نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: با برنامه به میدان رقابت آمدیم و تلاش کردیم به وعده‌هایمان عمل کنیم شهروندی فعال و بهبود کیفیت زندگی شهری ارائه خدمات ویژه به زائران و مجاوران رضوی در دهه ولایت و امامت ساخت بزرگ‌راه دوم مشهد در دستور‌کار شورای شهر ششم باشد مشخص‌شدن ۹ گزینه برای شهرداری مشهد توسط منتخبان شورای ششم شهر اجرای خیابان غدیر در مشهد همزمان با دهه ولایت و عید غدیر آغاز واکسیناسیون تاکسیرانان مشهد از فردا - ۵ مرداد ۱۴۰۰ جدول قطعی برق مشهد؛ ۴ مرداد ۱۴۰۰ + لیست مناطق ویدئو | چهره ترسناک خشکسالی و نشست دشت مشهد گام بلند شورای شهر مشهد برای تأمین سرانه‌ها در پهنه شرقی شهر رکوردشکنی کرونا در خراسان رضوی؛ روزانه ۲۰۰۰ کرونامثبت بازگشت قطعی برق به خراسان رضوی در روز‌های آینده برگزاری ۴ هزار عنوان برنامه در دهه ولایت در مشهد اکران قاب تصاویر شهری با عکس شهدای محراب در مشهد شهردار مشهد خبرداد: بهره‌برداری از زیرگذر تقاطع غیرهمسطح خلیج فارس تا نیمه مرداد ماه ابراز نگرانی رئیس شورای شهر مشهد از ۲ برابر شدن تعداد فوتی‌های کرونا در مشهد روایت شهرآرا از ورودی مشهد و جاده‌ای که پر از خودرو‌های غیربومی است پایان هفته؛ اوج موج پنجم کرونا در مشهد و خراسان رضوی گشایش بولوار «شهید فخری‌زاده» در مشهد
خبر فوری

شورای شهر و بایسته‌های اقتصاد شهری

  • کد خبر: ۷۳۹۹۵
  • ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
شورای شهر و بایسته‌های اقتصاد شهری
مهدی یاراحمدی خراسانی - روزنامه نگار

اکنون که دوره پنجم شورا‌های اسلامی شهر رو به پایان است و مدیریت شهری در آستانه ورود به ششمین دوره نظام پارلمان محلی قرار دارد، همچنان مقوله‌ای مهم و مبهم برای اداره شهر پیش روی شهرداری‌ها وجود دارد و آن بحث درآمد‌های پایدار و تنظیم مناسبات مالی و اقتصادی دولت با سازمان‌های محلی است.
سوال اساسی این است که به راستی اقتصاد شهری چگونه باید مدیریت شود و نقش شهروندان، دولت و شهرداری در تأمین هزینه‌ها چیست و هرکدام چه سهمی در اداره شهر دارند؟

 

هرچند قانون برای بسیاری از این مسائل پیش بینی‌هایی کرده است، نکته درخورتوجه نبود ضمانت اجرایی لازم برای تحقق آن است. نشان به آن نشان که در حوزه‌های بسیاری همچون سامان دهی حاشیه شهر، وندالیسم، توسعه حمل ونقل عمومی و... دولت‌های مختلف به تعهدات خود در قبال شهرداری‌ها به طور کامل عمل نکرده اند و، اما نکته دیگر باتوجه به اینکه همه ظرفیت‌های مدیریت شهری دراختیار شهرداری‌ها نیست و به بیان ساده‌تر هنوز تا تحقق مدیریت واحد شهری فاصله بسیاری داریم، شورا‌های اسلامی شهر چگونه باید فرایند‌های شهری را مدیریت کنند تا ضمن هماهنگی با نهاد‌های دولتی در تأمین هزینه‌ها نیز با مشکل روبه‌رو نشوند؟


اکنون که در سال «پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» قرار داریم و به زودی دولت جدید و شورا‌های تازه نفس، زمام امور را دراختیار خواهند گرفت، وقت بسیار مناسبی است که این مسائل بیشتر از همیشه مورد توجه تصمیم سازان، قانون گذاران و مجریان امور قرار گیرد. به هرحال استقلال عمل و توسعه اختیارات شورا‌ها در مسیر تحقق مدیریت واحد شهری، مقوله‌ای است که سال هاست در کشور‌های توسعه یافته تحقق یافته است، ولی کماکان زیرساخت‌های آن در کشور ما فراهم نیست.


به همین دلیل عملکرد شورا‌ها آن چنان که باید و شاید، پذیرفته مردم و نظام حاکمیتی نیست یا دست‌کم توقع بیشتری از آن می‌رود. شاید بسیاری از انحرافات قانونی و عملکردی شورا‌ها در سراسر کشور که منجر به اعمال قانون درمورد برخی شورا‌ها و اعضای آن‌ها شده است، نیز به دلیل همین تناسب نداشتن و نبود شفافیت لازم در وظایف، مسئولیت ها، اختیارات، هزینه‌ها و درآمدهاست. اگر حاصل هر دوره تجربه اندوزی در شورا‌های اسلامی شهر، بهبود عملکرد و فرایند‌های اداره شهر نباشد و انقلاب کیفی در خدمت رسانی عمومی شهری رخ ندهد، درواقع پیشرفت درخورتوجهی رخ نداده است.
پس بعد از انتخابات و در دوره گذار باید فراتر از هیاهو‌های سیاسی با بهره گیری از تجربه‌های اعضای ادواری شورا‌های اسلامی شهر، روند امور بادقت بازبینی و کمی‌ها و کاستی‌های احتمالی برطرف شود.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}