تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ» | موزه ملی ایران تفاوتی با «لوور» ندارد وزیر آموزش و پرورش: هزار هنرستان در ۵ سال آینده ساخته می‌شود خزعلی: در زمینه حجاب به‌دنبال فرهنگ‌سازی هستیم جزئیات برنامه‌های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی وزیر اقتصاد: بدهی‌های ایران به بانک توسعه اسلامی تا سال ۱۴۰۲ صفر شد اعمال قانون ۱۶۰۱ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۴ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند ( ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | بازتاب تنبیه موشکیِ صهیونیست‌ها در سفر رئیس‌جمهور به پاکستان دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با کارگران آغاز شد وزارت خارجه آمریکا مذاکره مستقیم با ایران با موضوع برجام را رد کرد رئیس جمهور وارد سریلانکا شد درباره سرخک و واکسیناسیون آن، چه می‌دانید؟ معاون بایدن بار دیگر حمایت واشنگتن از صهیونیست‌ها را تکرار کرد تعطیلی کلاس‌های دانشگاه کلمبیا برای تظاهرات‌های ضداسرائیلی گزارش روزنامه عبری از رسوایی‌های نتانیاهو و کابینه‌اش آمریکا، مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام را رد کرد واکنش عربستان به گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر غزه رسانه‌های صهیونیستی: ارتش اسرائیل در حال آماده شدن برای حمله به رفح است هشدار مصر درباره حمله زمینی اسرائیل به رفح آمریکا دو شرکت و چهار فرد را به اتهام فعالیت‌های سایبری از سوی سپاه تحریم کرد
سرخط خبرها

کرزی: میراث آمریکا و اروپا در افغانستان فاجعه و رسوایی کامل است

  • کد خبر: ۷۲۷۶۵
  • ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
کرزی: میراث آمریکا و اروپا در افغانستان فاجعه و رسوایی کامل است
رئیس جمهور سابق افغانستان تاکید کرد، آمریکا برای مبارزه با افراطگرایی و برقراری ثبات در افغانستان به این کشور جنگ‌زده آمد و اکنون با گذشت نزدیک به ۲۰ سال پس از آنکه در هر دو زمینه شکست خورد، افغانستان را ترک می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حامد کرزی، رئیس جمهور سابق افغانستان چند هفته پیش از خروج آخرین گروه از نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان و پایان "جنگ همیشگی‌شان" در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: افراط گرایی در بالاترین نقطه خود قرار دارد و نیروهای در حال عزیمت یک فاجعه پشت سر خود به جای می‌گذارند.

 

وی افزود: جامعه بین‌الملل ۲۰ سال پیش با هدف مشخص مبارزه با افراط گرایی و برقراری ثبات به افغانستان آمد اما اکنون افراط گرایی در بالاترین نقطه خود قرار دارد. بنابراین آنها شکست خورده‌اند. میراث آنها یک کشور جنگ‌زده در "فاجعه و رسوایی کامل" است.

 

کرزی تصریح کرد: ما به عنوان افغان‌ها تمامی شکست‌هایمان را به رسمیت می‌شناسیم اما نیروهای بزرگ‌تر و قدرت‌هایی که برای اهداف مذکور به اینجا آمدند چطور؟ آنها اکنون ما را کجا ترک می‌کنند؟ در فاجعه و رسوایی کامل.

 

کرزی که در دوران حکومت ۱۳ ساله‌اش بر افغانستان روابط پیچیده‌ای با آمریکا داشت، همچنان خواستار خروج نیروهای خارجی از کشورش است و گفت: افغان‌ها برای آرزوی برقراری صلح متحد شده‌اند و باید اکنون خودشان مسئولیت آینده‌شان را برعهده گیرند. ما بدون حضور نظامی آنها وضعیت بهتری خواهیم داشت.

 

وی افزود: فکر می کنم که ما باید خودمان از کشورمان دفاع کنیم و مراقب جان افغان‌ها باشیم. حضور آنها آنچه را اکنون داریم، به ما داده است. ما نمی‌خواهیم به این بدبختی و حقارتی که اکنون با آن مواجه هستیم ادامه دهیم. برای افغانستان بهتر است که نیروهای خارجی از آن خارج شوند.

 

کرزی تصریح کرد: کمپین نظامی آمریکا-ناتو یک کمپین علیه افراطگرایی و تروریسم نبود بلکه این کمپین بیشتر کمپینی علیه روستاهای افغان و امیدهای مردم افغانستان بود به طوری که افغان‌ها را به زندان انداخت، زندان‌هایی در کشورمان به وجود آورد و تمامی روستاها را بمباران کرد. این کاملا غلط و نادرست بود.

 

در آوریل سال جاری میلادی هنگامی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خروج نهایی ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ نیروی باقیمانده را اعلام کرد، گفت: آمریکا به دنبال دستیابی به اهدافش، افغانستان را ترک می‌کند. حضور القاعده بسیار کاهش یافته و بن لادن کشته شده است. آمریکا دیگر به نیرو در خاک افغانستان برای مبارزه با تهدیدات تروریستی که ممکن است از افغانستان سرچشمه گیرند، نیازی ندارد.

 

کرزی گفت: خواست و تمایل مردم افغان در سراسر افغانستان، صلح است. من از هر دو طرف درگیر در افغانستان می خواهم تا دیگر با یکدیگر مبارزه نکنند.

 

وی در حالی که پاکستان جایی که رهبری طالبان در آن مقر دارد و آمریکا را به دامن زدن به درگیری‌ها در افغانستان متهم کرد، گفت: این به افغان‌ها بستگی دارد که به این جنگ چند دهه‌ای پایان دهند. تنها راه این است که افغان‌ها متحد شوند. ما باید درک کنیم که این کشور ماست و ما باید کشتار یکدیگر را متوقف کنیم.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->