وقتی «برمودا» رازهای کامران نجف‌زاده را هم افشا می‌کند! تمساح خونی و سال گربه زیر سایه «مست عشق» «لوران کانته» کارگردان فیلم کلاس درگذشت فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات نگاهی به مضمون بهار در شعر معاصر «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟
سرخط خبرها

آیین رونمایی از کتاب «شهرنامه» برگزار شد | سند هویتی «شهرآرا»

  • کد خبر: ۷۰۷۹۶
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
آیین رونمایی از کتاب «شهرنامه» برگزار شد | سند هویتی «شهرآرا»
دیروز (۲۵ خرداد) آیین رونمایی از کتاب «شهرنامه» با حضور محمدرضا حیدری رئیس شورای اسلامی شهر مشهد و سیدمجتبی منتظری معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در تحریریه روزنامه شهرآرا برگزار شد.

شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز - دیروز آیین رونمایی از کتاب «شهرنامه» با حضور محمدرضا حیدری رئیس شورای اسلامی شهر مشهد و سیدمجتبی منتظری معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در تحریریه روزنامه شهرآرا برگزار شد. کتابی به قلم و پژوهش سیدجواد اشکذری و با مقدمه‌ای از دکتر‌یونس شکرخواه که سرگذشت و تغییرات مدیریتی بیست وهشت ساله شهرآرا را روایت می‌کند و مروری دارد بر آنچه در این سال‌ها بر این نشریه گذشته است.


«شهرنامه» شهرآرا

محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد در این مراسم با تشکر از تلاش کارکنان و خبرنگاران و مدیران گذشته و اکنون شهرآرا گفت: ما در شورای پنجم سعی کرده ایم هیچ مداخله‌ای در فضای رویکردی شهرآرا نداشته باشیم که شهرآرا از مسیر اصلی خودش برای منافع خاصی جدا شود و مسیر دیگری طی کند. برای ما مهم بود که این کانون حفظ شود. چون بر این باوریم که یک نهاد فرهنگی براساس رویکرد‌ها و سیاست‌های خودش باید کارش را پیش ببرد.
او خاطرنشان کرد: امیدوارم در آینده نیز این راه ادامه پیدا کند و شهرآرا به عنوان یک رسانه شهری در خدمت مردم باشد و از مجادلات سیاسی و بحث‌های این چنینی پرهیز کند.


حیدری انتشار کتاب «شهرنامه» را ارزشمند دانست و گفت: گردآوری سوابق از لابه لای اسنادی که وجود دارد و مستند کردن آن ها، کار سخت و ارزشمندی در حوزه رسانه است که برای آیندگان باقی می‌ماند.


او تأکید کرد: مستند کردن سوابق برای یک سازمان اجتماعی هویت ساز است و اگر یک سازمان بتواند اسناد و سوابق تاریخی خود را مستند کند، کارکنانش احساس خوبی پیدا می‌کنند، چون می‌دانند یک پیشینه‌ای در آنجا وجود دارد.


به گفته رئیس شورای شهر مشهد وقتی کسی با نگاه ابتدایی وارد این عرصه می‌شود برخی فکر می‌کنند، این رسانه به همین شکل بوده است و نمی‌دانند چه رنج‌ها و مشقت‌ها و فراز و نشیب‌هایی طی شده تا به اینجا رسیده است. حیدری یادآور شد: کتاب «شهرنامه» به عنوان سند هویتی شهرآرا باقی می‌ماند و ما امیدواریم همه بتوانند از این کتاب استفاده کنند.

آیین رونمایی از کتاب «شهرنامه» برگزار شد | سند هویتی «شهرآرا»

 

تاریخ شهرآرا

هادی فیاضی، مدیر مسئول روزنامه شهرآرا نیز در این مراسم با قدردانی از حمایت‌های شورای شهر گفت: یک مجموعه فرهنگی نیاز دارد که تاریخچه خود را به صورت به روز در اختیار داشته باشد. کتاب «شهرنامه» به نوعی تاریخ شهرآراست که دوره‌های مختلف و اتفاقاتی که برای شهرآرا افتاده را بررسی می‌کند و نشان می‌دهد شهرآرا از ۲۸ سال پیش تا به امروز چه مسیری را طی کرده است.


