امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است هفته کارگر رسید، تکلیف دستمزد کارگران مشخص نشد قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | رقابت تارا و ۲۰۷ در مسیر گرانی (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت روغن مایع در بازار + جدول (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار برای خریدوفروش طلای عیارپایین و بدل‌اندازی به‌جای طلا در بستر سایت‌ها قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پیش‌بینی وضعیت بازار مرغ خراسان‌رضوی در ماه‌های آینده

  • کد خبر: ۷۵۴۵۸
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶
پیش‌بینی وضعیت بازار مرغ خراسان‌رضوی در ماه‌های آینده
هر افزایش قیمت در بازار مرغ در ماه‌های آینده به مرحله توزیع مربوط است. برخلاف اینکه هزینه‌های تولید مرغداران زیاد است، جوجه‌ریزی و تولید مرغ در خراسان‌رضوی سیر صعودی دارد.

طنین همتی|شهرآرانیوز، امسال در کنار سیر صعودی هزینه‌های تولید دام و طیور مانند پارسال، خشک‌سالی هم اضافه شده است و تأمین نهاده و علوفه دامدار و مرغدار را تحت‌تأثیر قرار داده و شرایط بخش تولید را سخت شده است. همچنین احتمال دارد ادامه این روند بازار گوشت و مرغ را نیز تحت‌تأثیر قرار بدهد.

 

ما به رعایت نرخ مصوب با وجود افزایش هزینه‌های تولید ملزم هستیم

شاهرخ صادقی، دبیر انجمن صنفی مرغداران مرغ گوشتی خراسان‌رضوی، در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز درباره وضعیت تولید و توزیع مرغ در وضعیت موجود و پیش‌بینی این بازار در ماه‌های آینده اظهار کرد: قیمت‌ها نباید از آنچه که اکنون در بازار است، بیشتر شود، زیرا ما مرغداران باید محصولمان را با همان قیمت مصوب و با وجود افزایش بهای تمام‌شده عرضه کنیم. قیمت ۱۷۱۰۰ تومان به‌عنوان نرخ مصوب، نرخ‌گذاری قبل سال است. اگر به بررسی قیمت ۱۷۱۰۰ تومان نگاه کنیم، می‌بینیم که قیمت جوجه را حدود ۴۳۰۰ تومان در نظر گرفته‌اند، اما اکنون قیمت جوجه چندبرابر افزایش یافته است. پرورش‌دهندگان ما جوجه را حدود ۱۰ هزار تومان خریدند، یعنی یک مزرعه ۱۰ هزار قطعه‌ای در مجموع جوجه یک‌روزه را ۵۰ میلیون تومان گران‌تر خریده و یک مزرعه ۲۰ هزار قطعه‌ای حدود ۱۰۰ میلیون تومان بیشتر هزینه کرده است. در نتیجه جوجه را گران‌تر می‌خرند و مسلما قیمت تمام‌شده همین یک قلم برای مرغدار بیش از ۱۷۱۰۰ تومان است.

 

در مرحله توزیع مرغ سازوکار نظارتی وجود ندارد

به‌گفته شاهرخ صادقی، ما تا درب کشتارگاه موظف و ملزمیم قیمت مصوب را را عایت کنیم، اما بعد از کشتارگاه در مرحله توزیع به مصرف‌کننده معلوم نیست چه اتفاقی می‌افتد. متأسفانه سازوکاری برای نظارت در مرحله عرضه نداریم. ما در پرورش و تولید گوشت سفید کمبود نداریم و حتی نسبت به سال قبل افزایش جوجه‌ریزی هم داریم. متأسفانه بعد از کشتار و در مرحله توزیع به‌نوعی دچار رهاشدگی در این بخش هستیم که هیچ نظارت و کنترلی ندارد. همه تشنج بازار مرغ نیز به این بخش مربوط می‌شود.

 

اگر بازار مرغ دوباره ناآرام شود، به مرحله توزیع مربوط است

این فعال حوزه طیور یادآور شد: وقتی ما مرغ را به قیمت مصوب عرضه می‌کنیم، چه دلیلی دارد که با قیمت‌های گزاف به دست مصرف‌کننده برسد یا به‌نحوی باشد که برای دریافت مرغ کارت‌ملی ارائه شود!
وی با اشاره به اینکه ما در تولید هیچ مشکلی نداریم، به‌طوری‌که در همین تیرماه افزایش تولید هم داشتیم، ابراز کرد: معلوم نیست چرا بازار مرغ در مرحله توزیع هنوز متشنج است و شایعه گرانی در ماه‌های آینده به گوش می‌رسد. باید مشکل را در مرحله توزیع جست‌وجو کرد.

 

قیمت تمام‌شده مرغ درب مرغداری حدود ۲۰ هزار تومان

صادقی با بیان اینکه با وجود افزایش هزینه‌های تولید، تولیدکنندگان قیمت مصوب را تا درب کارخانه رعایت می‌کنند و فشار هزینه‌های مازاد بر تولید را به دوش می‌کشند، ادامه داد: واحد مرغداری جوجه را ۴۵ روزه پرورش داده، مرغش را فروخته، مغازه‌دار هم مرغ را فروخته و مصرف‌کننده پروتئینش را جذب کرده است، ولی هنوز هیچ نهاده‌ای به مرغدار داده نشده است. در چنین وضعیتی مرغدار مجبور است نهاده را با دوبرابر قیمت از بازار آزاد تهیه کند و این باعث می‌شود نقدینگی تولیدکننده کم شود. در کنار این قیمت جوجه یک‌روزه نیز افزایش یافت. همچنین پشت بارنامه داریم که تولیدکننده مجبور است مبلغی اضافه برای حمل بارش به کامیوندار بدهد. قطع‌شدن برق باعث تلفات در واحد‌های مرغداری ما شده است. ما برای ژنراتور‌های برق مشکل تأمین سوخت داریم و دولت شرایط آسانی برای دریافت سوخت تولیدکننده فراهم نکرده است. همین عوامل باعث شده است قیمت تمام‌شده مرغ برای مرغدار حدود ۲۰ هزار تومان باشد، اما مرغدار ملزم به رعایت نرخ مصوبی است که از پارسال تغییر نکرده است.

