شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد
سرخط خبرها

موج پنجم کرونا در مشهد و تبعیت‌نکردن بیشتر مشاغل از تعطیلی‌های کرونایی

  • کد خبر: ۷۴۴۶۸
  • ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴
موج پنجم کرونا در مشهد و تبعیت‌نکردن بیشتر مشاغل از تعطیلی‌های کرونایی
هم‌زمان با آغاز موج پنجم کرونا و ابلاغ شیوه‌نامه مبنی بر تعطیلی مشاغل زیرمجموعه گروه شغلی ۲ و ۳ و ۴، این روز‌ها شاهد تردد و فعالیت بیشتر مشاغل و کسب‌وکار‌ها در مشهد هستیم.

گروه مشهد شهرآرانیوز | هم‌زمان با آغاز موج پنجم کرونا و ابلاغ شیوه‌نامه مبنی بر تعطیلی مشاغل زیرمجموعه ۲ و ۳ و ۴، این روز‌ها شاهد تردد بیشتر و بازبودن بیشتر مشاغل و کسب‌وکار‌ها در مشهد هستیم.


این روز‌ها در هر ساعت از شبانه‌روز که در مشهد تردد کنید، شاهد ترافیک بسیار زیاد خودرو‌ها و تردد عابران در معابر، پاساژها، بانک‌ها، ادارات دولتی و... خواهید بود. گویی موج پنجمی در کار نیست و مردم به دستورات مسئولان پزشکی و دیگر نهاد‌های متولی مبارزه با کرونا بی‌علاقه هستند. درواقع این‌بار هرچه شیوه‌نامه ابلاغ شد، مردم برعکس آن عمل می‌کنند.


در باب چرایی تعطیل‌نشدن مشاغل، به‌سراغ بازرس اتاق اصناف مشهد رفتیم تا قضیه را از دیدگاه متولیان اصناف بررسی کنیم.


امیر دلداری، بازرس اتاق اصناف مشهد، در گفتگو با شهرآرانیوز بیان کرد: اکنون بیشتر مشاغل مشهد در گروه یک قرار گرفته‌اند و تعطیل نمی‌شوند، حتی تالار‌ها و باغسرا‌ها نیز با ۵۰ درصد ظرفیت می‌توانند فعالیت کنند. فقط ۳۰ درصد کسب‌وکار‌ها در گروه شغلی ۲ واقع شده‌اند و مجاز به فعالیت نیستند.


وی ادامه داد: تا کی می‌توانیم مشاغل را تعطیل کنیم و چگونه باید پاسخ ضرر و زیان اقتصادی آنان را بدهیم؟ واحد‌های صنفی در موج‌های ۴ و ۵ کرونا کمترین نقش را در ابتلا به کرونا و مرگ‌ومیر آن داشته‌اند؛ اما هنگامی که سخن از مدیریت بیماری می‌شود، این اصناف هستند که باید تعطیل شوند. درباره ورزش، برخلاف آنکه جزوی از اصناف نیستند، از مشاغل زیان‌ده به حساب می‌آیند و سال گذشته تعطیلی‌های فراوانی داشتند. بسیاری از کسب‌وکار‌های ما در سال گذشته بیش از ۴ ماه تعطیل بودند و این رقم برای یک کاسب، مساوی با ورشکستگی است.


دلداری با انتقاد از ورود خودرو‌های پلاک غیربومی به مشهد تصریح کرد: مبنای ورود مسافر به مشهد و دیگر نقاط کشور، ناوگان حمل‌ونقل عمومی بود. اما این روز‌ها که کرونا سیر افزایشی دارد، ورود خودرو‌های پلاک غیربومی به مشهد روند صعودی داشته است.


وی درباره چگونگی جلوگیری از تعطیلی اماکن و البته جلوگیری از افزایش آمار کرونا ۲ پیشنهاد مطرح کرد و گفت: یا باید برای همه مشاغل ساعت کاری مشخصی تعریف کرد یا باید هرچه سریع‌تر برنامه واکسیناسیون عمومی را آغاز کرد. در شرایط کنونی واقعا تعطیلی اماکن راهکار سودمندی نیست.