او یادآور شد: آقای اشکذری سال‌ها روی کتاب «شهرنامه» کار کرده و در سال‌های متمادی، داده‌ها و اطلاعات را جمع آوری کرده است. امیدوارم با زحمت‌هایی که آقای اشکذری کشیده، ویرایش‌های بعدی این کتاب خیلی راحت‌تر منتشر شود و در دسترس قرار گیرد.


مشهد دیر صاحب روزنامه شد

مهدی سیدی فرخد، پژوهشگر خراسانی نیز که در این مراسم حضور داشت به اهمیت شهر مشهد اشاره کرد و گفت: هویت ما دارای دوبال ملیت و مذهب است که نماد هر دو آن‌ها در مشهد وجود دارد. نماد ملیت ما شاهنامه و فردوسی است که خوشبختانه زادگاه و آرامگاه فردوسی در کنار مشهد است. نماد مسلمانی و شیعه بودن ما هم حرم امام رضا (ع) است که در این شهر قرار دارد؛ بنابراین کسی که اینجا می‌آید می‌تواند به هردو سر بزند. او یادآور شد: مشهد درحالی که همیشه محل رفت وآمد اقوام مختلف و جایی برای تلاقی فرهنگ ها، تمدن‌ها و مذاهب بوده، خیلی دیر صاحب روزنامه ویژه خودش شده است. اما امیدواریم این مسیر تداوم داشته باشد و هویت آن حفظ شود.


روزنامه‌ای متعلق به مردم مشهد

حسین نخعی شریف، سردبیر پیشین هفته نامه شهرآرا نیز گفت: ما شهرآرا را به عنوان نشریه‌ای غیرسیاسی و متعلق به مردم مشهد معرفی کرده ایم و با همین اقدام توانسته ایم نشریه را که به دلیل اختلافات در دوره اول شورای اسلامی شهر مشهد در شرف تعطیلی قرار گرفته بود حفظ کنیم.


او تأکید کرد: امروز خوشحالیم که شهرآرا توانسته به عنوان نشریه مشهد که به مسائل شهر می‌پردازد موفق باشد و امیدواریم این موضوع استمرار داشته باشد و اعضای شورای شهر ششم نیز همچنان از شهرآرا حمایت کنند.


غلام رضا بنی اسدی، مشاور رسانه‌ای روزنامه شهرآرا نیز گفت: در این دوره فصل تازه‌ای رقم خورد و یک روزنامه حرفه ای، تخصصی و شهری که ارتقای فرهنگ شهروندی مردم را هدف گذاری کرده بود، منتشر شد. به گفته نایب رئیس خانه مطبوعات و رسانه‌های استان همه مجموعه دغدغه‌ای جز ارتقای فرهنگ شهر امام رضا (ع) نداشته اند و با وجود تلخ کامی‌ها برعهدشان استوار مانده اند.


ادای دینی به روزنامه شهرآرا

جواد اشکذری، نویسنده کتاب «شهرنامه» نیز توضیحاتی درباره کارش ارائه کرد. به گفته او این کتاب که اولین کتاب تاریخی درباره یکی از مطبوعات خراسان محسوب می‌شود، ادای دین او به روزنامه شهرآرا بوده است. او درباره سختی‌های این پژوهش گفت: ما دو سال پیش که کار را شروع کردیم، آرشیو در زیرزمین مؤسسه بود و ما باید یکی یکی ورق می‌زدیم تا اطلاعات را جمع آوری کنیم، در ادامه به همت آقای فیاضی، ۱۲ سال گذشته روزنامه آرشیو شد و در سایت آمد که مراحل پژوهش را خیلی راحت‌تر کرد.


اشکذری یادآور شد: من کتاب زیاد چاپ کرده ام، اما این کار جزو سخت‌ترین کتاب‌های من بود، چون من خودم در شهرآرا کار می‌کنم و حساسیت بیشتری روی این کتاب داشتم. به گفته او، بیست وهشت سال از تاریخ شهرآرا می‌گذرد، اما به نظر او اندازه ۶۰ سال در این مدت کار انجام شده است و این نشریه فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سرگذاشته است. اشکذری هدفش را از این پژوهش سندسازی دانست و گفت: این تاریخ نگاری خیلی راحت به مدیرانی که می‌آیند، می‌گوید شهرآرا چه مسیری را طی کرده و آن‌ها از کجا می‌توانند ادامه دهد.


این نویسنده همچنین تأکید کرد: من سعی کرده ام در این کتاب خیلی قضاوت نکنم تا کسی که می‌خواند خودش اتفاقی که برای ایـن روزنامه افتاده است را تحلیل کند.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->