سرخط خبرها

بابک خرمدین؛ ۲ شخصیت و یک سرنوشت تلخ

  • کد خبر: ۶۷۷۰۱
  • ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳
  • ۹
بابک خرمدین؛ ۲ شخصیت و یک سرنوشت تلخ
شاید کسی گمان نمی‌کرد ۱۱۸۴ سال پس از کشته‌شدن بابک خرمدین به‌دست خلیفه عباسی، اینک بابک خرمدین به‌دست پدر و مادرش کشته و تکه‌تکه شود. این تشابه اسم و تصادف تاریخی سبب شد تا نگاهی به زندگی ۲ بابک ایرانی بیندازیم.

گروه تاریخ و گردشگری شهرآرانیوز | تشابه اسم اتفاق تازه‌ای نیست و برای بسیاری از ما پیش آمده است که نام‌ونشانمان دقیقا تکرار شده باشد، اما تشابه اسم و سرنوشت، از آن تصادف‌های جالب تاریخی است که کمتر به وقوع می‌پیوندد. درواقع هنگامی که به تاریخ می‌نگریم، حوادثی می‌یابیم که تکرار شده است؛ به‌آتش‌کشیدن شهرها، قتل‌عام مردم، جنگ‌های بزرگ و... که همگی تقریبا از داستان‌های یکسانی برخوردارند. اما اینکه در سرزمینی ۲ نام مشابه با فاصله بیش از ۱۰۰۰ سال وجود داشته باشند که مرگشان نیز کاملا به‌هم شبیه باشد، اتفاق عجیبی است!


اخبار روز ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، حاکی از خبر قتل مردی ۴۷ ساله به اسم بابک خرمدین بود که به‌دست پدر و مادرش کشته و تکه‌تکه شد. این خبر بسیار تکان‌دهنده بود و نگاه همگان را متوجه خود کرد که چگونه پدر و مادری چنین کاری با فرزندشان کرده‌اند! اما در ۱۱۸۴ سال قبل چه اتفاقی افتاد؟


تاریخ، حادثه صبح روز ۱۷ دی ۲۱۶ را این‌گونه ثبت کرده است: بابک خرمدین، رئیس اصلی مبارزان ایرانی خرمدین علیه خلیفه عباسی، به‌دستور معتصم، ابتدا دست‌ها و پاهایش قطع و سپس اعدام شد و پیکر تکه‌تکه‌شده‌اش بر چوبه دار شهر سامرا تا مدت‌ها باقی ماند که عبرت دیگران شود!

بابک خرمدین تاریخی که بود؟

بابک خرمدین رهبر اصلی مبارزان ایرانی خرمدین بود که پس از مرگ ابومسلم بر خلافت عباسی شوریدند. خرمدینان مرگ ابومسلم را انکار کردند و معتقد بودند که ابومسلم باز خواهد گشت تا عدالت را در جهان برقرار کند. در دوران خلافت عباسیان آذربایجان کانون شورش طولانی‌مدت و خطرناک علیه خلافت بود که بابک خرمدین آن را رهبری می‌کرده و بر شمال‌غرب ایران تأثیر گذاشته است و بیش از ۲۰سال طول کشید.

 

اایا

نقاشی ای منسوب به بابک خرمدین


بابک زندگی گمنامی در آذربایجان داشت تا اینکه مورد توجه جاویدان‌بن‌سهل قرار گرفت؛ جاویدان‌بن‌سهل رهبر خرمی‌ها بود که مدت کوتاهی بعد درگذشت. بابک ادعا کرد که روح جاویدان در کالبد او وارد شده است و تحریک ساکنان «بذ» را آغاز کرد. او قدرت جدیدی به جنبش دینی‌اجتماعی‌ای بخشید که ریشه در مذهب مزدک داشت و از روش‌های خشونت‌آمیز ویژه‌ای بهره گرفت. به‌نظر می‌رسد قیام او که از ۲۰۱قمری/۸۱۶میلادی آغاز و با نقشه حاتم، پسر هرثمه، یاری شده بود، با مشکلات مختلفی در استان‌های شرقی، که به‌دنبال آن مأمون به بغداد بازگشت، آسان شده بود.