دلداری یادآور شد: بااین‌حال و براساس وظیفه شغلی‌مان، باید اقدامات قانونی را برحسب ابلاغ ستاد ملی کرونا انجام دهیم. براین‌اساس، از ابتدای امسال تا ۲۳ تیرماه ۱۱۲۰ واحد صنفی متخلف پلمب شده‌اند. همچنین ۳۰۰۰ گروه گشتی مشترک با اداره بهداشت، اماکن، اصناف و اتحادیه صنفی داشته‌ایم. ۱۲۶ هزار بازدید میدانی از مشاغل، ۲۵۰۰ اخطار کتبی و ۸۰۰ فرم جریمه بخشی دیگر از فعالیت ما در موج‌های چهارم و پنجم کرونا بوده است.


بازرس اتاق اصناف مشهد ادامه داد: پیشنهاد واکسیناسیون فعالان اصناف و مشاغل را داده‌ایم. اما از آنجا که فرایند واکسیناسیون و برنامه‌ریزی آن ملی است، نتوانستیم چنین امکانی را برای مشهد فراهم کنیم.

نگرانی والدین از افسردگی فرزندان

فرزاد فتاحی، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی درباره تعطیلی اماکن و زیرساخت‌های ورزشی گفت: هم‌زمان با ابلاغ رسمی ستاد کرونا مبنی بر تعطیلی فعالیت‌های ورزشی، از ۱۹ تیر این فعالیت‌ها متوقف شده است.


وی در واکنش با چرایی تعطیل‌نشدن بسیاری از مشاغل تصریح کرد: این سؤالی است که ما همواره با آن مواجهیم و پاسخ درستی دریافت نمی‌کنیم. برخلاف آنکه ورزش باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و نشاط و پویایی می‌شود، همواره از اولین گروه‌هایی است که باید فعالیتش را متوقف کند.


فتاحی از نگرانی خانواده‌ها گفت و یادآور شد: بسیاری از والدین می‌گویند نگران سلامت روحی فرزندانشان هستند و این تعطیلی‌ها و خانه‌نشین‌شدن فرزندانشان آنان را افسرده کرده است. اما در واقع چاره‌ای نیست و ما موظف به اجرای دستورات ستاد مقابله با کرونا هستیم.


مدیرکل ورزش و جوانان درباره فعالیت پارک‌های آبی که چندی پیش با انتشار کلیپی در فضای مجازی خبرساز شد، گفت: مجوز فعالیت پارک‌های آبی در وضعیت نارنجی شهر‌ها ایرادی ندارد. همچنین طبق ابلاغ ستاد کرونا، استخر‌های روباز می‌توانند فعال باشند و مدیران این پارک‌ها با برداشتن سقف، امکان اخذ مجوز را پیدا کردند. البته اکنون که شرایط قرمز است، این مجموعه‌ها نیز تعطیل شده‌اند.


فتاحی در پایان افزود: اکنون فقط تیم‌های لیگ‌برتری، تمرینات مسابقات قهرمانی کشور و اردو‌های ملی با کسب مجوز از این اداره اجازه فعالیت خواهند داشت.


موج پنجم کرونا درحالی در مشهد سپری می‌شود که براساس مشاهدات عینی، مردم مشهد برخلاف موج‌های گذشته اهتمام چندانی به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ندارند و بسیاری از فعالان بنگاه‌های اقتصادی کوچک، فست‌فودها، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، مراکز خرید و حتی سینماها، اراده‌ای بر تعطیلی موقت مشاغل خود ندارند. دراین‌بین، فقط ورزش است که اماکن خود را تعطیل کرده است. البته برخی باشگاه‌های بدن‌سازی، همچنان با حضور تعداد اندکی از مشتریانشان مخفیانه فعالیت می‌کنند که لازم است متولیان ورزش به آن رسیدگی کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->