روایت رئیس شورای اسلامی شهر مشهد از اقدامات انجام شده بافت پیرامون حرم امام رضا (ع)

  • کد خبر: ۷۴۱۸۴
  • ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
روایت رئیس شورای اسلامی شهر مشهد از اقدامات انجام شده بافت پیرامون حرم امام رضا (ع)
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مهم‌ترین شاخص‌های عملکرد مدیریت شهری در حوزه بافت ثامن را توسعه و تقویت زیرساخت‌های شهری، تسهیل تشرف آسان و امن برای زائران و دفاع از حقوق شهروندان عنوان کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، در روز‌های پایانی خدمت اعضای پنجمین دوره شورا، یکی از موضوعات اساسی که نقش پررنگی در کارنامه کاری شورا داشته و همچنان از دغدغه‌های اصلی شهر و مدیریت شهری باقی مانده، موضوع بافت پیرامون حرم امام رضا (ع) است. اعضای کمیته نظارتی شماره چهار شورا نیز در راستای پیگیری اقدامات اجرایی در این بافت طی روز‌های گذشته از منطقه ثامن و پیشرفت فیزیکی پروژه‌های زیرساختی بازدید داشتند.

رویکرد اصلی؛ تقویت زیرساخت‌ها

محمدرضا حیدری در جریان این بازدید با تاکید براینکه یکی از رویکرد‌های اصلی شورای شهر مشهد در دوره پنجم و در خصوص بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) توجه به زیرساخت‌های منطقه و تلاش برای خارج کردن آن از شرایط نامناسب گذشته بوده، گفت: متاسفانه شرایط نابسمان بافت ثامن به دلیل اتفاقات گذشته به ما به ارث رسیده و از دوره‌های گذشته برجای مانده است. در سال‌های گذشته املاک بسیار زیادی خریداری و تخریب شده بود، اما ضرورت داشت معابر و شارستان‌ها بازسازی و گشایش یابد تا مسیر‌های تردد زائران به حرم مطهر تسهیل شود.

وی افزود: به نظر بنده یکی از افتخارات شورای پنجم است که تلاش جدی در این جهت داشته و بر خلاف همه فضاسازی‌های ناصوابی که صورت گرفته اتفاقی که در این دوره در اطراف حرم مطهر روی داده در آماده کردن معابر، شارستان‌ها و ره باغ‌ها معادل کل کار انجام شده در ادوار گذشته است. درحال حاضر عملیات اجرایی احداث ره باغ حضرت زهرا سلام الله علی‌ها با حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی همچنان درجریان است و فضای بسیار جذاب و مناسبی را با پیوند زائر و طبیعت در مسیر تشرف به حرم ایجاد می‌کند. به احتمال زیاد فاز اول این پروژه تا یک ماه آینده و فاز دوم نیز یک ماه پس از آن بهره برداری خواهد شد.
رئیس شورای شهر مشهد ادامه داد: همچنین پروژه ره باغ رضوان از میدان تپل محله نیز منظره بسیار مناسبی به حرم مطهر می‌دهد و عملیات عمرانی آن همچنان در جریان است. اتفاق مهم در این پروژه آن است که درختان کهنسال و اماکن مذهبی مانند مسجد صاحبکار به عنوان یک اقدام ارزشمند در این مسیر حفظ شده است. مسیر دیگری که شارستان حد فاصل تپل محله تا طبرسی است که عملیات اجرایی آن با قوت در حال انجام است و امیدواریم ظرف روز‌های آتی تکمیل و در اختیار مردم قرار گیرد. همه تلاش‌ها و اقداماتی که در ۴ سال گذشته در دوره پنجم مدیریت شهری در اطراف حرم امام رضا علیه السلام انجام شده برای تقویت زیرساخت‌ها و ایجاد فضای مناسب ویژه زائرین و مجاورین بوده تا بتوانند به راحتی به حرم مطهر دسترسی داشته باشند.

