به گزارش شهرآرانیوز - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای نشان دادن ریشه و فرهنگ یک کشور، ایجاد مراکز فرهنگی بسیار ضروری هستند.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در مراسم افتتاحیه مرکز بزرگ خراسانشناسی مشهد گفت: نمیتوان به مرکز خراسان شناسی مشهد با همه ویژگیها و مشخصههایی که به آن اشاره شد، یک نگاه صرفا آکادمی و علمی داشت.
به گفته محمدرضا حیدری، مرکز خراسانشناسی مشهد فقط مرکز مطالعات بنیادی نیست بلکه قرار است پیوندی بین جامعه و حوزه خراسان برقرار کند.
حیدری با بیان اینکه این مرکز کارکرهای گوناگونی دارد که یک کارکرد آن استانی و ملی و کارکرد دیگر آن فراملی و منطقهای است، افزود: کارکرد استانی و ملی این مرکز موضوع هویت بخشی و احساس تعلق را در شهر و استانمان ارتقا خواهد داد. همچنین در کارکرد فراملی و منطقهای نیز این مرکز میتواند پیوندهای عمیقی را که وجود داشته احیا کند و در تعاملات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی قرار گیرد.
منصور غلامی در افتتاحیه مرکز بزرگ خراسانشناسی مشهد با اشاره به نقشهای اساسی دانشگاه برای جامعه اظهار کرد: در حال حاضر این توفیق حاصل شد تا زائر امام هشتم (ع) باشم و توفیق بعدی همزمانی حضور بنده با افتتاح مرکز خراسانشناسی در مشهد بود که به لطف رییس دانشگاه فردوسی و همکاران وی اتفاق افتاد.
وی ادامه داد: جای بسیار خوشحالیست که این سطح از همکاری و هماهنگی بین مجموعه مسئولین شهر، دانشگاه، شهردار و رییس شورای شهر به وجود آمده است و در حال حاضر این دیدگاه بین این عزیزان وجود دارد که دانشگاه نباید پشت درهای فیزیکی بسته محصور شود و باید با شهر آمیخته باشد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تشریح کرد: چند سال پیش گفتم که قرار است دیوارهای بین دانشگاهها برداشته شود، اما بسیاری اظهار کردند اگر این دیوارها برداشته شود چطور حفاظت فیزیکی از دانشگاه صورت گیرد؟ الان هم پاسخ میدهم که منظور از این صحبت صرفا این نیست که دیوارهای فیزیکی برداشته شود هرچند که این موضوع در خیلی از نقاط دنیا اتفاق افتاده و ما هم میتوانیم انجام دهیم، اما دیوار به معنای حصاری که جمع فرهیخته دانشگاهی را در یک فضای بسته قرار دهد و با بیرون از جامعه تعامل کمی داشته باشد، نیست.
دکتر غلامی با اشاره به یک دیدگاه نادرست از دانشگاه در جامعه و به خصوص بین نسل جوان به وجود آمده است، خاطرنشان کرد: زمانی که در جامعه نام دانشگاه به زبان میآید اکثریت افراد به خصوص نسل جوان این فکر را در ذهن خود دارند، دانشگاه مکانی است که پس از چند سال درس خواندن به ما مدرک میدهند و بعد بر اساس آن یک موقعیت شغلی و بعضا بعد از آن به یک موقعیت اجتماعی بهتر دست پیدا میکنیم. این نگاه به دانشگاه یک نگاه موقت است و قطعا به معنای رفع یک نیاز موقت است در حالی که ما باید جمع و جامعه علمی را به عنوان منبع و مظهر شکوفایی علم، دانش، فرهنگ و بهبود شرایط تصور کنیم.
