قطع ۶۵۰ فقره انشعاب غیر مجاز در طرقبه - شاندیز خراسان رضوی دل پردرد بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از اجرای حداقل‌های قانونی | حداقل‌هایی که با هزینه‌های مسکن و درمان هم‌خوانی ندارد قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بهار سرسبز به بورس بازگشت | جهش ۷۷ هزار واحدی شاخص کل (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) شبکه برق ایران، روسیه و آذربایجان به‌زودی به یکدیگر متصل می‌شود سازمان هواپیمایی: خرید جت‌های خصوصی برای عموم آزاد است حباب سکه در اولین روز اردیبهشت ماه چقدر است؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین باشگاه کشاورزی شهری ایران در مشهد چهارساله شد عرضه اموال منقول در نخستین مزایده ۱۴۰۳ اموال تملیکی خراسان رضوی نمایشگاه گل و گیاه، اردیبهشت ماه در مشهد برگزار می‌شود افزایش ۳۲ درصدی صادرات خراسان رضوی طی سال گذشته نگاهی به وضعیت ردیف بودجه پروژه‌های آبی مشهد در سال ۱۴۰۳ | ۲۲۷ میلیارد تومان روی کاغذ قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز شنبه (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) خانه در مشهد چند؟ | با کمتر از یک میلیارد تومان هم می‌توانید صاحب‌خانه شوید + جدول (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین گزارش از وضعیت بازار رهن مسکن در تهران (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حجم مبنای ۳ نماد فرابورسی از فردا (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برداشته می‌شود رشد صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶ سال اخیر (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) امضای استاندارد ایران جهانی شد توصیه‌های جدید جهادکشاورزی به گندمکاران علت افزایش عجیب قیمت طلا چیست؟ (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست
سرخط خبرها

تولید تخم‌مرغ در خراسان‌رضوی از ۶۰۰ تن به ۳۸۵ تن رسیده است

  • کد خبر: ۷۱۱۶۹
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
تولید تخم‌مرغ در خراسان‌رضوی از ۶۰۰ تن به ۳۸۵ تن رسیده است
مرغدران از ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ و تعیین‌نشدن نرخ جدید قیمت گله دارند.
طنین همتی|شهرآرانیوز، مرغداران مرغ تخم‌گذار از ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ و تعیین‌نشدن نرخ مصوب متناسب با بهای تمام‌شده تخم‌مرغ برای مرغدار گله دارند. موسوی‌نژاد، رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار دراین‌باره گفت: چند وقتی است قیمت تخم‌مرغ به‌شدت کاهش یافت، اما به‌محض اینکه دولت اعلام کرد صادرات تخم‌مرغ در چند روز آینده ممنوع است، حجم زیادی صادرات انجام شد و کسانی که به‌نحوی مجوز صادرات داشتند، برای خرید تخم‌مرغ تقاضا کردند که باعث التهاب در بازار تخم‌مرغ شد. قاعدتا در تخم‌مرغ کمبود خواهیم داشت، ولی افزایش قیمت ناشی از کمبود کنونی نبود و ناشی از التهاب بازار بود.

وی ادامه داد: از تیرماه سال گذشته، نرخ معمول با نرخ مصوب برای مرغدار هم‌خوانی ندارد. قیمت تمام‌شده یک کیلو تخم‌مرغ با احتساب ۱۵ درصد بود، که این سود در کشور‌های دنیا ۳۰ درصد است. مرغدار تخم‌مرغ را باید دست‌کم ۱۸ هزار تومان بفروشد که برایش سود داشته باشد. اما تخم‌مرغ در آخرین قیمت مصوب ۱۴ هزار تومان بوده است.
وی ادامه داد: با این تفاوت قیمت در نرخ مصوب و بهای تمام‌شده مرغدار انگیزه‌ای ندارد. برای ایجاد انگیزه باید قیمت به واقعیت نزدیک شود. وقتی قیمت فرمایشی و دستوری است و قیمت واقعی در بازار چیز دیگری است، باعث می‌شود تولیدکننده انگیزه‌ای برای تولید نداشته باشد و درگیر سیستم‌های نظارتی در این بخش بشود.

موسوی‌نژاد تأکید کرد: سوءمدیریت در بخش تولید باعث می‌شود تولید تخم‌مرغ در استان از روزانه ۶۰۰ تن تا سال ۹۸ به ۳۸۵ تن تا پایان ۱۴۰۰ برسد. با وجود اینکه سال‌های گذشته شعار سال تأکید بر رونق و جهش تولید بوده است، به‌دلیل سیاست‌های دولت شاهد کاهش در تولید بوده‌ایم. اگر این روند ادامه‌دار باشد، متأسفانه استانی که ۵۰ درصد مازاد تولید داشته است، در سال ۱۴۰۱ واردکننده خواهد بود.

به‌گفته رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار، اگر بخواهیم جلو این روند را بگیریم، باید قیمت‌های کارشناسی لحاظ شود. اگر قیمت‌ها واقعی شود، مسلما انگیزه برای تولید افزایش می‌یابد، اما وقتی تولید به‌صرفه نباشد، تولیدکننده وقت و انرژی‌اش را صرف کار‌های غیرمرتبطی می‌کند که سود بیشتری دارد. اما هم‌خوانی‌نداشتن قیمت‌ها باعث سودجویی دلال‌ها در این بازار می‌شود و بازار را به‌هم می‌زند.

موسوی‌نژاد با بیان اینکه قیمت تخم‌مرغ از ابتدای سال زیر میانگین با قیمت ۱۱ هزار تومان بوده است، گفت: وظیفه دولت خرید تضمینی بوده که به وظیفه‌اش عمل نکرده است. قیمت تخم‌مرغ درب مرغداری حدود ۱۵ هزار تومان است. دولت اگر به فکر مردم می‌بود، باید یک‌سال پیش مرغ را از مرغدار می‌خرید تا مرغدار متضرر نشود و مرغش را بکُشد و امروز که قیمت تخم‌مرغ افزایش می‌یابد، این تخم‌مرغ را به بازار تزریق می‌کرد.

این فعال حوزه دام و طیور افزود: آخرین هشدارمان به دولت فعلی این است که بیش از این به تولید ضربه نزند. دولت در همین چندماه پایانی‌اش اگر می‌خواهد برای تولید کاری بکند و مرهمی بر زخم جامعه مرغدار باشد و قسمتی از زیان‌ها و اقدامات غیرکارشناسی قبلی را جبران کند، باید قیمت را به‌روز کند؛ اما درعمل دولت در روز‌های پایانی انگیزه‌ای ندارد که قیمت مصوب را افزایش دهد و همه مشکلات حوزه دامداری را به دولت بعدی منتقل می‌کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->