به گفته وی، برای بیان اهمیت کار انجام شده در این دوره باید خاطر شهروندان، زائران و مجاوران را به سال ۹۶ برگردانیم که به یاد آورند این فضا‌ها چگونه بود. فضایی پر از مسیر‌های خاکی، درگیر گل و لای، بدون روشنایی و در شرایط بسیار نامناسب. در قیاس با امروز این نتیجه می‌رسیم که مدیریت شهری دوره فعلی اهتمام جدی در این باره داشته و برای توسعه زیر ساخت‌ها در اطراف حرم امام رضا (ع) جدیت فراوانی به خرج دادیم.

تاخیر در طرح و تخلف در تصویب؛ معضل بزرگ بافت ثامن

حیدری در خصوص بحث‌های پیش آمده در مورد طرح تفصیلی منطقه گفت: در لزوم اصلاح طرح، ما با همه صاحب نظران هم نظریم. همیشه بر برخورد با ارتفاع سازی‌های نامناسبی که صورت گرفته و تخلفات گوناگونی که به طرح آسیب زده و بحث‌های هویتی و مسیر‌های تشرف را تحت‌الشعاع قرار داده تاکید داشتیم و معتقدیم هرگونه اصلاح طرح در هر زمان برای اصلاح برخی رویه‌ها پسندیده است. اما باید تدابیر لازم برای این موضوع اندیشیده شود و تغییر طرح انجام شده به گونه‌ای که حقوق مردم و سرمایه‌گذاران و حقوق مکتسبه در قالب آن پاسخ داده شود.

وی افزود: ما همچنان تاکید داریم که ره باغ‌ها باید مانند طرح گذشته پابرجا باشند به این دلیل که ره باغ‌ها مسیر بسیار جذاب برای تشرف به حرم ایجاد می‌کنند و علاوه بر این همگان بر این باورند که بافت مرکزی شهر نیازمند فضای سبز مناسب است. علاوه برآن مسیرها، شوارع و ره باغ‌ها باید براساس طرح قبل تثبیت شوند تا در آینده و سال‌هایی که پیش بینی حضور ۴۰ میلیون زائر در مشهد وجود دارد مردم بتوانند به راحتی در این مسیر‌ها تردد کنند. همچنین در موضوع ساخت پارکینگ‌ها در بافت ثامن باید گفت متاسفانه در طرح جدید به گونه دیگری برخورد شده که باید این مهم احیا شود.

رئیس شورای شهر مشهد تاکید کرد: مدیریت شهری مشهد قاطعانه به طرح مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی انتقاد دارد چرا که مسیر قانونی خود را از سمت شورای شهر طی نکرده و تا این لحظه نیز به طور کامل ابلاغ نشده است. این نقیصه به عنوان یک سند اثبات قصور برای کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی معماری و شهرسازی باقی خواهد ماند و این دو نهاد باید به افکار عمومی پاسخگو باشند. چگونه طرحی مصوب شده که تراکم مالی فیزیکی، نقشه‌ها، کاربری‌ها و تراکم‌ها هنوز و تا امروز به صورت مستند در اختیار شهرداری قرار نگرفته و مشاور به صورت موردی در این خصوص نظر می‌دهد؟ شش ماه از تصویب طرح گذشته و مستنداتی که باید همراه طرح باشد و از الزامات طرح به شمار می‌رود هنوز آماده نیست. کسانی که طرح را تصویب کردند باید به افکار عمومی پاسخ دهند که چرا این مستندات در اختیار شهرداری ثامن، مراجع ذیربط و شهروندان قرار نگرفته است.

