رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش پشت پرده سفر پنهانی روسای شاباک و ارتش رژیم صهیونیستی به قاهره رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته است سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا حمله موشکی و راکتی مقاومت به مواضع نظامیان رژیم صهیونیستی ۱۶۵۰ عملیات حزب‌الله لبنان علیه اسرائیل طی ۲۰۰ روز بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد
سرخط خبرها

گام دوم، در راه اول

  • کد خبر: ۵۸۳۳۰
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
  • ۱
گام دوم، در راه اول
غلامرضا بنی‌اسدی - روزنامه‌نگار
«مادام که حکومتی از اهدافش چشم نپوشیده و تخفیف نداده است، حتی در زیر فشار‌های سیاسی و دخالت‌های جاسوسی و نظامی  و تحمیل جنگ و صلح قد خم نکرده و به جایی وابسته نشده، مادام که اهداف دست نخورده اند، باید با حکومت همراه بود، حتی اگر تو را کنار گذارده باشد.» این جمله راهنمای استاد علی صفایی حائری است.
 
مجتهد و جریان شناسی که سنگ‌های پرتاب شده از هرسو او را از راه به در نمی‌کرد. تلاش او این بود که همه پای انقلاب بایستند نه اینکه انقلاب را برای خود و پای نگاه خویش بخواهند. او انقلاب را پویا و پا به راه می‌دانست که باید سنگ‌ها را از سر راهش برداشت. این روز‌ها که صحبت‌ها گونه گونه شده است و نگاه‌ها متکثر، باز باورم درباره انقلاب و ضرورت ایستادن پای آن، همین نگاه استاد است. دلیل باورمندی به تداوم انقلاب هم علاوه بر حرکت‌ها و بیانات، مانیفست فردای انقلاب است.
 
همان که «بیانیه گام دوم انقلاب» نام گرفته است و رهبر فرزانه انقلاب در آن به تحریر شرایط و تحلیل اوضاع پرداخته و هوشمندانه انسان انقلابی را، دست به زانو آورده است برای برخاستن و خواستن ادامه انقلاب و تلاش برای تحقق آرمان‌های بلندی که رشیدترین فرزندان وطن، پایش به خون نشسته اند. من در خوانش این بیانیه، با نگاهی موافقم که آن را جزو ماندگارترین اسناد «فقه سیاسی» می‌داند و آن را با کتاب «تنبیه الامه و تنزیه المله» مرحوم نائینی بزرگ می‌سنجد. بیانیه، اما از آنجاکه ۴۰ سال، تجربه عملی، پشتوانه دارد، کاربردی‌تر و عملیاتی‌تر هم می‌تواند شمرده شود.
 
چون هم کارنامه عملی انقلاب، به دقت بازخوانی و هم آرمان‌های انقلاب و ارزش‌های تغییرناپذیر آن بازتبیین می‌شود و هم مسیر حرکت امروز و فردا‌ها به خوبی تعیین و تحریر می‌گردد. خوانش این مانیفست، ما را با رسالت انقلابی و رسم الخط زیستن به این قاعده آشنا می‌کند. رسالتی که احیای امید را به عنوان یک مولفه اصلی و سازنده پیش چشم می‌گذارد. از این منظر می‌توان گفت انقلابیون کسانی هستند که به سخن و عمل، میان دار تولید و نگهداشت امید می‌شوند. چه این امید است که می‌تواند در بن بست‌های هولناک، دیوار‌های بلوکه شده را بشکند و به سوی موفقیت، دروازه باز کند.
 
طهارت اقتصادی از دیگر کلیدواژه‌هایی است که به جد، ذهن را به این نگاه بایسته قلاب می‌کند؛ چون می‌دانیم فقط و فقط با دست و دل و دیده پاک است که می‌توان به پاکیزه سازی جامعه از نابایستگی‌ها پرداخت. این روی دیگر همین ضرب المثل معروف است که «با دستمال آلوده نمی‌توان آینه را پاک کرد.» غبارزدایی از آینه و شفاف سازی شیشه‌ها نیازمند طهارت همه جانبه است که نمود عینی آن در «طهارت اقتصادی» است. این دو تنها کلید‌های کاربردی نیستند، بلکه در کنار خود، ضرورت ارتقای «معنویت و اخلاق»، جهاد همه جانبه در ساحت «علم و پژوهش» و ایستادگی تمام قد برای «مبارزه با فساد» و در کنار آن «تحقق عدالت» را هم دارند.
 
«استقلال و آزادی» در این بیانیه علاوه بر اینکه ناظر به امروز و فردا و فرداهاست، ریشه در نگاه بنیادی انقلاب هم دارد که محوری‌ترین شعارش، استقلال و آزادی بود. «عزت ملی و روابط خارجی» هم که از آن سخن رفته است، در جغرافیای «استقلال و آزادی» معنا پیدا می‌کند و حتی باید طراحی «سب زندگی» تازه را هم در کنار آن نشاند، چه در این بستر است که می‌توان نسبت خود را با جهان تعریف کرد و جهان را هم به پذیرش این نسبت واداشت. راز عظمت و کرامت ملک و ملت در همین استقلال و آزادی است. همان که ادامه انقلاب پیروز ۵۷ است، بی آنکه از اهداف چشم پوشیده باشد یا حتی تخفیف داده باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
0
0
خودت هم فهمیدی
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->