پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟ روند کاهشی داوطلبان پسر برای ورود به دانشگاه | کاهش حدود ۳ درصدی داوطلبان پسر در خراسان‌رضوی طی یک سال زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی اعلام شد دستگیری چند سارق با ده‌ها فقره دزدی در مشهد بهترین دمنوشی که از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند مبنای افزایش حقوق بازنشستگان باید اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی باشد افزایش ۷ درصدی اهدای خون در خراسان رضوی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری وضعیت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را شرح می‌دهد علت ریزش مو در زنان به‌دلیل کمبود کدام ویتامین است؟ | دلایل ریزش مو در زنان قتل مدیرعامل شرکت پخش لوازم آرایشی با ۳۷ ضربه چاقو در تهران (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا سشوار برای مو خوب است؟ | ۳ راه ساده برای کاهش ضرر استفاده از سشوار نماینده کارگران: سپردنِ تعیینِ مزد به مجلس به معنای بی‌صداترکردنِ کارگران است بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | هر آنچه درباره زیتون باید بدانید برای رفع خستگی این غذا‌ها را بخورید دبیر کل خانه کارگر: دربرابر هر تصمیمی که بوی مقابله با امنیت شغلی بدهد، خواهیم ایستاد ورود سامانه بارشی به کشور طی سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رفتار صحیح با کودکانی که زیاد کابوس می‌بینند | ۵ اقدامی که باید هنگام کابوس دیدن کودکتان انجام دهید افزایش تعطیلات آخر هفته آرامش خوبی بین شاغلان ایجاد خواهد کرد
سرخط خبرها

استفاده از کهنه‌های سنتی به جای پوشک!

  • کد خبر: ۷۴۵۵۵
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
  • ۱
استفاده از کهنه‌های سنتی به جای پوشک!
استفاده از کهنه پارچه‌ای می‌تونه در درازمدت به صرفه‌جویی در هزینه‌ها منجر بشه و برای محیط زیست نیز بی‌خطر است. در قدیم که پوشک وجود نداشت مادر‌ها از کهنه برای کودکانشان استفاده می‌کردند. البته در قدیم با وجود اینکه پوشک نبود بچه‌ها سالم‌تر بودند. کهنه‌ها جنس نخی و پنبه‌ای دارن و قدرت جذبشون بالاست. در شرایط بد اقتصادی که در حال حاضر مردم گرفتار آن هستند و با وجود کم شدن و نایاب شدن پوشک نوزدان بهترین و سالم‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین راه استفاده از کهنه‌های نخی به جای پوشک برای کودکان است.
امیر مقدم | شهرآرانیوز؛  قدیم‌ترها، یعنی تا همین سه چهار دهه پیش، بیشتر مادر‌ها برای بچه‌ها از کهنه و لاستیکی استفاده می‌کردند که هم تمیز و بهداشتی بود و خبری از مشکلات قارچی و عفونی نبود و هم بسیار به‌صرفه. به قول همان قدیمی‌ها «بشور و بپوش» بود. بگذریم از آسیب‌های جزئی که پوست بچه به علت کشیدگی زیاد مشما‌های لاستیکی می‌دید.
امروزه نه‌تن‌ها مادر‌های جوان تمایلی به استفاده از آن روش‌ها برای تعویض بچه‌ها و کهنه‌شویی ندارند، بلکه شرایط زندگی آپارتمان‌نشینی هم اجازه این‌کار را نمی‌دهد. برای همین، استفاده از پوشک‌های کامل یکبارمصرف به یک ضرورت تبدیل شده‌است، موضوعی که تأمین هزینه‌های ماهیانه آن، در این شرایط سخت اقتصادی، برای خیلی از خانواده‌ها یک دغدغه جدی است. ازاین‌رو، امروز قصد داریم از تجربه‌های برخی مادران خوش‌فکر اقتصادی برایتان بگوییم تا شاید کمکی باشد برای شمایی که به‌تازگی بچه‌دار شده‌اید و از پس هزینه‌های زیاد پوشک بچه برنمی‌آیید.

هزینه استفاده از پوشک بچه‌

قبل از اینکه به سراغ توصیه‌های کاربردی‌مان برویم، اجازه دهید چرتکه بیندازیم و ببینیم اگر قرار باشد فقط یک بچه داشته باشید (یعنی خبری از قل‌های دوم و سوم و چه‌بسا چهارم و پنجم نباشد!)، به‌طور میانگین در هفته و ماه چه‌قدر هزینه‌تان می‌شود.

*نکته: پوشک‌ها سایزبندی دارند. یعنی باید براساس وزن بچه‌ها آن‌ها را انتخاب کرد. هرچه سن و وزن کودک بیشتر باشد، قیمت پوشک هم بیشتر می‌شود. برای نمونه، پوشک سایز ۴ برای یک کودک ده تا هجده‌کیلویی مناسب است.
 
*نکته: قیمت پوشک‌ها در بازار باتوجه به برند آن‌ها متفاوت خواهد بود. هزینه پوشک درج‌شده براساس یک برند متوسط و معمولی محاسبه شده‌است.
 
*نکته: هر کودک روزانه به طور متوسط بین پنج شش پوشک به همراه لوازم دیگری مانند دستمال مرطوب نیاز دارد

راهکار‌های جایگزین استفاده از پوشک

به جای استفاده از پوشک کامل از کهنه بچه، محافظ کهنه و محافظ پلاستیکی روی کهنه یا محافظ‌های پارچه‌ای با قابلیت شست‌وشو یا شورت‌های چسبی و دکمه‌ای استفاده کنید. در این صورت، هم استفاده و هم شست‌وشوی کهنه بچه کار ساده‌ای است و فقط نیاز است که محافظ کهنه را در هربار استفاده دور بیندازید. افزون‌بر این، به همه حرف‌ها و حدیث‌ها درباره بیماری زا بودن مواد شیمیایی استفاده‌شده در پوشک‌ها هم خاتمه می‌دهید.
 
نکته: همه این لوازم را می‌توانید از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم بهداشتی‌ها تهیه کنید.
 
نکته:محافظ کهنه دستمالی ظریف، ارزان‌قیمت و یکبارمصرف است که زیر پای کودک می‌گذارند تا مدفوع کودک در آن قرار بگیرد و خود کهنه زیاد کثیف نشود.
 
نکته:در صورت نداشتن فضا برای قرار دادن کهنه بچه در معرض آفتاب، از گرمای اتو برای ضدعفونی کردن کهنه استفاده کنید.
 
-پوشک را به صورت عمده یا حراج بخرید، اما مراقب تغییر اندازه کودکتان باشید. خرید مجازی را هم فراموش نکنید.
 
-با تغییر اندازه پوشک، قیمت آن هم بیشتر می‌شود. پس تا نیاز نشده است، اندازه پوشک بچه را تغییر ندهید. هنگام خرید، به تعداد و قیمت پوشک دقت کنید.
 
-نیازی نیست حتما از پوشک‌های برند مشهور استفاده کنید. همین که کودک دلبندتان در آن احساس راحتی کند، کافی است. استفاده از محافظ کهنه برای پوشک هم فکری عالی است.
 
-بچه را بیشتر سرپا بگیرید. این کار هم به سلامت خود کودک کمک می‌کند و هم واقعا به‌صرفه است. مطمئن باشید کار خیلی سختی نیست و با چند هفته وقت گذاشتن، او یاد می‌گیرد در زمان لازم به شما اعلام نیاز کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
0
0
خیلی متشکر از توصیه تان جناب دکتر روازاده
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->