نشست هم‌اندیشی شفاف‌سازی عملکرد کمیسیون ماده ۵ برگزار شد نگاهی به تاریخ اجتماعی شهر مشهد که نماد هم‌زیستی است | مشهد، پناهی برای ۷۲ ملت رئیس کمیسیون ایثارگران شورای اسلامی شهر مشهد: پروژه میدان معراج شهدا در توس، ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تقویت پارکینگ‌های موقت و ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشهد در ایام چراغ برات ۱۴۰۳ بهره‌برداری از سایت بانوان بوستان «طرق» مشهد تا پایان ۱۴۰۳ استقبال از بهار ۱۴۰۴ در مشهد با تأکید بر خلاقیت و نوآوری آبفا مشهد: تسریع در ساخت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مشهد نیازمند تنوع تأمین مالی است استفاده از طرح‌های هنرمندان برای بیلبورد‌ها و استرابورد‌ها در جشنواره هنر‌های شهری ۱۴۰۴ مشهد گزارشی از مشکلات جدی معیشتی و شغلی تاکسی‌رانان مشهدی | خواسته‌ها و گلایه‌های رانندگان تاکسی اقدام اورژانسی برای بهره‌برداری از اورژانس بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در حاشیه شهر مشهد ویدئو| اظهارات ظریف درباره موضوع حجاب و حقوق بشر در گفت‌وگو با سی.ان.ان انتصاب مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل‌رسانه شهرداری و مدیر منطقه سه شهرداری مشهدمقدس برگزاری نشست هم‌اندیشی بین دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی در خصوص برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایام چراغ برات جانمایی و نصب ۳۳ نمایشگر شهری در مشهد پویش شمس، آموزش نکات بهداشتی و سلامتی زنان و کودکان به بانوان محلات حاشیه شهر مشهد + ویدئو هوای ۹ منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار دارد (۳ بهمن ۱۴۰۳) بازدید استاندار خراسان رضوی از سد شوریجه و تصفیه‌خانه‌های شماره ۷ و التیمور مشهد (۲ بهمن ۱۴۰۳) مهم‌ترین پروژه ایمن‌سازی رانندگی در بولوار وکیل‌آباد مشهد در حال اتمام است مدیر اجرایی مراکز معاینه فنی خودرو مشهد: ۲۰ درصد خودرو‌های زیر چهار سال در مرحله نخست معاینه فنی رد شدند
سرخط خبرها

رکن چهارم اداره کشور از منظر دیگر

  • کد خبر: ۷۱۸۱۲
  • ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
رکن چهارم اداره کشور از منظر دیگر
مهدی یاراحمدی‌خراسانی - روزنامه‌نگار

اکنون که شمارش معکوس برای آغاز‌به‌کار ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر آغاز شده است، ضرورت نگاهی متفاوت به شیوه اداره شهر‌ها توسط پارلمان‌های محلی احساس می‌شود. شورا و شهرداری برای اداره شهر‌ها با چالش‌های فراوانی روبه‌رو هستند؛ از «مسائل کالبدی» مانند بافت فرسوده گرفته تا «مسائل اجتماعی» همچون حاشیه‌نشینی، کودکان کار، وندالیسم، تکدیگری، زباله‌گردی و «مسائل کلان مدیریتی و اجرایی» همچون چالش‌های زیست‌محیطی، فقدان برنامه برای درآمد‌های پایدار شهری، سیاست تراکم‌فروشی، مشکلات زباله و پسماند، مدیریت بحران، هماهنگ نبودن با دستگاه‌های موازی اجرایی، محدودیت‌های سیاست‌گذاری و به انجام نرسیدن وظایف و تعهدات دولت‌ها دربرابر شهرداری‌ها که اهم این چالش‌هاست.


واقعیت این است که با وجود سال‌ها تجربه در اداره شهر‌ها توسط شورا‌ها (که رکن چهارم اداره امور کشور هستند)، همچنان مسائل و مشکلات فراوانی وجود دارد که باید محل توجه منتخبان ملت قرار بگیرد. زمانی که انتخابات به پایان می‌رسد، منتخبان و آرایش سیاسی شورا‌ها مشخص می‌شود و هیجان‌های گروه‌های سیاسی، احزاب و مردم به‌پایان می‌رسد و وقت آن است که میراث مدیریت‌شهری به بهترین شکل به نسل بعدی منتقل شود.


به نظر می‌رسد یکی از دلایل مهم موفق نبودن حداکثری شورا‌ها در پنج دوره گذشته، بسنده کردن به سطحی پایین‌تر از جایگاه واقعی آن در نظام مدیریت‌شهری است. هدف از آنچه گفتم، نه یک تحلیل سیاسی است نه کنایه‌ای به این و آن، بلکه توصیف یک واقعیت تلخ در کشور درباره نهادی است که باید در آسمان شهر در اوج پرواز باشد و مسائل و مشکلات را مشاهده و شناسایی کند و برای حل‌وفصل آن برنامه و راهکار کلان بدهد؛ امری که در کل کشور کمتر رخ داده است.


زمانی که شورا وارد امور اجرایی می‌شود، ورودوخروج نیرو‌ها را خودش مدیریت و در عزل‌ونصب‌ها دخالت می‌کند و اعضای شورا درگیر افتتاحیه، اختتامیه، همایش و جشنواره می‌شوند که سبب می‌شود از امور اساسی و کلان اداره شهر غافل شوند و نتیجه همانی می‌شود که در پنج دوره گذشته بیشتر شورا‌ها در سراسر کشور از هر گرایش سیاسی که بوده‌اند، گرفتار آن شده‌اند.
این دردی عمومی است که به‌صورت واگیر در سراسر شورا‌های شهر در کشور وجود دارد. اگر نگاهی متفاوت به جایگاه شورا بیندازیم و سطح راهبردی آن را به عملیاتی تنزل ندهیم، بدون شک اوضاع از اینکه هست، بسیار بهتر می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->