آیا سریال «شوگان» فصل دومی هم خواهد داشت؟ تقدیر از دکتر سلمان ساکت، همراه همیشگی مرکز آثار، مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سریال «مامان اشتباه می‌کند» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش و تکرار «محمد صادقی» بازیگر جنجالی از ایران رفت + عکس حادثه سر صحنه فیلمبرداری برای «ادی مورفی» رادیو، صدای ماندگار است رونمایی از پوستر جدید «سال گربه» + عکس سریال «سووشون» آماده توزیع در شبکه خانگی بازیگران سریال «هشت پا» معرفی شدند کنسرت بی‌کلام «نوای آفتاب» روی صحنه + جزئیات فقدان چشم‌انداز، حلقه مفقوده جشنواره‌های هنری «مست عشق» سینمای ایران را هوشیار خواهد کرد؟ «آپولو» از آمریکا جایزه گرفت حامد بهداد و سحر دولتشاهی با «مفت بر» در راه سینما انتشار فیلم سینمایی «همسر» ویژه نابینایان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ مروری بر جدیدترین سریال‌های تلویزیون پربازدیدترین شبکه تلویزیون در ماه نخست سال ۱۴۰۳ معرفی شد نماهنگ جدید ابوذر روحی رونمایی می شود
سرخط خبرها

پاداش «صله‌رحم» در گفتار امام‌رضا (ع)

  • کد خبر: ۷۱۵۴۱
  • ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
پاداش «صله‌رحم» در گفتار امام‌رضا (ع)
حجت الاسلام محمدرضا جواهری - عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی

اهل‌بیت (ع) اهل صله‌رحم بوده‌اند و همگان را نیز به صله‌رحم دعوت فرموده‌اند. امام‌رضا علیه‌السلام در صله‌رحم الگوی جهانیان هستند و موعظه‌ها و سفارش‌های عالم آل‌محمد علیهم‌السلام درباره این موضوع فراوان است. امام، زیان‌های ترک صله‌رحم و همچنین آثار و برکات آن را به پیروان خویش آموزش داده‌اند.


در یک حدیث، امام‌رضا (ع) در زمینه فواید و برکات صله‌رحم فرموده‌اند: مَنْ ضَمِنَ لِی وَاحِدَةً ضَمِنْتُ لَهُ أَرْبَعَةً یَصِلُ رَحِمَهُ فَیُحِبُّهُ اللَّهُ وَ یُوَسِّعُ عَلَیْهِ فِی رِزْقِهِ وَ یَزِیدُ فِی عُمُرِهِ وَ یُدْخِلُهُ الْجَنَّةَ الَّتِی وَعَدَهُ (عیون‌اخبارالرضا علیه‌السلام، ج ۲، ص ۳۷)؛ هرکس انجام دادن یک کار را برای من ضمانت کند، من چهار پاداش را برای او تضمین می‌کنم؛ صله‌رحم کند و به خویشاوندان رسیدگی کند، پس خداوند او را دوست بدارد، روزی‌اش را فراوان سازد، عمرش را طولانی کند و به بهشتی که وعده داده است، داخل فرماید.


از این حدیث اخلاقی، ارزش صله‌رحم آشکار می‌شود. امام‌رضا علیه‌السلام در این رهنمود خویش، جایگاه عالی و بلند رسیدگی به خویشاوندان را نشان داده‌اند. صله‌رحم به‌معنای رفت‌وآمد با بستگان و فامیل و اتحاد و پیوستگی با خویشاوندان و بخشش و احسان و نیکی و کمک به آنان و آگاهی از مشکلات و رنج‌ها و نگرانی‌ها و نیازمندی‌های آنان و توجه به آن‌ها و تلاش برای رفع آن است.

 

قطع رحم، ضد صله‌رحم است و خطرات زیادی دارد. امام‌رضا علیه‌السلام با این ستایش از صله‌رحم، قهر و درگیری با رحم و فامیل و بدرفتاری با آنان را نکوهش کرده‌اند. پدر و مادر و برادران و خواهران و عمو‌ها و عمه‌ها و دایی‌ها و خاله‌ها در رحم جای دارند و ارتباط و همکاری و همدلی با آنان، گام برداشتن در راه اجرای آموزه‌های رضوی است.


اجر و اثری که در این بیان امام‌رضا علیه‌السلام برای صله‌رحم وجود دارد، عامل ترغیب و تشویق مؤمنان به صله‌رحم و دوام و پایداری آن است. در این حدیث برای یک تضمین انسان‌ها، امام‌رضا علیه‌السلام چهار تضمین داده‌اند. با تضمین بر صله‌رحم چهار تضمین «محبت الهی» و «توسعه رزق» و «افزایش عمر» و «ورود به بهشت» جاری خواهد شد.


صله‌رحم به صورت‌ها و انواع مختلف امکان‌پذیر است. حضوری و تلفنی و نوشتاری و پیامکی، راه‌های انجام صله‌رحم است. صله‌رحم عامل شناخت و رفع مشکلات فامیل و وسیله تازه شدن دیدار‌ها و باعث آرامش و آسایش فردی و اجتماعی است. فراموشی فامیل و رها کردن فامیل و تنها گذاشتن فامیل، روا نیست و خلاف این بیان اخلاقی امام هشتم علیه‌السلام است. شایسته است رضویون و پیروان امام‌رضا علیه‌السلام و زائران و مجاوران، آموزه‌های اخلاقی امام را فرا بگیرند و به آن عمل کنند. آراستگی به اخلاق رضوی و انجام دادن صله‌رحم باید فراگیر شود؛ چون تنها راه سعادت و نجات انسان‌هاست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->