راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها

قطعی نامنظم برق روی اعصاب مردم!

  • کد خبر: ۶۹۰۱۰
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
قطعی نامنظم برق روی اعصاب مردم!
باوجود اطلاع‌رسانی جدول جدید قطعی برق همچنان شاهد بی‌نظمی در خاموشی‌ها هستیم.

لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ در دومین هفته از سهمیه‌بندی سراسری برق هنوز هم صدای انتقاد بسیاری از مشاغل و شهروندان مشهدی از نابسامانی زمان قطع برق به جایی نرسیده و با توجیهات خاص مسئولان همراه شده است. درحالی‌که بیشتر ادارات و دستگاه‌های دولتی در دومین هفته از برق اضطراری برای گذران ساعات اداری و پاسخگویی به ارباب‌رجوع خود استفاده می‌کنند، بسیاری از مراکز بخش خصوصی، کسبه بخش خصوصی و شهروندان بابت طولانی‌تر شدن زمان قطع برق و نامنظم بودن ساعات قطع و با توجه به اوج‌گیری گرما و نداشتن امکان استفاده از وسایل سرمایشی در خانه و محل کار خود، از رویه موجود گله دارند.


دیروز با انبوهی از پیامک‌ها و تماس‌های مردمی و شکایت از وضعیت نامنظم سهمیه‌بندی برق مواجه بودیم؛ «برق منطقه ما نباید یکشنبه قطع می‌شد، اما بدون اعلام قطع شد»، «مسئولان می‌گویند قطع برق امروز (یکشنبه) با برنامه است.

 

ما در منطقه «س» هستیم و باید از ساعت ۱۵:۳۰ برقمان قطع می‌شد، اما از ساعت ۱۲ قطع شد»، «خیابان ارمغان را در جدول قطع برق پیدا نکردم، اما هرروز و طبق برنامه‌ای نامشخص برقش قطع می‌شود»، «امروز برای ما اعلام شد قطع برق از ۱۵ تا ۱۷:۳۰ خواهد بود، اما از ساعت ۱۳:۳۰ برق قطع شد تا ۱۵:۳۰. اگر واقعا نمی‌توانند طبق برنامه‌ای که ارائه می‌دهند برق را قطع کنند، چرا برنامه‌ریزی می‌کنند؟»، «در صیاد شیرازی ۱۴ زندگی می‌کنیم. شنبه از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۸ برق ما قطع بود و امروز هم باید طبق برنامه از ساعت ۱۳ قطع می‌شد، اما از ساعت ۱۲:۳۰ قطع شد»، «در هاشمیه ۱۹، بهمن ۷، برق ۷۰ دقیقه زودتر قطع شد که باعث گیر کردن خواهر باردارم در آسانسور شد.»


از این‌دست پیامک‌ها و ابراز نگرانی از تداوم قطع نامنظم برق و آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی این‌بی‌نظمی فراوان به دستمان رسیده است. در بسیاری از این انتقاد‌ها نیز مردم می‌گوید که خود را بر اساس جدول زمان‌بندی آماده قطع برق کرده‌اند، اما بی‌نظمی در قطع برق محاسبات آن‌ها را بر هم زده است. گله‌های موجود در پیامک‌های روز گذشته در حالی به دست ما رسید که برنامه جدول اصلاح‌شده خاموشی‌ها نیز به اطلاع همشهریان رسیده بود.


اختلال در نسخه‌های الکترونیک

برای پیگیری وضعیت شهر، در خیابان عبادی به سراغ «نیک‌اندیش»، یکی از داروخانه‌داران قدیمی شهر، می‌رویم. او با بیان اینکه این‌روز‌ها قطع برق بدون برنامه و نامنظم است، می‌گوید: در ثبت نسخ الکترونیک واقعا به مشکل برخورده‌ایم. بیمار برای دریافت دارو مراجعه می‌کند و، چون برق قطع است نمی‌توانیم هیچ‌کاری انجام دهیم. او با بیان اینکه حتی اگر بیمار نسخه دفترچه بیمه داشته باشد و بخواهیم به او دارو بدهیم، از سوی بازرسان داروخانه‌ها مؤاخذه می‌شویم، بیان می‌کند: کار ثبت دارو باید هم‌زمان و در حضور بیمار در سیستم ثبت شود که به دلیل قطع برق این‌کار میسر نیست.


