وقوع انفجار در کابل (۹ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی
سرخط خبرها

همه چیز درباره واکسیناسیون مهاجران افغانستانی در مشهد

  • کد خبر: ۶۸۴۴۲
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۱
همه چیز درباره واکسیناسیون مهاجران افغانستانی در مشهد
دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آخرین روز اردیبهشت ماه واکسیناسیون اتباع خارجی مقیم در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی را آغار کرد، اقدامی که با استقبال مهاجران افغانستانی مواجه شده است.

سید محمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ با آغاز واکسیناسیون در ایران حرف و حدیث‌های زیادی درباره واکسیناسیون مهاجران افغانستانی ساکن ایران مطرح شد. از همان‌روز‌های اول مقامات وزارت‌خارجه از تلاش برای تأمین واکسن برای مهاجران افغانستانی که نزدیک به چهاردهه است در ایران زندگی می‌کنند، سخن گفتند و در شرایطی که مسئولان وزارت بهداشت در پاسخ به سؤال خبرنگاران در‌این‌باره جواب روشنی نمی‌دادند، دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در آخرین روز اردیبهشت روند واکسیناسیون اتباع افغانستانی را رسما آغاز کرد.

 

شفیعی ۵۶، مقصد سالمندان افغانستانی

برای اطلاع از کم‌و‌کیف واکسیناسیون سالمندان مهاجر در کشور، به مرکز بهداشت امیرالمؤمنین در منطقه گلهشر و خیابان شفیعی ۵۶ می‌رویم. در انتهای شفیعی ۵۶ بنر زردرنگی که بر روی آن نوشته است «مرکز تزریق واکسن» توجه‌مان را جلب می‌کند. در حیاط خانه بهداشت چند‌پیرمرد و پیرزن به انتظار نشسته‌اند تا نامشان را صدا بزنند و برای واکسیناسیون اقدام کنند.

 

«سید یوسف حسینی» ۷۶ سال سن دارد و اوایل دهه ۶۰ به ایران آمده و از همان زمان ساکن گلشهر است. او می‌گوید از مرکز بهداشت محله تماس گرفتند و حالا هم آمدم واکسن بزنم. خوشحال است که قرار است واکسن دریافت کند و این‌خوشحالی را به‌راحتی بروز می‌دهد.

 

در گوشه حیاط مرکز بهداشت نیز پیرزنی برروی ویلچر نشسته است و دخترش نیز او را برای واکسیناسیون همراهی می‌کند. دخترش می‌گوید: مادرم ۷۸ ساله است، او چند سال قبل از افغانستان آمد و پیش ما زندگی می‌کند. چند سالی است که مادرم اقامت ندارد. دیروز از بهداشت زنگ زدند که برای دریافت واکسن مراجعه کنید. حالا که آمده‌ایم مدرک شناسایی را مطالبه می‌کنند. نشسته‌ایم تا پاسپورت مادر را بیاوردند، ظاهرا مشکلی برای تزریق واکسن وجود ندارد.

 

«احمد رضایی» هم پیرمرد ۸۰ ساله‌ای است که همراه با پسرش آمده تا واکسن دریافت کند. او می‌گوید: دیروز در پارک نزدیک خانه نشسته بودیم که دوستانم گفتند رفتیم و واکسن زدیم، من هم امروز آمدم واکسن بزنم. وقتی می‌شود، چرا نزنیم؟

 

آن طرف‌تر، «غلام سخی سجادی» همراه با پسرش به مرکز امیرالمؤمنین آمده است، پسر آقای سجادی می‌گوید که از طریق سایت‌های خبری متوجه شده است که به مهاجران افغانستانی واکسن می‌زنند و این شده که با پدرش به اینجا آمده است. غلام‌سخی هم که سال ۵۷ به ایران آمده است از خدمات ارائه‌شده ابراز رضایت می‌کند.

 

همه چیز درباره واکسیناسیون مهاجران افغانستانی در مشهد

 

استقبال خوب مهاجران از واکسیناسیون

به طبقه دوم ساختمان می‌روم، جایی که تزریق واکسن انجام می‌شود. «دکتر عبدالواحد ذکاوت» که مسئول تزریق واکسن کرونا در این‌مرکز است می‌گوید: تاکنون به ۳۰۰ نفر از مهاجران بالای ۷۰ سال واکسن کرونا زده‌ایم. تقریبا روزی ۵۰ نفر با مراجعه به اینجا واکسن دریافت می‌کنند.

 

او با اشاره به اینکه تفاوتی بین واکسنی که به مهاجران تزریق می‌شود با واکسن اتباع ایرانی وجود ندارد، می‌گوید: امروز آسترازنکا ترزیق می‌شود، دیروز سینوفارم بود. خوشبختانه استقبال از واکسن بین مهاجران افغانستانی بسیار خوب است.

 

در میان چشم‌انتظاران تزریق واکسن به سراغ خانم حسینی می‌روم که ۷۶ سال سن دارد و همراه با نوه‌اش برای واکسیناسیون آمده است. جویای احوالش که می‌شود، از خدا برای نعمت‎‌هایش و برای فرصتی که می‌تواند واکسن بزند سپاسگزاری می‌کند.