حیدری ادمه داد: ازطرفی همچنان در مقابل برخی نظریات انعطافی از جانب مشاور دیده می‌شود که نشان دهنده عدم ثبات و اغتشاش در فضای اجرایی طرح است. در پایان دوره اجرایی شورای پنجم باز هم بر این نکته تاکید می‌کنیم که همچنان به تثبیت مردم در این منطقه اعتقاد داشتیم و داریم، به همین دلیل دفاتر تسهیلگری را ایجاد کردیم و حفظ هویت و فضا‌های تاریخی و فرهنگی بافت در اعتقاد ماست؛ لذا خانه‌های تاریخی را خریداری کردیم و همچنان در حال خریداری هستیم. برای اثبات این ادعا نسبت تملک‌ها را با گذشته می‌توان بررسی کرد. همچنین لازم است زیرساخت‌های منطقه نیز هم از نگاه پدافند غیرعامل و هم از نظر نیاز‌های آینده منطبق بر طرح گذشته تثبیت شده و با قوت تداوم یابد. امیدواریم همکاران جدید ما در شورای ششم با دقت بر حساسیت این منطقه پیگیر حقوق شهر و مردم باشند و از کیان و جایگاه شورا در توجه به حقوق قانونی که دیگران باید رعایت کنند دفاع کنند.

دلیل مانع تراشی‌ها چیست؟

وی در ادامه با تاکید براینکه شهرداری در چهار سال گذشته نسبت به طرح‌های بالادستی هیچ تخلفی نداشته، افزود: ما در این مدت به خوبی از ضوابط مراقبت کرده ایم و اقدام انجام شده در قالب طرح مصوب و مصوبات گذشته شورا بوده و کاری بر خلاف اسناد بالادستی در منطقه ثامن انجام نشده است. واقعا دلیل این همه مانع‌تراشی و مقاومت‌هایی که در برابر کار اجرا دیده شده مشخص نیست که با چه نیتی انجام می‌شود. البته قصد و نیتی مطرح شده با این عنوان که نگران بافت هستند و می‌خواهند بافت هویت خود را بازیابد. طبیعتاً همه بر این اصل تاکید و توجه و حساسیت داریم، اما در روش و شیوه بحث داریم.

رئیس شورای شهر مشهد همچنین گفت: قاعدتاً در راه رسیدن به اهداف مشترک نیز می‌تواند مسیر‌ها متفاوت باشد و مسیری که دوستان طی کرده‌اند مشخصا تخلف از قانون بوده و کسی که مجری و متولی اجرای طرح است و باید در آینده سیاست‌گذاری کرده و اعتبار تأمین کند نظرش از چرخه تصویب طرح حذف شده، این اتفاق یک سنت سیئه بوده که آقایان برجای گذاشتند و امیدواریم دوستان در شورای جدید برای بازگشت این جایگاه و توجه به موضوع بتوانند از ظرفیت‌های قانونی خود و همچنین ظرفیت جدیدی که با یکدست شدن مدیریت کلان کشور ایجاد شده استفاده کرده و جایگاه مورد اشاره را احیا کنند.

رویه غلط در تفکیک شهرداری و شرکت عمران

حیدری در ادامه به تفکیک شهرداری ثامن و شرکت «عمران و مسکن سازان ثامن» هم اشاره کرد و گفت: از زمان تفکیک این دو بخش از یکدیگر متاسفانه بخشی از کار‌ها و برنامه‌ها متوقف شده است. ما مصوبه‌ای هم برای حل و فصل مسائل حقوقی بین این دو بخش داشتیم و مصوبات مرتبط با سازمان بازآفرینی نیز در این مسیر اثربخش خواهد بود و برای برگشت حقوقی که متعلق به شهر و طرح هستند قطعاً باید تلاش شود.
این کار حقوقی به قوت در حال انجام است تا انشاالله کار مشترکی که امروز به تفکیک رسیده تعیین تکلیف شود. در این خصوص نیز ما معتقدیم که این تفکیک خطا بوده که سبب توقف کار‌ها شده است و باید با ساز و کاری به مدل گذشته خود بازگردد تا کار‌ها شتاب گیرد. قطعا جمع شدن توانایی‌های دولت و مدیریت شهری می‌تواند به روند اجرای امور کمک کند.