او ادامه می‌دهد: بسیاری از دارو‌ها باید در یخچال نگهداری شوند. با قطع برق سرمای یخچال به سرعت پایین می‌آید و حتی نمی‌توان درِ یخچال را باز و بسته کرد؛ زیرا سرمای یخچال پایین می‌آید.


پول نقد به‌جای کارت‌خوان

افضلی نیز یکی از پزشکانی است که در راسته بولوار کامیاب مطب دارد. او با بیان اینکه به‌دلیل قطع برق دستگاه‌های کارت‌خوان قطع شده‌اند، تأکید می‌کند که در شرایط کرونا مجبوریم برای دریافت ویزیت از شهروندان پول نقد دریافت کنیم. او می‌افزاید: با قطع برق حتی نمی‌توانیم نسخه بیمار را ثبت کنیم. اکنون بیشتر بیمارانی که مراجعه دارند، دفترچه بیمه ندارند و مجبور می‌شویم دارو را در سربرگ بنویسیم.

 

این‌پزشک بیان می‌کند: بعد از نوشتن دارو بیمار به داروخانه مراجعه می‌کند، ولی در آنجا به مشکل برمی‌خورد، چون داروخانه‌دار باید ابتدا دارو را در سیستم ثبت، بعد به بیمار ارائه کند.
افضلی ادامه می‌دهد: در ساختمان پزشکان ما دو مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فک و صورت وجود دارد که هر دو به خاطر قطع برق، زمان کاری خود در شیفت صبح را از دست داده‌اند.


مردم، سرگردان در دفتر‌های پیش‌خوان

عابدی نیز یکی از کارکنان دفتر‌های پیش‌خوان شهرداری در بولوار شهید کریمی است، او با انتقاد از اینکه اطلاع‌رسانی قطع برق ضعیف است، می‌افزاید: در جدول قطع برق روز شنبه، ما در گروه «الف» و «ب» قرار نداشتیم، اما یک‌باره وسط دو بازه زمانی برق دفتر قطع شد. او با بیان اینکه با قطع برق، کار‌های حوزه شهرسازی و ساخت‌وساز مردم به تعویق می‌افتد، می‌گوید: شهروند از بولوار وکیل‌آباد برای ملک خود به دفتر ما مراجعه می‌کند، اما با قطع برق مواجه می‌شود. در این‌شرایط کرونا یا باید در دفتر معطل بماند، یا برود و روز بعد مراجعه کند.


واکسن‌های ۲ میلیونی در معرض فساد

تابانی یکی دیگر از شهروندانی است که در یک کلینیک دام‌پزشکی کار می‌کند. او با بیان اینکه قطع برق واکسن‌های دوسه‌میلیون‌تومانی ما را در معرض فساد قرار می‌دهد، می‌گوید: خیلی از واکسن‌های ما باید در سرمای مطلق یخچال قرار داشته باشند که با قطع ممتد برق فاسد می‌شوند. او با بیان اینکه در هفته گذشته ۳ بار جریان برق خارج از زمان اعلام‌شده در کلینیک ما قطع شد، می‌افزاید: برای شنبه اعلام شد قطع برق از ساعت ۸:۳۰ است.

 

بعد از آن جدول اصلاحی ارائه شد که دقیقا یکی‌دو ساعت مانده به قطع برق اطلاع‌رسانی عمومی شد. این‌اطلاع‌رسانی ضعیف و غیرشفاف برای همه دردسرساز شده است.


مشکل گرفتن استعلام در دفتر‌های ثبت ازدواج

فریمانی یکی از کارکنان دفتر ازدواج و طلاق در بولوار ابوطالب مشهد است. او نیز با بیان اینکه قطع برق ثبت همه ازدواج‌ها در نوبت صبح را برای این‌دفترخانه غیرممکن کرده است، می‌گوید: این‌دفترخانه در ۱۰ روز اخیر ثبت همه مراسم ازدواج را لغو کرده است. ما حتی به قطع منظم برق هم قانع هستیم، اما این‌قطع نامنظم همه را کلافه کرده است.


او بیان می‌کند: استعلام گرفتن‌ها از سابقه ازدواج قبلی فرد در دفترها، فقط از طریق سیستم میسر است که با قطع برق این‌کار هم کاملا مختل شده است.


