تداوم وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی(۷ اردیبهشت) کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و دستگیری ۱۳ قاچاقچی در مرز‌های خراسان رضوی راهکار جدید وزارت راه و شهرسازی برای حاشیه‌نشینی| نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع می‌شود فرونشست زمین در خیابان کلاهدوز مشهد + تصاویر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداری اسکیمری قرار نگیریم؟ شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روان‌شناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روان‌شناس‌نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود نزاع دسته جمعی در پل قویون ارومیه+ فیلم سیل بیش از ۲۶۰۰ نفر از مردم را گرفتار کرد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنکور سراسری ۱۴۰۳ در خراسان‌جنوبی دوباره برگزار می‌شود آغاز رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید
سرخط خبرها

دوخت و دوز بدون سوزن و چرخ با هویه کاری

  • کد خبر: ۵۳۸۱۴
  • ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
دوخت و دوز بدون سوزن و چرخ با هویه کاری
دوخت‌های ساده تری هم داریم که یادگیری و اجرای آن‌ها زمان بر نیست و مهارت خاصی نمی‌خواهد مانند دوخت دستمال، روبالشتی، رومیزی، کوسن، سجاده و جانماز. خوبی این نوع از لوازم این است که می‌توان برای درست کردن آن‌ها حتی از هنر‌های جایگزین دوخت ودوز هم استفاده کرد بدون آنکه نیازی به صرف هزینه زیاد باشد.
امیر مقدم  | شهرآرانیوز؛ دوخت و دوز از هنر‌های پرطرف دار بین خانم هاست. با وجود این، تعداد خانم‌هایی که توانایی انجام چنین مهارتی را داشته باشند این روز‌ها بسیار کم است. برای همین، بخشی از درآمد بیشتر خانواده‌ها صرف تأمین چنین نیازی از بازار می‌شود که چاره‌ای هم نیست. برای نمونه، دوخت انواع پوشاک به مهارت‌های ویژه‌ای نیاز دارد. بدون آموزش هم نمی‌توان به راحتی از پس آن برآمد.
 
البته دوخت‌های ساده تری هم داریم که یادگیری و اجرای آن‌ها زمان بر نیست و مهارت خاصی نمی‌خواهد مانند دوخت دستمال، روبالشتی، رومیزی، کوسن، سجاده و جانماز. خوبی این نوع از لوازم این است که می‌توان برای درست کردن آن‌ها حتی از هنر‌های جایگزین دوخت ودوز هم استفاده کرد بدون آنکه نیازی به صرف هزینه زیاد باشد. هنری که قصد داریم در «مقرون به صرفه» این هفته درباره آن با شما صحبت کنیم است. قول می‌دهیم با یادگیری این هنر، افزون بر تأمین نیاز‌های خانواده تان، پس از مدتی بتوانید منبع درآمدی هم برای خودتان ایجاد کنید.

دوخت و دوز بدون سوزن و چرخ
 

به چه لوازمی نیاز داریم؟

هویه مدادی یا تفنگی ۸۰ یا ۱۰۰ وات، پایه هویه، شابلون‌های فلزی و شیشه برای زیر کار، لوازم ثابتی هستند که باید همیشه کنار دستتان باشد. بسته به اینکه قصد دارید چه چیزی درست کنید، باید پارچه مناسب آن را هم تهیه کنید. فقط یادتان باشد هر پارچه‌ای به درد هویه کاری نمی‌خورد. پارچه‌هایی که مواد باشند و الیاف طبیعی کمتری در آن‌ها استفاده شده باشد مانند پاناما، ساتن و تافته مناسب این کار هستند. اگر از ساتن استفاده می‌کنید، برای ایستایی بهتر پارچه، باید پشت آن لایی چسب بچسبانید. از نمد هم می‌توان برای این کار استفاده کرد. به سلیقه خودتان بستگی دارد.

دوخت و دوز بدون سوزن و چرخ
 

چگونه هویه کاری کنیم؟

در این هنر، نیاز چندانی به دوخت و دوز ندارید. دستگاه هویه، کار برش دادن پارچه و طرح انداختن روی آن را انجام می‌دهد. شابلون‌های فلزی برای طرح انداختن روی پارچه استفاده می‌شوند و باید آن‌ها را از خرازی‌ها تهیه کنید. با وجود این،  می‌توانید خودتان هم آن‌ها را با مقوا‌های ضخیم در خانه درست کنید.
 
تصور کنید می‌خواهید یک جانماز درست کنید. برای شروع باید پارچه مدنظرتان را در اندازه دلخواه برش بزنید. آن را روی شیشه میز کار پهن کنید. شابلون مناسب برای حاشیه کار را روی پارچه بگذارید و با دست، کمی فشار بدهید. حالا دستگاه هویه را که از قبل گرم کرده اید، با زاویه ۹۰ درجه در دست بگیرید. دورتادور شکل را برش بزنید و قسمت‌های اضافی را در بیاورید.
 
دوخت و دوز بدون سوزن و چرخ
 
دستگاه هویه شبیه به یک قیچی عمل می‌کند و باعث چسبیدن پارچه‌ها به یکدیگر نیز می‌شود. اگر می‌خواهید وسط یا کنار‌های جانمازتان هم طرحی بیندازید، از شابلون مناسب این کار استفاده کنید و با هویه، قسمت‌های اضافی را از دل طرح خارج کنید. یادتان باشد بعد از هر بار استفاده از هویه، باید نوک آن را با پارچه نخی تمیز کنید و آن را در پایه مخصوص خود قرار دهید تا جلو بروز اتفاقات ناخواسته مانند سوختگی را بگیرید و عمر دستگاه را کوتاه نکند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->