم کرونا

وزیر بهداشت تأکید کرد: خوشبختانه در کنترل موج چهارم کرونا که با ویروس سهمگین کرونای انگلیسی مواجه بودیم، موفق عمل کردیم. وقتی رفتار این ویروس را که در کشور‌های اروپایی همه‌گیر شد، دیدیم، خود را برای خطرناک‌ترین و مسری‌ترین ویروس آماده کردیم. آنچه که ما را در شرایط سخت تحریم برای مهار و کنترل این بیماری در کشور حمایت و کمک کرد، ذات مقدس الهی و همدلی و تلاش کادر درمان و مردم بود.
ما در موج چهارم که سهمگین‌ترین امواج بود و دنیا را گرفتار کرده بود، توانستیم راهکار‌های جدیدی را با تجربه گذشته به کار ببریم و بفهمیم که رفتار ویروس انگلیسی با ویروس ووهان به‌شدت متفاوت است. در همین راستا، چند اقدام کلیدی انجام دادیم، نخست دستور دادیم که هیچ دانشگاهی مریض غیراورژانسی را بستری نکند تا تخت کم نداشته باشیم. ما موفق شدیم در هر شرایطی به بیماران کرونایی خدمات درمانی ارائه کنیم. حدود ۲۰۰هزار تبعه افغانستانی بدون کارت را در بیمارستان معالجه کردیم که در اوج چهارم به بیش از این عدد هم رسید.
وی افزود: همچنین برای کنترل موج چهارم، کلینیک‌های سرپایی راه‌اندازی کردیم. از دی۹۹ درخواست کردیم مراکز ۱۶ساعته‌ای را که در اوج قبلی داشتیم، تعطیل نکنیم، چون توفانی به‌نام موج چهارم در پیش داشتیم. همچنین کلینیک‌های سرپایی تزریق دارو و بستری موقت را راه‌اندازی کردیم. در بستری موقت بار ۱۵۰بیمار را که باید ۱۰ روز در تخت‌های بیمارستان می‌خوابیدند، از دوش بیمارستان‌ها برداشتیم. همه تخت‌های ما ۱۴۰هزار تخت بود و ۴۶هزار مریض در این دوره در بیمارستان بستری شدند و روزی ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار بیمار سرپایی داشتیم. در این شرایط ۱۵۰هزار بیمار که باید بستری می‌شدند را با بستری موقت مدیریت کردیم.
دکتر نمکی یادآورشد: مرگ روزانه ۱۲۰۰نفر را در اوج چهارم پیش‌بینی کرده بودند که خوشبختانه به لطف خدا این موج سهمگین سپری شد.
وزیر بهداشت و درمان تأکید کرد: امروز هیچ استانی روند افزایشی ندارد و مرگ‌هایی هم که شاهد هستیم، شامل انبوهی از بیماران بستری قبلی است. میزان مرگ شهروندان ما در همه استان‌ها نسبت به جمعیت بستری، و متوسط کشوری ما نسبت به موج سوم نصف شده و یکی از دلایل آن این است که همکاران ما در کادر درمان بسیار ماهر و توانمند شده‌اند.

وزیر بهداشت و درمان گفت: با تک‌تک سلول‌هایم از مردم به‌ویژه اصناف تشکر می‌کنم که در اوج مشکلات معیشتی بیشترین همکاری‌ را کردند. از کسبه‌ شهرهای زیارتی مثل مشهد که رزق و روزی‌شان از ورودی زائر به این شهر مقدس است، تشکر می‌کنم که در تعطیلی‌های هفتگی با تمام مشکلات معیشتی‌شان همراه ما بودند.
وی گفت: در برگزاری مناسک مذهبی با رعایت حداکثری بهداشت توانستیم شب‌های قدر و عید فطر را به‌خوبی مدیریت کنیم. ما در خوزستان ضیافت‌های عید فطر را با رعایت۹۰درصدی مردم گذراندیم. اهل تسنن ما در مناسک عید همکاری ویژه‌ای برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی کردند. در مشهد رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی را با کمک تولیت آستان قدس در شب‌های قدر و نماز عید فطر شاهد بودیم که بسیار جای تشکر دارد.

درخواست استاندار از وزیر بهداشت

محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان‌رضوی، نیز در این جلسه تأکید کرد: بسیاری از بیمارستان‌های ما در نقاط مختلف استان به تجهیزات نیاز دارند که از وزیر بهداشت درخواست می‌شود توجه ویژه‌ای به این استان کند.
معتمدیان با اشاره به نیاز ویژه حاشیه شهر مشهد به توسعه و ایجاد درمانگاه در بخشی از شهر گفت: با راه‌اندازی بیش از ۵۰ مرکز بهداشتی و درمانی در حاشیه شهر مشهد، امیدواریم شاهد افزایش سرانه بهداشتی در این بخش باشیم که خوشبختانه وزارت بهداشت در راه‌اندازی بیمارستان ۵۰۸تختخوابی در حاشیه شهر همکاری خوبی کرد.
استاندار خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه ۵۰درصد اماکن گردشگری و اقامتی در استان خراسان‌رضوی برپاست، گفت: خوشبختانه در این برهه که شاهد تعطیلی‌های متعدد اصناف و مراکز گردشگری بودیم، در رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی همکاری‌های قابل توجهی دیدیم. باتوجه‌به حجم گسترده زائر در همین ایام کرونا، تقاضای تأمین دارو و تجهیزات پزشکی را داریم.

‎وی با بیان اینکه روند رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در بخش‌های مختلف استان از ابتدای شیوع ویروس کرونا در حد مطلوب قرار داشته است و دارد، اظهار کرد: این شیوه‌نامه‌ها در بخش‌های مختلف حرم رضوی از سوی آستان قدس رضوی و در برپایی مراسم و همچنین بخش گردشگری و اقامتی در حد مطلوبی اجرا شده است.

‎وزیر بهداشت روز دوشنبه در آغاز سفر سه‌روزه‌ای که در خراسان‌رضوی در پیش دارد، قرار است در این برنامه‌ها شرکت کند: نشست ستاد منطقه‌ای مقابله با کرونا، افتتاح چند پروژه بهداشتی و درمانی در شهرستان سبزوار و آیین پویش ره سلامت، بهره‌برداری هم‌زمان از پروژه‌های بهداشتی‌درمانی نیشابور از جمله برنامه‌های دکتر نمکی در این سفر است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->