سرانجام افشین ابودلف، سردار ایرانی متعصم، بابک را پس از مدتی مبارزه و به‌زحمت‌انداختن دستگاه خلافت اسیر کرد و به سامرا فرستاد. روایت است که بابک قبل از اعدام صورت خود را با خون خویش قرمز کرد. خلیفه از او می‌پرسد چرا این کار را می‌کند. بابک در پاسخ می‌گوید: بیرون‌رفتن خون از بدن باعث رنگ‌پریدگی می‌شود و من نمی‌خواهم کسی فکر کند که من از ترس رنگم پریده‌است. بابک سرانجام با بریده‌شدن دست‌وپاهایش به دار آویخته می‌شود تا یکی‌دیگر از قیام‌های ایرانیان علیه خلافت عباسی سرکوب شود.

بابک خرمدین معاصر کیست؟

۱۱۳۷ سال پس از اعدام بابک خرمدین، کودکی به همین نام در سال ۱۳۵۳ در تهران متولد می‌شود. حرفه او کارگردانی سینما بود. او دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد سینما از دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران بود و چندین اثر داشت که معروف‌ترین آن، سوگنامه‌ای برای یاشار نام داشت. از بابک خرمدین ۵ اثر تصویری برجا مانده است که برای برخی از آن‌ها جوایزی نیز کسب کرده است.


بابک خرمدین ۴۷ ساله، سرانجام به‌دست پدرش و با مشارکت مادرش کشته می‌شود. ابتدا او را بیهوش می‌کنند، سپس با چاقو به قتل می‌رسانند و در ادامه او را تکه‌تکه می‌کنند تا به‌راحتی جابه‌جایش کنند و از محل وقوع جرم خارج.

 

اایا

بابک خرمدین چند روز قبل به قتل رسید


بابک دیروز، مردی جنگاور بود که علیه خلافت عباسی و ظلم آنان به مردم ایران، جنگید و سرانجام به‌دست یک ایرانی دیگر، افشین ابودلف، تحویل خلیفه داده شد تا کشته شود. بابک امروز، کارگردان سینما بود که به‌دست پدرش کشته شد و فردا، تاریخ از شخصیت‌هایی متفاوت با سرنوشتی مشابه سخن خواهد گفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
0
5
از مقامات قضایی خواهشمندیم این دو هیولای پست را به خاطر کشتن 3 نفر و پریشانی و نگرانی امنیت در جامعه و ناراحت کردن اذهان عمومی هر چه زودتر اعدام نمایند
نازی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
0
3
الهی حیف بودن!هردوشون!!
ما توی این دوره به بابک های خرمدین تاریخی نیاز داریم که نجاتمون بدن!
كتي
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
چرا هميشه منتظريم يكي بياد نجاتمون بده پس خودمون چي ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
0
5
هر دو بابک بی گناه بر اثر خیانت و به دست یه ایرانی کشته شدند ، روحشان شاد و نامشان جاویدان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
0
2
به نظر من باید پدرو مادر بابک خرمدین رو انداخت توی آتش
Radi
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
3
1
اون نوشته که در مورد رفتن خون و مالیدن به صورت هست ربطی به بابک خرمدین نداره مربوط به منصور حلاج هست.تصحیح بفرمایید
علی میرزایی
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
0
0
خواهش میکنم این دو پدر مادر داعشی رو اعدام کنید...اینا ایرانی نیستن..از شرافت ایرانی و مهرمادری هیچ بویی نبرده اند....اون پدر حرامزاده ای که این پیشنهاد رو میده.پشتش کینه‌حسدخشم...اون نامسلمان مادری که حتی بخاطر تفکر شوهرش حاضر نیست یک لحظه به این فکر کنه که فرزندانش هست...شعله شیطان در دلش زبانه میکشه...باید باید باید اعدام بشن اعدام....ما ب احترام پدر مادرای سرزمینم نباید این دیو صفتا روی زمین باقی بمونن....اعدام شوند خدا در اون دنیا قضاوتشون کنه....سپاس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
1
2
اگر به تناسخ اعتقاد داشته باشید متوجه میشید چرا هردو بابک به یک شیوه به قتل رسیدن و جسد هردو قطعه قطعه شد
مائده
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
0
1
ای خدا قلبم داره برا بابک آتیش میگیره چرا
وقتی فهمیدم دست و پاشو قطع کردن و هیچی حتی یه آخ هم‌نگفته واییی
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->