فاصله طبقاتی ایرانی‌ها در سال ۱۴۰۳ کم شد پاسخ به ادعای طالبان علیه زعفران ایرانی| دبیر شورای زعفران: کیفیت زعفران افغانستان مشابه زعفران ایرانی است| خراسان رضوی و جنوبی ۹۰ درصد زعفران کشور را تولید می‌کنند پیش‌بینی بورس برای فردا شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار، طلا و سکه شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۴ پلمب نانوایی متخلف در مشهد | آغاز دور جدید نظارت‌ها بر واحد‌های صنفی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) حواشی چای دبش ادامه دارد | دریافت ۱۴۳ وام فقط از یک بانک دولتی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) گزارش جدید از بحران قطعه‌سازی | بدهی ۱۱ میلیاردی سایپا روی میز ۵ سال بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس | ۳ بار رفت و برگشت یک طرح بین مجلس و شورای نگهبان در ۲ سال جولان لوازم جانبی تقلبی موبایل در بازار | تفاوت بین نمونه اصلی و تقلبی برای خریدار تقریبا غیرممکن است کاهش چراغ‌خاموش ارائه تسهیلات بانک‌ها در خراسان رضوی قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی، (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد مزایده ۶ هزار میلیاردی کالای تملیکی با عرضه خودروی داخلی و خارجی تا چه زمانی ادامه دارد؟ گرانی لبنیات ادامه دارد پیش‌بینی قیمت دلار برای پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ قیمت هر کیلو شمش طلا در بورس کالا بعد از یک ماه به ۱۱.۷ میلیارد تومان افزایش یافت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ نمایشگاه مشهد، آوردگاه ارتباط بی‌واسطه تولیدکننده و خریدار | بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آغازبه‌کار کرد نظام بانکی چطور ترمزِ جهش تولید مسکن را کشید؟ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک نکرد مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: تایید فرم تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات با پیام‌رسان‌های داخلی ممکن شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | تغییر محسوس قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی: قیمت گوشت قرمز در اختیار ما نیست و مربوط به بازار است قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | ثبات قیمت‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا دست مشتری قیمت بلیت هواپیما اوج گرفت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) افشای راز ۲۰ میلیارد دلاری که در سال گذشته به اقتصاد برنگشت جلسه شورای عالی کار باید فوراً تشکیل شود تا قدرت خرید کارگران جبران شود اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار هشدار داد سخنگوی صنف جایگاهداران: راهی جز واردات برای تأمین بنزین سوپر وجود ندارد
سرخط خبرها

ساخت خودرو ارزان، استاندارد و باکیفیت!

  • کد خبر: ۷۳۲۴۵
  • ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
ساخت خودرو ارزان، استاندارد و باکیفیت!
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو درحالی که این بنگاه زیر فشار سنگین زیان انباشته قرار دارد و با ادامه روند قرعه کشی محصولات با قیمت‌های دستوری، هم ایران‌خودرو و هم سایپا هر ماه زیان روی زیان می‌گذارند، گفته است که تا ۲ سال آینده خودرو ارزان قیمت خود را به بازار عرضه می‌کند.
این کار قرار است برمبنای طراحی خودرو و حرکت به سمت پلت فرم‌های مشترک انجام شود و یک خودرو در کلاس «ای‌پلاس» با موتور سه استوانه‌ای با داشتن همه استاندارد‌های روز دنیا تولید و در تیراژ انبوه عرضه شود.


فرشاد مقیمی گفته است این نوع خودرو در مرحله طراحی مفهومی قرار دارد و در چندماه آینده به سرانجام می‌رسد، اما سؤال اینجاست که مگر می‌شود در اقتصاد ایران با نرخ تورم و قیمت تمام شده زیاد محصولات صنعتی، ادعای تولید خودرویی را کرد که هم استاندارد و باکیفیت باشد و هم ارزان؟


دست کم شاخص‌های کلان اقتصادی چنین رخدادی را تأیید نمی‌کند که یک خودروساز بتواند در شرایطی که متغیر‌های اثرگذار بر قیمت تمام شده نشان از افزایش شاخص تورم تولید صنعتی دارد و از سوی دیگر تعیین قیمت عرضه محصولات خودروسازان هم دستوری است، بتواند خودرویی تولید کند که هم ارزان باشد و هم استاندارد. برای اطلاع باید یادآوری کرد که در سال‌های نه چندان دور که یک خودروساز فرانسوی حاضر به مشارکت برای تولید خودرو «تندر» یا «ال ۹۰» شد، وقتی از طرف فرانسوی پرسیده شد که به چه قیمت این خودرو وارد بازار می‌شود، قیمت برآوردشده را به یورو اعلام کرد و بعد‌ها که قیمت ریالی آن فراتر از تصورات اولیه افزایش یافت، پاسخ همان بود که ما قیمت را به یورو گفتیم و شما به ریال حساب کردید؛ اشتباهتان همین‌جاست!


واقعیت این است که شاید داشتن خودرو باکیفیت و استاندارد با قیمت مناسب با قدرت خرید مصرف کنندگان در سطوح درآمدی پایین و متوسط روبه پایین، چندان گزینه جدی و تحقق پذیری نباشد و تا زمانی که صنعت خودروسازی ایران به رقابت و شفافیت و همچنین سرمایه گذاری مشترک و پیوند با فناوری‌های روز دنیا برنگردد، وعده تولید خودرو ارزان و باکیفیت در ۲ سال آینده چندان پذیرفتنی نخواهد بود.


برای محاسبه قیمت تمام شده یک خودرو بر اقتصاد ایران، فقط نباید به قیمت تمام شده آن در خط تولید اکتفا کرد، زیرا اگر میزان مصرف سوخت خودروها، هزینه ناایمن بودن آن‌ها و خسارت‌های مالی و جانی در تصادف‌ها به علت نقص فنی خودرو‌ها و همچنین هزینه سربار تحمیلی به مصرف کنندگان در نظر گرفته شود ناگفته پیداست که خودرو داخلی برای مصرف کننده داخلی حتی از خودرو‌های باکیفیت ساخت خارج گران‌تر تمام می‌شود.


البته اشکال نه از خودروسازان که از سیاست گذاران صنعت خودرو هم در درون خود صنعت، هم وزارت صمت و هم نهاد‌های بالادستی است که تلاش می‌کنند به هر قیمت ممکن این صنعت در یک فضای گلخانه‌ای و محصورشده زنده بماند. کافی است این صنعت از دست دولت آزاد و به بخش خصوصی واگذار و راه برای سرمایه گذاری مشترک خارجی هموار شود، آن گاه مصرف کننده خودش تصمیم می‌گیرد چه خودرویی را برای تولید به خودروساز تحمیل کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->