همتی: دولت چهاردهم مصمم به حذف رانت و کاهش کسری بودجه است توضیحات وزیر صنعت درباره افزایش قیمت خودرو‌های ایرانی سه واحد صنفی در مشهد پلمب شدند (۲ آذر ۱۴۰۳) افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی مشهد | حضور ۷۰ شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی در نمایشگاه مشهد + ویدئو یارانه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد ‎+ فیلم وزیر صمت: مجوز برای ته‌لنجی‌ها و کولبران اعطا شد گذاشتن زباله دم در سیاره پیش‌فروش فیدلیتی با تحویل فوری از شنبه آینده (۳ آذر ۱۴۰۳) + قیمت و لینک ثبت‌نام بخشنامه جدید بانک مرکزی | معاملات بازار ارز تجاری از شنبه (۳ آذر ۱۴۰۳) عملیاتی می‌شود راهکار قانونی کارگران درقبال کارفرمایانی که با مرخصی آنان موافقت نمی‌کنند، چیست؟ ویدئو | اولین واکنش وزیر کار به واریزنشدن یارانه آبان‌ماه دهک‌های چهارم تا نهم هماهنگ‌کننده ملی بریکس جمهوری اسلامی ایران: ما می‌توانیم الگوی کشورمان را به سایر کشور‌ها صادر کنیم نرخ طلا و سکه در مشهد اعلام شد (یکم آذر ۱۴۰۳) علت واریز نشدن یارانه آبان ۱۴۰۳ چیست؟ + جزئیات ویدئو | وزیر کار: مشکل کارگران شرکتی در دستور کار دولت قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (یکم آذر ۱۴۰۳) | پرواز بیت کوین به کانال ۹۷ هزار دلار اهدای نشان «فداکاری» به خانواده‌های شهیدان پدافند هوایی از سوی فرمانده کل ارتش + تصاویر خودرو و مسکن دو آرزوی دست‌نیافتنی برای کارگران فروش سکه‌های حراجی به مرز ۵۰۰ هزار سکه رسید ماهی کیلویی چند؟ (یکم آذر ۱۴۰۳) + جدول قیمت هزینه سرویس و تعمیر پکیج در مشهد چقدر می‌شود؟ | بازار داغ، اما مشتریان ناراضی از خدمات افزایش ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی قیمت انواع خودرو در بازار (یکم آذر ۱۴۰۳) ۱۱۷ هزار کلنی زنبور عسل در شهرستان مشهد سرشماری شد تأثیر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروسازان بر بازار آزاد چه بود؟ | رشد ۴۲ میلیونی قیمت خودرو در آبان ۱۴۰۳ یارانه نقدی آبان ۱۴۰۳ کی واریز می‌شود؟ + توضیحات سرپرست سازمان هدفمندی یارانه‌ها چه خبر از بازار مسکن؟ | تأثیر نوسانات ارزی محدود به خریداران مردد رفع موانع مالی خراسان رضوی در انتظار تصمیمات کمیسیون هماهنگی بانک‌ها هیچ ردیفی در بودجه برای افزایش یارانه‌ها پیش‌بینی نشده است | دهک‌بندی‌ها هر ۶ ماه یک‌بار گاز ادارات و اماکن عمومی پرمصرف تهران قطع خواهد شد
سرخط خبرها

حرکت بازار خودرو در جاده مه‌آلود!