سرعت عمل آستان قدس و اوقاف؛ مقوم کار اجرا

وی درباره نقش موثر نهاد‌های حاکمیتی آستان قدس رضوی و سازمان اوقاف نیز گفت: همه خدماتی که در بافت ثامن انجام می‌شود چه از جانب شهرداری، دولت و آستانقدس با محوریت خدمت به زائر طراحی و آغاز شده است. آستانقدس نقش مهمی در جهت تامین تسهیلات برای زائران ایفا می‌کند و با توجه به اینکه این نهاد سهامدار شرکت عمران و مسکن سازان ثامن است قطعاً در ارتباط با رسالت خود می‌تواند تاثیرگذار باشد. البته همراهی و کمک‌های این نهاد تاکنون بسیار مفید بوده و جای تقدیر دارد.

رئیس شورای شهر مشهد تاکید کرد: سازمان اوقاف نیز باید در همین مسیر گام بردارد. مدیریت شهری اعلام آمادگی کرده تا مسائل در تضارب آرا حل شود، اما نیاز به کمک و حمایت این دو مجموعه وجود دارد. اوقاف علاوه بر اینکه ماموریتی در حوزه وقف داشته و باید از منافع وقف مراقبت کند در حین حال باید به تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها برای کمک به حوزه اجرایی سرعت ببخشد تا کار‌ها با قوت دنبال شود. این مهم در قالب توافقات و با حفظ حقوق وقف انجام شدنی است و تاکنون انجام شده. هیچگاه توقع شهرداری این نبوده که آستان قدس و اوقاف از منافع خود بگذرند بلکه تنها کافی است اراده سرعت بخشیدن به اقدامات و کار‌ها برای حل مشکلات مردم و کوتاه کردن فرایند‌ها ایجاد شود تا پروژه‌ها با قدرت و سرعت بیشتری انجام شوند.

تعیین نقش دولت؛ دستاورد بزرگ شورای پنجم

حیدری خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات و عملکرد مدیریت شهری در دوره پنجم در بافت ثامن این بود که توانستیم نقش دولت را در حوزه تامین منابع ارتقا دهیم. برخلاف مدل‌های پیشین انتشار اوراق مشارکت که همواره اصل و سود پرداخت اوراق در تعهد شهرداری بود، اما دولت در مدل جدید دارای سهم مشارکت جدی است. البته تقاضای ما ایفای نقش ۵۰ درصدی در پرداخت اصل و سود اوراق از جانب دولت بود و مجلس نیز با آن موافقت کرده بود، اما در حال حاضر سهم دولت به ۳۰ درصد تقلیل یافته است.

به گفته وی، همچنین مجموع اتفاقات بسیار مهمی که در حوزه زیرساخت‌ها و اصلاح بافت صورت گرفته به لحاظ آنکه مردم بتوانند در شرایط مناسبی به حرم دسترسی داشته باشند از اهم اقدامات دوره پنجم به شمار می‌رود. شارستان، بلوار رضوان، خیابان آیت الله واعظ طبسی و مجموعه اقداماتی که در تپل محله انجام شد، توسعه فضای سبز و پیاده رو سازی، موضوع جمع آوری آب‌های سطحی، نوسازی و احیای فضا‌های مذهبی که معادل دو برابر اقدامات انجام شده در ادوار گذشته بوده و نظایر آن مجموعه اقداماتی است که در بافت ثامن انجام شده و شرایط را برای منظر شهری مناسب کرده است. در ادامه اگر وضعیت طرح زودتر تک تعیین تکلیف شده و اطلاعات آن در اختیار مردم قرار بگیرد با بهره‌گیری از توجیه مالی طرح برای مردم زمینه مشارکت ایشان در موضوع بهسازی بافت فراهم خواهد شد تا هم ماندگاری مردم در این بافت افزایش یافته و هم سبب اصلاح بافت شود.

منبع:پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->