وی تصریح کرد: کشور ما دارای سبقه تاریخی و باورهای دینی و مذهبی است که در سالیان طولانی در خطه قدیم و جدید خود منشاء ظهور و بروز عالمان و دانشمندان زیادی بوده. شکوفایی علم و دانش قبل از اسلام و بعد از اسلام نیز در این مرز و بوم به عنوان حامی علم، دانش، دانشجویی و دانشپژوهی خود را نشان داد که همه میدانیم این منطقه، محل ظهور، نشر، نمایه دانشمندان و اندیشمندان بزرگ بوده و هست.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری اضافه کرد: در منطقهای که ما از آن تحت عنوان ایران فرهنگی یاد میکنیم، منطقهای است که امروز از آن به عنوان خراسان بزرگ از آن نام برده شد و ما اسامی را از این سرزمین به عنوان مفاخر جهانی میتوانیم ذکر کنیم. ابنسینا که از بخارا بلند شد و در همدان مدفون شد، فارابی بزرگ، شعرای ارزشمند و توانمندی که در این خطه حضور پیدا کردند و فرهنگ و اصالت مردم را به عنوان یک نقطه استقرار و استقلال عظیم و عمیق که ریشههای ناگسستنی از این مرز و بوم است، به وجود آوردند. این خود یک دلیل برای ماندگاری این ملت در این منطقه و مسیر بزرگ جغرافیایی در طی سالهای طولانی است. اینها حاصل مجموعهای از علم و دانشی است که در سطح جامعه رونق پیدا کردند و امروز هم تلاش ما باید این باشد که دانشگاه به سطح جامعه بیاید.
دکتر غلامی افزود: دانشگاههای ما در ایران دورهای را بیشتر به تقویت نیروی تحصیل کرده اختصاص دادند که دهههای ۶۰ و ۷۰ این کار با گستردگی صورت گرفت. امروز شاهد هستیم که بیش از ۹۰ درصد مدیران ارشد کشور حداقل دو مقطع تحصیلی خود را در داخل تحصیل میکنند و تعدادی کمی هستند که مقاطع تحصیلی را در خارج از کشور میگذرانند و این به معنای رفع نیاز نیروی انسانی است. در دورهای نیز به تحقیقات علمی توجه ویژهای شد و نتیجه آن را الان میبینیم که ایران در حال حاضر در دنیا در بحث بروندادهای علمی حرفی برای گفتن دارد و در منطقه نیز بیشتر شاهد این موضوع هستیم.
وی تصریح کرد: شکلگیری مراکز رشد، پارکها، ایجاد مناطق علم و فناوری، برجهای فنآوری در شهرهای مختلف در مناطق دور و نزدیک از اقداماتی هستند که باید دانشگاه را به سطح جامعه بیاورند. نیازهایی که در سالهای اخیر به دلیل محدودیتهای ناشی از جنگ اقتصادی دول بزرگ بر علیه ما ایجاد شد موجب گردید امروز بیش از ۷۰۰۰ شرکت دانشبنیان فعال در سراسر کشور داشته باشیم که برخی از آنها کارهایی کردند که دیگران باورشان هم نمیشد و ویژهترین آن در یک و نیم سال گذشته در بحث مبارزه با بیماری کرونا بود. هر روز اخبار خوبی از رشد صنایع و رفع مشکلات و موانع میشنویم که این حاصل حضور دانشگاهیان و صاحبان علم و فناوری در جامعه است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه نباید در جامعه از بحثهای فرهنگی غفلت کرد، اظهار کرد: جایی که نباید از آن غافل بود بحث فرهنگی است و نمونه بارز آن افتتاح این مرکز است که میتوان گفت از اقدامات بدیع و ضروری بود. ما نباید غذای روح مردم را فراموش کنیم و داشتن این تفکر و اندیشه نزد مسئولین شهر و شهرداری بسیار ارزشمند است که خدمت به مردم را صرفا خدمات رایج روزمره شهری نمیپندارند و این نشان از یک طلوع جدید در حوزه خدمت به مردم است.
دکتر غلامی اضافه کرد: باید ظرفیت دانشگاهها را بشناسیم و به سمت ارائه خدمت به مردم هدایت کنیم. آمدن دانشگاه به سطح جامعه و باز شدن در و دیوارها از نمونه کارهایی است که صورت گرفت. منتشر کردن داشتههای دانشگاهی در سطح شهری نزد مردم میتواند دسترسی آنها را به این مجموعهها آسانتر کند. تبلیغ، خود بخشی از ترویج این موضوع است و قطعا این مراکز همچون مرکز خراسانشناسی میتوانند تبلیغ خوبی باشند.
وی ادامه داد: رفتو آمد اساتید، علاقهمندان و پیشکسوتان در این مراکز باید آسان باشد و حمایتها به گونهای صورت گیرد که این رغبت روز به روز بیشتر شود و انشالله این خدماتی که صورت گرفته است اثرات خود را بیش از پیش نشان خواهند داد.
منبع: ایسنا