  • کد خبر: ۶۳۸۷۳
  • ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
حرکت بازار خودرو در جاده مه‌آلود!
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی
آیا تعطیلی مراکز فروش خودرو آن‌هم به بهانه محدودیت‌های کرونایی ممکن است دلیلی برای غیرواقعی دانستن قیمت خودرو باشد و آنچه فروشندگان در سایت‌های اینترنتی اعلام می‌کنند، نشانه حباب در بازار خودرو است؟ با پایان تعطیلات نوروزی و شروع فعالیت بازار‌ها هم‌زمان با موج جدید شیوع کرونا، بدیهی است کشف قیمت در بازار‌ها به‌ویژه بازار‌های دارایی‌محور مانند خودرو به چالشی بین خریداران و فروشندگان تبدیل می‌شود و اشتباه نخست همان تلاش برای حذف قیمت در سایت‌های اینترنتی یا اصرار بر عرضه خودرو با قیمت‌های دستوری است. ادامه این روند به‌معنای حرکت بازار خودرو در جاده مه‌آلود و لغزنده‌ای است که هر لحظه امکان برخورد با قیمت‌های غیرواقعی و خطای رفتاری خریداران و فروشندگان را تشدید می‌کند.

مشکلات صنعت خودرو خود پدیده و معادله چندمجهولی است و تدابیر برای مهار قیمت خودرو ازجمله منع سایت‌های اینترنتی از اعلام قیمت یا اجبار خودروسازان به عرصه محصولاتشان به روش لاتاری و بخت‌آزمایی، نه‌فقط باعث سرپوش‌گذاشتن بر جعبه سیاه صنعت خودرو می‌شود که به شکل‌گیری قیمت‌های خودساخته و رانت سیاه در مسیر رفت‌وآمد خریداران و فروشندگان واقعی خودرو کمک می‌کند.

اکنون فرصت خوبی است که تأمل کنیم این اندازه دخالت نهاد‌ها و دستور‌ها برای کنترل قیمت خودرو به کجا می‌انجامد و آیا این اطمینان وجود دارد که ادامه همین روند وضعیت را به سمت مطلوب سوق دهد؟ منظور از این پرسش حمایت یا دفاع از صنعت خودرو برای زیست تصنعی آن در بازار انحصاری و قیمت‌های سرکوب‌شده نیست، البته که ضرورت دارد هرچه سریع‌تر بازار خودرو از این وضعیت خارج شود و رقابت واقعی است که نفع مصرف‌کننده را به‌همراه دارد. این پرسش را باید در سال ۱۴۰۰ بار‌ها مطرح کنیم که در کجای دنیا بازار خودرو مثل ایران است؟

از منظر اقتصادی نه فقط بازار خودرو که همه بازار‌های ایران متأثر از نرخ تورم آینده هستند. بدیهی است که وقتی پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم در سال ۱۴۰۰ نیز روندی افزایشی را تجربه کند، انتظار برای کاهش قیمت‌ها چندان با واقعیت هم‌خوانی ندارد. پس باید دقت کرد که هم هزینه تمام‌شده محصولات و کالا‌های تولید داخل ازجمله خودرو افزایش می‌یابد و هم در برخی بازار‌ها ازجمله بازار خودرو که دارای ویژگی مطلوبیت سرمایه‌گذاری هم هست، تعادل و ثبات بین عرضه و تقاضا از بین می‌رود.
 
نکته مهم اینجاست که ما در بازار خودرو با کمبود عرضه یا افزایش تقاضای مصرفی شدید مواجه نیستیم، بلکه عرضه خودرو با قیمت‌های سیاه دولتی باعث شکل‌گیری رانت می‌شود و همین موضوع به‌طبع تقاضا را افزایش می‌دهد. در نتیجه انتظار می‌رود بخشی از خودرو‌های عرضه‌شده با قیمت‌های دولتی، با وجود محدودیت‌های تعیین‌شده مبنی بر منع انتقال در سال نخست، به‌تدریج وارد چرخه عرضه شود. دراین‌میان، انتظار این است و پیشنهاد می‌شود که سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان، به حرکت بازار خودرو در جاده‌ای با کمترین دست‌انداز ایمان بیاورند و نخواهند با ایجاد موانع دست‌ساز، جلو شفافیت عرضه و تقاضای خودرو را بگیرند. سرکوب بازار و قیمت‌های دستوری هرگز جواب نمی‌دهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->