«ریشا» شیر نر باغ وحش مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است
سرخط خبرها

چرا دچار خشکی دهان می‌شویم؟

  • کد خبر: ۷۱۶۲۶
  • ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۶
چرا دچار خشکی دهان می‌شویم؟
یک مشاور تغذیه گفت: افزایش سن، دارو‌ها و بیماری‌های زمینه‌ای منجر به خشکی دهان می‌شود.
نرگس جوزدانی، مشاور تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: سندروم خشکی دهان، شرایطی است که در اثر کمبود ترشحات بزاق، رادیوتراپی و پرتودرمانی در افراد مبتلا به سرطان، مصرف بعضی دارو‌ها و یا بر اثر افزایش سن در افراد بروز پیدا می‌کند.

جوزدانی افزود: ترشح بزاق از این جهت مهم است که می‌تواند باکتری‌های دهان را از بین ببرد و رشدشان را محدود کند، همچنین می‌تواند PH دهان را از نظر رشد اسیدی باکتری ها، متعادل کند و بعضی از آنزیم‌ها را قبل از هضم غذا برای ورود به معده فراهم کند.

او ادامه داد: به طور کلی کمبود ترشح بزاق باعث می‌شود فرد نتواند غذا بخورد و اشتهایش کم شود؛ این مورد به خصوص در افرادی که سنشان بالاست و دارو مصرف می‌کنند و رادیوتراپی و پرتودرمانی انجام می‌دهند، اهمیت ویژه‌ای دارد.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی گفت: سختی در نفس کشیدن، مشکلات صحبت کردن، مشکل در بلع و جویدن، خشکی مخاط گلو و بینی و مشکلات مربوط به نگهداری دندان‌های مصنوعی در افراد سالمند از علائم و نشانه‌های خشکی دهان است.

جوزدانی ادامه داد: با ایجاد عفونت‌های قارچی در دهان مانند برفک، پوسیدگی و پلاک بیشتر دندان و بروز زخم‌هایی در دهان، فرد در بلعیدن غذا دچار مشکل شده و همین عارضه باعث بروز مشکلات گوارشی می‌شود.

او درباره راه‌های درمان خشکی دهان گفت: افرادی که به دلیل مصرف دارو دچار این سندروم شده اند، باید داروهایشان عوض شود یا اینکه از محصولاتی استفاده کنند که بتواند میزان بزاق را افزایش دهد.

این مشاور تغذیه یکی از راه‌های موثر برای افزایش بزاق را جویدن آدامس‌های بدون قند دانست و گفت: مصرف بعضی از مکمل‌ها مثل بیوتین هم می‌تواند موثر باشد. فلورایدتراپی یا مصرف بعضی از دارو‌های ویژه افزایش بزاق دهان هم یکی از پیشنهادات دندانپزشکان به این افراد است.

جوزدانی تصریح کرد: بهتر است افراد مرتب برای مثال هر ساعت، چند جرعه آب بنوشند و یا از ترکیبات جانشین بزاق که به شکل دارو وجود دارد، استفاده کنند.

او افزود: این افراد سعی کنند به جای بینی از دهان نفس بکشند و شب‌ها قبل از خواب از بخور سرد استفاده کنند. مرتب لبهایشان را مرطوب نگه دارند و از مصرف کافئین، الکل، نوشابه‌های انرژی زا و حتی چای پررنگ هم خودداری کنند.

این مشاور تغذیه ادامه داد: همچنین مصرف هر نوع دخانیات را محدود کرده و از خوردن محصولاتی که شکر و قند دارند، خودداری کنند.
 
 
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->