وی اضافه کرد: گرمای هوا باعث شده است طول دوره پرورش طولانی‌تر شود. با همه این مشکلات ما مشکلی در پرورش نداریم، حتی افزایش تولید هم داشته‌ایم و در ۲ ماه گذشته جوجه‌ریزی در استان سیر صعودی داشته است.

این مرغدار یادآور شد: از ابتدای سال قیمت همه کالا‌های اساسی و هزینه‌های تولید مثل حمل‌ونقل، کارگر و در کل هزینه نگهداری مرغ افزایش یافت. به‌دلیل هزینه‌های گزاف واکسن بعضی مرغداری‌ها توان واکسن‌زدن طیورشان را ندارند که قطعا تبعاتی به‌همراه دارد. اما همچنان قیمت مصوب مرغ همان قیمت قبل سال است. با همه این تفاصیل، تولیدکننده تمام توانش را در تولید به کار می‌گیرد.

 

رعایت نرخ مصوب فقط برای تولیدکننده

دبیر انجمن صنفی مرغداران مرغ گوشتی خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه مرغ را با قیمت مصوب عرضه می‌کنیم، اما قیمت مرغ در بازار متغیر است و از ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود، گفت: این امر توجیه‌پذیر نیست و رعایت نرخ مصوب فقط برای تولیدکننده و مرغدار الزامی شده است، اما معلوم نیست سرنوشت مرغ در مرحله توزیع چه می‌شود.
به‌گفته صادقی ما در پرورش هیچ مشکلی در استان نداریم و مردم خیالشان راحت باشد، اما موضوعی که بازار مرغ را متشنج می‌کند، در مرحله توزیع است.

 

رکورد یک‌میلیون جوجه‌ریزی در خردادماه

شاهرخ صادقی در ادامه گفت: در فروردین‌۱۴۰۰ در استان خراسان‌رضوی ۷ میلیون و ۸۹۵ هزار قطعه، در اردیبهشت‌ماه ۹ میلیون و ۳۳۲ هزار قطعه، در خردادماه ۸ میلیون و ۷۹۱ هزار قطعه و در تیرماه ۹ میلیون و ۷۸۸ هزار قطعه جوجه‌ریزی داشتیم. در کل نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد بیشتر تولید کردیم.
وی ادامه داد: شب گذشته ۳۰۱ هزار قطعه به کشتارگاه رفته است و به میزان ۵۶۰ هزار تن مرغ زنده در کل استان کشتار شده است که این نشان می‌دهد کمبودی در عرضه نداریم و اگر در ماه‌های آینده شاهد افزایش قیمت مرغ باشیم، باید دلیلش را در چرخه توزیع جست‌وجو کرد. احتمال دارد تولید مرغ در استان‌های دیگر کم شود؛ درنتیجه باتوجه‌به مازاد تولید در استان، ما محصولمان را به استان‌های دیگر هم صادر خواهیم کرد. با همه سختی‌ها، مشکلی در پرورش نداریم.

 

ثبات بازار مرغ به‌شرط ثابت‌بودن هزینه‌های تولید

محمدمهدی یعقوب‌زاده، مدیر طیور جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی، درباره پیش‌بینی بازار مرغ در ماه‌های آینده اظهار کرد: اکنون بخش تولید ما در حوزه مرغ گوشتی حتی نسبت به پارسال ۳۰ درصد بیشتر تولید می‌کند. در ماه گذشته نیز رکورد جوجه‌ریزی در استان داشتیم که بی‌سابقه بوده است. ما در استان کمبودی نداریم. اگر هزینه‌های تولید هیچ تغییری نکند، ما در ماه‌های آینده بازار مرغ باثباتی خواهیم داشت.

به گزارش شهرآرانیوز و بر اساس اعلام مرکرآمار ایران در طرح آمارگیری کشتار طیور کشتارگاه‌های رسمی کشور در بهار ١٤٠٠ ، وزن گوشت انواع طیور کشتار شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در بهار ١٤٠٠ جمعاً ٥٢٢,٤ هزار تن گزارش شده است.

نتایج این آمارگیری نشان می‌دهد که ماکیان (مرغ و خروس) با ٥١١,٦ هزار تن، ٩٨ درصد از کل وزن گوشت طیور عرضه شده را به خود اختصاص داده است. گوشت سایر انواع طیور که عمدتاً شامل بوقلمون، بلدرچین، شترمرغ و کبک می‌باشد با ١٠.٨ هزار تن، ٢ درصد از کل وزن گوشت طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص داده ‌است.

همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در فصل بهار ١٤٠٠ نسبت به زمستان ١٣٩٩  در حدود ١٠,٥ درصد افزایش داشته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->