 

همه چیز درباره واکسیناسیون مهاجران افغانستانی در مشهد

 

واکسن ایرانی و مهاجر تفاوتی ندارد

دکتر علی‌اصغر محمودی، مسئول مرکز بهداشت شماره ۲ مشهد که همراه با همکارانش مسئولیت واکسیناسیون جمعیت زیادی از مهاجران افغانستانی را برعهده دارد، به شهرآرا می‌گوید: به‌دلیل موقعیت جغرافیایی ما که شهرداری مناطق ۴ و ۵ را پوشش می‌دهد، بیشترین مهاجر افغانستانی و حاشیه‌نشین شهر در منطقه ماست. در این‌منطقه ۱۴۰ هزار مهاجر افغانستانی و اتباع ثبت‌شده داریم که بیشتر آن‌ها در منطقه گلشهر ساکن هستند. با مجوز معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی نیز از ۳۱ اردیبهشت واکسیناسیون را آغاز کردیم.

 

وی ادامه می‌دهد: در منطقه تحت پوشش ما اکنون ۷ پایگاه واکسیناسیون در مراکز شهری وجود دارد و برای ایجاد تسهیلات و دسترسی بهتر، پایگاه امیرالمؤمنین (ع) را نیز راه‌اندازی کردیم که ۸۲ درصد مهاجران را پوشش می‌دهد. خوشبختانه مهاجران افغانستانی از واکسیناسیون استقبال خوبی کردند.

 

وی در ادامه تأکید می‌کند که واکسن تزریق‌شده به مهاجران نیز همانند واکسن تزریق‌شده به شهروندان ایرانی است. او ادامه می‌دهد: هم‌اکنون برای اتباع بالای ۷۰ سال فراخوان داده‌ایم و برای آن‌ها پیامک ارسال می‌شود و آن‌ها با کد مشخصی که دارند واکسن دریافت می‌کنند. اگر هم کسی پرونده نداشته باشد، پس از مراجعه به مراکز بهداشت در زمان کوتاهی کد MID دریافت می‌کند و واکسن می‌زند. کاری هم به اینکه این‌فرد کارت اقامت دارد یا ندارد، یا نوع مدرک اقامتی او در ایران چیست، نداریم.

 

همه چیز درباره واکسیناسیون مهاجران افغانستانی در مشهد

 

نگاه ما انسان‌محور است

مسئول مرکز بهداشت شماره ۲ مشهد ادامه می‌دهد: در این‌منطقه تقریبا ۳۶۶ هزار فرد بالای ۱۸ سال (ایرانی و افغانستانی) داریم. تقریبا یک‌چهارم این‌جمعیت مهاجر هستند. به‌تناسب گروه‌های سنی کار واکسیناسیون را انجام می‌دهیم. همه مراکز بهداشت و تزریق واکسن موظف‌اند به اتباع خارجی واکسن تزریق کنند. برای ارائه خدمات، نگاه ما انسان‌محور است؛ ضمن اینکه مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی نیز تأکید می‌کنند خدمات بهتری به مهاجران ارائه شود. هم‌اکنون هم رهگیری از درب خانه‌ها انجام می‌شود و همین‌که تست کرونای یک‌نفر مثبت شود، همکاران ما پیگیری می‌کنند و از همه اعضای خانواده تست رایگان می‌گیرند.
وی ادامه داد: یکی از بیماری‌های دیگری که بین مهاجران بیشتر است «سل» است که ما در‌این‌باره مراقبت زیادی می‌کنیم و رصد دقیقی انجام می‌شود. روند درمان برای افرادی که مبتلا باشند کاملا رایگان است و ما هرسال غربالگری سل را انجام می‌دهیم.

 

مسئول مرکز بهداشت شماره ۲ مشهد خاطرنشان کرد: همه خدمات به اتباع افغانستانی رایگان است.

 

اتباع ما مثل ایرانی‌ها واکسینه می‌شوند

پس از این‌اظهارات به سراغ سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد می‌رویم. جابر انصار با اشاره به آغاز واکسیناسیون مهاجران افغانستانی در مشهد می‌گوید: درباره واکسن با کمیساریای عالی پناهندگان صحبت کردیم و طبق توافق ما و اداره اتباع قرار است همه مهاجران افغانستانی، چه آن‌هایی که مدارک اقامتی دارند و چه آن‌ها که ندارند، واکسن کرونا دریافت کنند.

 

وی ادامه می‌دهد: برای واکسیناسیون مهاجران افغانستان همکاری نزدیکی با اداره اتباع و نمایندگی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران داریم. یقین داریم که این واکسیناسیون تابع دستورالعمل وزارت بهداشت خواهد بود و افراد آسیب پذیر و دیگر مهاجران افغانستانی مانند اتباع ایرانی واکسینه خواهند شد.

 

این دیپلمات افغانستانی تصریح می‌کند: برداشت ما از صحبت با مقامات ایرانی این است که دوستان ما تاکید دارند که ویروس ملیت نمی‌شناسند و مهاجران، چون در کنار برادران و خواهران ایرانی خود زندگی می‌کنند باید واکسن دریافت کنند. این اطمینان را به مهاجر افغانستانی می‌دهیم که همه آن‌ها واکسیناسیون انجام خواهد شد.

 

همه چیز درباره واکسیناسیون مهاجران افغانستانی در مشهد

 

سالمندان میهمان‌شهر هم واکسن دریافت کردند

طبق اعلام اداره کل اتباع و مهاجران خارجی استان حراسان رضوی با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده و همکاری دانشکده علوم‌پزشکی تربت‌جام، در آخرین روز‌های اردیبهشت ۱۴۰۰ همه افراد بالای ۶۵ سال ساکن در مهمان شهر توسط کادر بهداشت و درمان کلینیک مهمان‌شهر تربت‌جام واکسینه شدند.

 

عکس‌ها از سید محمدرضا هاشمی

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->