اساسنامه منطقه آزاد سرخس تصویب شد آغازبه‌کار دوازدهمین نمایشگاه مبلمان، لوستر و دکوراسیون در مشهد | کاهش قدرت خرید مردم به‌علت نبود ثبات قیمت؛ از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان ادامه حراج سکه از هفته آینده (۲ مرداد ۱۴۰۳) آغاز فروش برخی محصولات سایپا از فردا چهارشنبه+ جدول (۳ مرداد ۱۴۰۳) قیمت امروز انواع گوشی‌های موبایل (۲ مرداد ۱۴۰۳) کدام استان‌های کشور بیشترین مصرف برق را دارند؟ | خراسان‌رضوی جزو پرمصرف‌ها تولید خودرو‌های دوگانه‌سوز در ایران متوقف شد ضرر بیشتر واحد‌های صنفی تلفن همراه مشهد به دلیل طولانی شدن و عدم تخصیص ارز ملانصرالدین و بوق اختلاس! افزایش قیمت سکه تمام در مشهد (۲ مرداد ۱۴۰۳) پایان سبز بورس پس از ۳ روز منفی | گزارش وضعیت بازار سرمایه (۲ مرداد ۱۴۰۳) جزئیات دریافت ارز اربعین اعلام شد (۲ مرداد ۱۴۰۳) ریزش تا ۹۵ میلیون تومان قیمت خودرو‌های خارجی امروز (۲ مرداد ۱۴۰۳) مدیران‌خودرو: با مجوز گران کردیم | مابه‌التفاوت را اقساطی بپردازید قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲ مرداد ۱۴۰۳) | افت ۱ تا ۹ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های داخلی معاملات غیر ریالی در بازار مسکن جریمه در پی دارد ارزش روز سهام عدالت چقدر است؟ (۲ مرداد ۱۴۰۳) افت دلار بازار آزاد به ۵۷ هزار تومان | قیمت امروز طلا، سکه، دلار و ارز دیجیتال (۲ مرداد ۱۴۰۳) وظیفه مهم هواداری از زائران و مجاوران صفر تا صد دهک‌بندی | دهک بندی خانوار‌ها براساس داده‌های ثبتی آن‌ها تا شهریور به روزرسانی می‌شود تعرفه جدید واردات موبایل اعلام شد | واردات آیفون ۱۴ ممنوع است گیلاس ۲۰ هزار تومان گرانتر شد | قیمت امروز میوه در مشهد (۲ مرداد ۱۴۰۳) گمرک: ۱۰ هزار خودرو طی ۴ ماه وارد کشور شد (یکم مرداد ۱۴۰۳) پیک‌سایی ۳۰۰ مگاواتی با همکاری مشترکین در شرکت توزیع برق خراسان رضوی اعلام نرخ‌نامه جدید خدمات دوخت اتحادیه خیاطان مردانه و تولیدکنندگان پوشاک مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۳) پیش‌بینی افزایش پروازهای ایام اربعین در مشهد
سرخط خبرها

واکسن قاچاق رسید!

  • کد خبر: ۷۴۰۹۳
  • ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
واکسن قاچاق رسید!
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گوید: «هر سال ۱۲.۵ میلیارد دلار قاچاق کالا در کشور انجام می‌شود و در سال‌های گذشته و در اوج درگیری اقتصادی، این ستاد دیوار محکمی برای جلوگیری از قاچاق کالا به کشور‌های دیگر به دلیل اختلاف قیمت بود.»

 

دست کم از زمانی که محمدباقر قالیباف، رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی، در مقام فرمانده وقت نیروی انتظامی و رئیس ستاد یادشده در دولت وقت بوده، تاکنون برخورد‌های زیادی با قاچاق کالا‌ها و خدمات شده است، اما براساس گزارش علی مؤیدی خرم آبادی، رئیس کنونی ستاد، سالانه ۱۲.۵ میلیارد دلار قاچاق انجام می‌شود. راستی آیا هنوز سیاست گذاران اقتصادی ایران نتوانسته اند واکسن قاچاق کالا و ارز پیدا کنند، درحالی که این واکسن سال هاست پیدا و به اقتصاد کشور‌ها تزریق شده است. دست کم تجربه سال‌های پس از جنگ در مقابله با قاچاق کالا و ارز در دسترس سیاست گذاران است تا به این مهم بیندیشند که آنچه باعث قاچاق کالا‌ها و ارز می‌شود، در ذهن و فعل قاچاقچیان یا افرادی ریشه دارد که از مسیر‌های غیرقانونی دنبال کسب سود و تجارت هستند یا اینکه علت را باید درون اقتصاد و سیاست‌های این سال‌ها جست وجو کرد. لازم است به چند نکته دقت کنیم تا در بیراهه قدم نگذاریم:


نخست: نمی‌توان آمار قاچاق ورودی و خروجی کالا‌ها و ارز را به صفر رساند، اما اصلاح برخی سیاست‌ها و جلوگیری از شکاف قیمت‌ها درون و بیرون مرز‌ها می‌تواند هزینه قاچاق یا تجارت غیررسمی کالا‌ها و خدمات را افزایش دهد تا نیازی به پرداخت هزینه سنگین بابت برخورد با قاچاق نباشد. مانند پایان دادن به عصر زیان بار ارز چندنرخی و ورود به دوران یکسان سازی نرخ ارز.


دوم: می‌شود قوانین و مقررات ایجادکننده رانت را به هر بهانه و توجیهی لغو کرد و مدافعان این قوانین و مقررات را به نقد کشید. به ویژه اینکه بسیاری از همین قوانین و مقررات نه تنها فسادآفرین و زیان بخش خواهد بود، بلکه چرخه اقتصادی کشور را آلوده و مدیران میانی را گرفتار فساد خودساخته می‌کند. ازجمله توزیع قیر رایگان به بهانه راه‌های روستایی یا طرح‌های عمرانی که نتیجه آن قاچاق به خارج از مرز‌ها شده است و خواهد شد. باور کنیم که در اقتصاد ناهار مجانی وجود ندارد.

سوم: شفافیت در تجارت و تولید و بهبود محیط کسب وکار به گونه‌ای که قاچاق بری به عنوان تنها گزینه باقی مانده اشتغال مرزنشینان قلمداد نشود و با پدیده رنج آور کولبری و سوخت بری در نتیجه خطا‌های تصمیم گیری و اشتباه در فهم واقعیت‌های اقتصادی و اجتماعی مواجه نشویم. اگر اقتصاد از انزوا خارج شود و اقتدارش را بازآفرینی کند، به جای برخورد با شهروندانی که گرفتار تاجران پنهان قاچاق کالا‌ها شده اند، می‌توان آن‌ها را در مسیر تجارت قانونی یا تولید برآمده از احیای اقتصادی قرار داد. نتیجه اینکه برخورد با قاچاق کالا و ارز واکسن دارد و نباید با تکرار خطا‌ها و اصرار بر اشتباه‌ها همچنان بر این خطا باقی ماند. جلو قاچاق را با واکسن قاچاق بگیرید و نگذارید شهروندان به ویروس قاچاق ورودی و خروجی کالا‌ها آلوده شوند؛ راه آن بیشتر اقتصادی است و کمتر انتظامی.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->