متأسفانه باوجود وعده رئیس پلیس راهور استان درباره هماهنگی میان شرکت برق و راهور در زمینه اعلام زودهنگام قطع برق تقاطع‌ها برای حضور کارکنان راهنمایی‌ورانندگی و نظم‌بخشی به تقاطع‌ها، دیروز هم شاهد نابسامانی در برخی چهارراه‌های شهر در مسیر خیابان عبادی و بولوار خیام بودیم؛ نابسامانی‌ای که به دنبال قطع برق و حضور نداشتن مأموران راهنمایی‌ورانندگی اتفاق افتاده بود.


بیشتر ادارات مشمول قطع برق

وقتی برای پیگیری موضوع و انعکاس گله‌های شهروندان با سخنگوی صنعت برق خراسان‌رضوی تماس می‌گیریم، عباس آذری درباره موارد قطع برق می‌گوید: برنامه زمان‌بندی قطع برق بیشتر روی شبکه خانگی و ادارات کوچک و خرد در شهر پراکنده شده است.


او بیان می‌کند: بسیاری از محلات در برخی روز‌ها در جدول قطع برق قرار دارند، اما در عمل به‌دلیل اینکه در آن بازه زمانی خاص گاهی مشکل بار برای مناطق مذکور وجود ندارد مشمول قطع برق نمی‌شوند.
وی بیان می‌کند: به عنوان مثال روز شنبه در گروه اول در چند محدوده قطع برق نداشتیم و شنبه‌شب هم گروه آخر مشمول قطع برق نشدند.


او اضافه می‌کند: شعب بانک‌ها و ادارات کوچک و کلانتری‌هایی که در شهر پراکنده شده‌اند، در فهرست برنامه زمان‌بندی قطع برق قرار دارند، اما سرپرستی بانک‌ها و ادارات کل مانند ادارات کل مستقر در بولوار خیام، به‌دلیل اینکه برق ۲۰ هزار ولت دارند در فهرست قطع برق قرار ندارند.


سخنگوی صنعت برق خراسان‌رضوی با بیان اینکه برای این‌گروه یک تبصره قرار دادیم، می‌افزاید: از آنجا که اکثر کنتور‌ها در این‌نوع ادارات هوشمند است، به‌محض اینکه هراداره‌کل نسبت به شاخص خود آن اداره ۵۰ درصد مصرف بار استفاده‌شده را بالا ببرد، بلافاصله جریان برق در آن‌اداره کل قطع خواهد شد.


خاموشی‌ها فعلا ادامه دارد

آذری می‌گوید: جریان قطع برق برای این‌نوع ادارات ازراه‌دور صورت می‌گیرد و برای مواردی که امکان قطع ازراه‌دور وجود ندارد بازرسان شرکت برق حضوری مراجعه می‌کنند و برق اداره مدنظر را قطع می‌کنند. در راسته بولوار خیام بیشتر ادارات کل به‌دلیل رعایت نکردن استاندارد تعریف شده مشمول قطع برق شده‌اند.


سخنگوی شرکت برق استان در پاسخ به این‌سؤال که روند خاموشی‌ها تا چه زمانی ادامه دارد نیز می‌گوید: خاموشی‌ها فعلا ادامه دارد و هنوز ما وارد تابستان نشده‌ایم. به‌محض اینکه هوا خنک‌تر، یا نیروگاهی مشکلش رفع شود، خاموشی‌ها کمتر می‌شود.


وی همچنین درباره قطع برق و تسهیل در امکان سرقت کابل‌ها نیز به ایسنا گفت که قطعی برق و ناهماهنگی‌هایی که در هفته گذشته در مناطق مختلف شهر و روستا‌های اطراف رخ داد، با کابل‌دزدی‌های اخیر ارتباطی ندارد و فقط تداخل آدرس بود که در جدول جدید آن را رفع کردیم.


برق اضطراری و خدمت به مردم

در میان مشکلات عدیده‌ای که برای شهروندان در حوزه ادارات یا شرکت‌های خرد در حوزه قطع برق رقم خورد، در بازدید میدانی روز گذشته ما، دستگاه‌ها و اداراتی هم بودند که با برق اضطراری خدمات خود را به شهروندان ارائه می‌دادند. شهرداری منطقه ۲ مشهد در بولوار شهید کریمی، برخی شعب بزرگ بانکی در راسته بولوار پیروزی و امام خمینی (ره) و یک درمانگاه شبانه‌روزی در بولوار کامیاب مشهد جزو مراکزی بود که باوجود قطع برق با برق اضطراری خدماتشان را ارائه می‌دادند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->