برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش
سرخط خبرها

از «شهرآرا» تا شهر «آرا»

  • کد خبر: ۶۸۲۱۸
  • ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
از «شهرآرا» تا شهر «آرا»
سید جلال فیاضی - روزنامه‌نگار ارشد و بنیان‌گذار روزنامه شهرآرا

شهرآرا دوره‌های پرفرازونشیبی را پشت سر گذاشته است؛ روزگاری بولتن شهرداری بود و زمانی نشریه روابط عمومی، گاهی هم یک هفته‌نامه سیاسی! زمانی هم در قامت نشریه‌ای ۴۰۰ هزار تیراژی و با شعار «هر خانه یک شهرآرا» ظاهر شد. اما به جرئت می‌توان گفت‌: پس از سوم خرداد ۸۸ بود که فصل گذار از «شهرآرا» به شهر «آرا» در این نشریه آغاز شد. شهرداری و شورای شهر نهاد‌های اجتماعی فراگیری هستند که مدیریت شهری را بر عهده دارند و به همه مردم صرف‌نظر از سلایق سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن‌ها خدمت ارائه می‌کنند.

 

در حالی که هزینه‌های شهر را نیز مردم تأمین می‌کنند؛ بنابراین مدیریت شهری برآمده از رأی مردم به روزنامه‌ای نیاز داشت تا بستر تعامل سازنده مردم و مدیریت شهری را به خوبی فراهم کند. تأسیس «روزنامه شهرآرا» کار بسیار دشواری بود، زیرا اولا؛ شهردار و اعضای شورای شهر به پیشینه این هفته‌نامه و فراز و فرود‌های آن دغدغه داشتند و دوم؛ ضرورت انتشار روزنامه از سوی مدیریت شهری تبیین نشده بود و همه نگران بودند که قرار است هر روز چه مطالبی در چند صفحه روزنامه منتشر شود تا برای شهروندان جاذبه داشته باشد و در نهایت با تخصیص اعتبار و بودجه برای روزنامه مشکل داشتند.

 

ماه‌ها طول کشید تا این نگرانی‌ها مرتفع شود؛ شهردار وقت با این ایده همراه بود و از آن حمایت می‌کرد؛ بنابراین با تک تک اعضای شورای شهر به گفتگو نشستم و ضرورت انتشار روزنامه را تبیین کردم. گاهی جلسات ساعت‌ها به طول می‌انجامید و با چالش‌های جدی مواجه بود؛ باید اهداف به خوبی تبیین می‌شد و چشم‌انداز روشنی برای آن ترسیم می‌گردید و البته قرار ما بر آن بود که شهرآرا را بدون ردیفی در بودجه شهرداری و صرفا با اتکا به ردیف بودجه ترویج فرهنگ شهروندی معاونت‌های تخصصی شهرداری منتشر کنیم. پس از ماه‌ها، انتشار «شهرآرا» به عنوان «روزنامه مردم مشهد» و با هدف تعامل سازنده با شهروندان عزیز مشهدی و زائران بارگاه منور رضوی تصویب شد و حالا ما کار سخت و فشرده تمهید مقدمات انتشار یک روزنامه را پیش رو داشتیم.

 

سرانجام روزنامه شهرآرا پس از تبیین، تدوین و تصویب اهداف و برنامه‌ها و تکمیل ساختار‌ها و جذب همکاران توانمند و۱۰ ماه کار شبانه روزی منتشر شد؛ سوم خرداد ۱۳۸۸ دیری نپایید که فرزندان شهرآرا به دنیای رسانه چشم گشودند: شهرآرا محله، اکنون ۱۲ سال از آن رویداد مبارک سپری می‌شود و «شهرآرا» به واقع شهر «آرا»‌ی مردم مشهد است و مردم و نخبگان شهر «آرا»‌ی خود را در این روزنامه می‌یابند و من فکر می‌کنم موفقیت این روزنامه مرهون یک نکته است و آن اینکه در این سال‌ها در بسیاری مقاطع شهرآرا تلاش کرد واقعا «روزنامه مردم مشهد» و آیینه تمام نمای جامعه باشد و از مناقشات و دسته‌بندی‌های سیاسی بپرهیزد تا مردم توانمندی‌ها، افتخارات و زیبایی‌های زندگی خود و البته مشکلات و مطالبات خود را در شهرآرا ببینند و آن را در خانه‌های خود بپذیرند.

 

حالا نهال ۱۲‌ساله شهرآرا به‌خوبی به بار نشسته است و ثمرات ارزشمند آن در شهر آشکار است. حالا دیگر نه تنها شهرآرا از مشهد و مشهدی‌ها می‌نویسد بلکه دیگر رسانه‌ها و روزنامه‌هایی که پیش از شهرآرا مشهد را فراموش کرده بودند و مردم مشهد را آن‌گونه که شایسته بود نمی‌دیدند، از مشهد می‌نویسند و بخش‌های زیادی از رسانه خود را به پایتخت معنوی ایران عزیز اختصاص داده‌اند. به عنوان فرزند کوچکی از خانواده بزرگ و فرهیخته رسانه، سالروز تأسیس روزنامه شهرآرا و عبور موفقیت‌آمیز روزنامه مردم مشهد از «شهرآرا» تا شهر «آرا» را به همکاران سخت‌کوشم در این رسانه موفق تبریک می‌گویم. مانا بمانید، عزیزانم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->