پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

فراتر از خاموشی‌ها

  • کد خبر: ۶۸۷۴۳
  • ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
فراتر از خاموشی‌ها
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی

انتظار و مطالبه همه ما این است که برق و گاز و آب قطع نشود و وقتی خاموشی رخ می‌دهد یا گاز قطع و فشار آب کم می‌شود، انتقاد‌ها افزایش می‌یابد و برای دولت به‌عنوان نماد حاکمیت نیز جلوگیری از استمرار خاموشی چراغ‌ها و اجاق‌ها و کم آبی‌ها ضروری است، اما فراتر از خاموشی‌ها این است که ما دچار بحران فراموشی ملی شده‌ایم.


این بحران به‌اندازه‌ای جدی و البته خاموش است که غفلت از آن درنهایت امنیت انرژی ایران را به‌خطر می‌اندازد و با توصیه‌ها مبنی بر کمتر و بهتر مصرف‌کردن انرژی نیز مشکلات حل نخواهد شد. درباره تکرار پدیده خاموشی‌های اخیر نیز می‌توان دلیل را محدود کرد به اینکه میزان مصرف به‌دلیل افزایش دما بیشتر شده یا میزان مصرف استخراج رمزارز‌ها دردسر ایجاد کرده است یا اینکه نیروگاه‌های برقابی به‌دلیل کم‌بارشی‌ها از مدار تولید خارج شده‌اند، اما اگر از اتفاق فاصله بگیریم و به فرایند‌ها و روند‌ها متکی شویم، درخواهیم یافت که بحران امنیت انرژی جدی‌تر و عمیق‌تر است.


دفع این بحران نیازمند شناخت زنجیره تولید، توزیع و مصرف انرژی است و اگر واقع‌بین باشیم، متوجه اتلاف وسیع انرژی برق هستیم. این درست است که ظرفیت نیروگاه‌های کشور با نیاز‌های جامعه ازجمله برق مصرفی بخش خانگی، صنعتی، تجاری، اداری و... در اوج مصرف فاصله دارد، اما سرمایه‌گذاری برای ایجاد نیروگاه‌های جدید یک گزینه مطمئن نیست و تا زمانی که کشور دارای اطلس مدیریت تقاضای انرژی نباشد، سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه‌های جدید یک گزینه موقت برای چشم‌پوشی از یک بحران ملی است.


به‌طور روشن اگر تحریم‌ها نبود، امکان بازسازی و نوسازی و افزایش بهره‌وری نیروگاه‌ها، کاهش محسوس مصرف در بخش‌های صنایع برق‌خوار مانند فولادی‌ها و سیمانی‌ها، سرمایه‌گذاری وسیع در زمینه انرژی‌های تجدید‌پذیر مانند نیروگاه‌های خورشیدی و بادی و...، اجرای سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش ساختمان و همچنین بهینه‌سازی خطوط انتقال و توزیع برق وجود داشت. وقتی به ترازنامه انرژی ایران نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که در هر استان بیشترین میزان مصرف انرژی به کدام بخش‌ها اختصاص دارد و چه میزان معادل نفت خام مصرف خواهد شد تا یک کالا یا خدمت ارائه شود؛ بنابراین صرف اینکه گفته شود ایرانی‌ها به‌اندازه همه قاره اروپا انرژی مصرف می‌کنند، به‌معنای تأیید مقصربودن مردم نیست، بلکه اشتباه در سیاست‌گذاری‌ها و ریل‌گذاری‌هاست که کشور را با بحران امنیت انرژی روبه‌رو کرده است.


واقعیت این است که به‌دلیل بحران آب در ایران، تأکید بر ساخت نیروگاه‌های برقابی و ساخت سدها، چندان توجیه ندارد و می‌توان به‌جای آن برای نیروگاه‌هایی سرمایه‌گذاری کرد که سوخت آن نه آب پشت سد‌ها که نور خورشید و وزش باد باشد. می‌توان به‌جای اینکه مدام تکرار کرد که قیمت‌ها باید اصلاح شود تا مصرف پایین بیاید، میزان اتلاف انرژی از درون نیروگاه‌ها تا خطوط انتقال و توزیع را کاهش داد، می‌توان با تغییر فناوری صنایع، از انرژی‌خواری آن‌ها جلوگیری کرد. خلاصه اینکه می‌شود از بحران خاموشی‌ها فاصله گرفت، مشروط به اینکه بتوانیم از بحران فراموشی فاصله بگیریم، وگرنه بازهم برق و گاز و آب قطع می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->