ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید به تصویب دولت رسید | افزایش جریمه رانندگی تصویب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر نوروزی در بوستان غدیر مشهد (۸ فروردین ۱۴۰۳) مراسم وداع با پیکر شهید حاج ابوالفضل لطیف زاده در مشهد (۸ فروردین۱۴۰۳) + ویدئو صندوق بین‌المللی پول ۸۸۰میلیون دلار وام به اوکراین داد | زلنسکی: خرجِ مبارزه با تهاجم روسیه می‌شود
سرخط خبرها

۱۵ خرداد؛ روزی تاریخی که مبدأ انقلاب شد

  • کد خبر: ۶۹۳۸۷
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
۱۵ خرداد؛ روزی تاریخی که مبدأ انقلاب شد
غلامرضا بنی اسدی - روزنامه نگار

روز‌ها هرکدام جزئی از تاریخند، اما هستند روز‌هایی که خود تاریخ‌ساز و «مبدأ» تاریخ شده‌اند. در تقویم انقلاب اسلامی، ۱۵ خرداد چنین جایگاهی دارد. یک روز تاریخی که مبدأ یک تحول تاریخی برای ایران شده است. تحولی که نه‌فقط ساختار چندهزارساله حکومتی ایران را از پادشاهی به نظمی تازه در قامت جمهوری‌اسلامی آورد که جغرافیای فکری و فرهنگی و اجتماعی ایران را هم به نوآوری‌ای سازنده تعالی بخشید.

 

به‌گواهی تاریخ، درپی دستگیری حضرت آیت‌ا... العظمی خمینی در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، برخی شهر‌های ایران شاهد تجمع و راهپیمایی مردم، در اعتراض به دستگیری این عالم بزرگ دینی و استاد برجسته حوزه علمیه قم بودند.

 

تظاهرات در قم، تهران و ورامین به خشونت کشیده شد و تعدادی از مردم، شهید و مجروح شدند. یعنی اعتراض و انتقاد زیر چکمه‌های استبداد منکوب شد و «کلمه» با «گلوله» پاسخ گرفت. از همین‌جا بود که غیریت‌سازی میان نظام موجود و آنچه در اندیشه رهبران و ذهن مردم شکل می‌گرفت، پررنگ‌تر شد. مردم هم به این نتیجه رسیدند که با حاکمیت استبداد، نقد و نظر، به طنز شبیه‌تر خواهد شد تا پندی که حاکمان به گوش گیرند.

 

خطی که از مهر ۱۳۴۱ بر سر تصویب قانون انجمن‌های ایالتی‌وولایتی، آغاز شد و با مخالفت عالمان و روشن‌فکران متعهد، وارد مرحله‌ای شد که رژیم سلطنتی، هم در زندان‌ها را گشود و هم رسم شکنجه را وارد مرحله‌ای تازه کرد و از همه مهم‌تر، دست به قبضه تفنگ برد، آن‌هم به روی مردمان ایران که نگاهی نو داشتند و حرف تازه می‌زدند. این هم یعنی پا گذاشتن روی هرچه برای مردم حرمت داشت.

 

آنان زدند. مردم در خون افتادند، اما افتاده نماندند که برخاستند و باز خواسته‌های خود را فریاد کردند. ضرب‌المثل «خون نمی‌خشکد» انگار اینجا ترجمانی عینی یافته بود. هر نفر که می‌افتاد، چند نفر برمی‌خاستند. تازه قرار نهایی نبرد برای سال‌های بعد تنظیم می‌شد؛ چه معروف بود که امام‌خمینی (ره)، در پاسخ به کلام به‌سخره‌آمیخته هیئت حاکمه که از سربازانش می‌پرسیدند، در اصلاب و گهواره‌ها آدرسشان را می‌داد. وعده‌ای که، چون محقق شد، تقابل حق و باطل وارد مرحله نهایی خود شد. در گلوی هر ایرانی، کلمات، تبر ابراهیم شدند برای شکستن طاغوت.

 

به همین سادگی که کلمات بر تن کاغذ می‌نشینند، نبود. بازهم گلوله بود که دربرابر کلمه، صف می‌بست. بازهم شلیک بود و رگبار، اما این‌بار، کلمه‌ها، به بنیانی مرصوص تبدیل شده بودند که توان عبور گلوله از آن‌ها نبود. زدند، اما کوچه‌ای باز نشد ازمیان مردم که جای تیر‌ها را سینه‌ای ستبر گرفت و تحول وارد مرحله نهایی شد.


سرانجام تاریخی که از ۱۵ خرداد ۴۲ آغاز شده بود، با پیروزی انقلاب، در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، وارد مرحله نوین نظام‌سازی شد تا شاهد تولد «جمهوری‌اسلامی ایران» باشیم که پس از پایان حکومت پادشاهی، قد می‌کشید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->