تاریخ‌گردی ۹۰ ساله در خیابان دانشگاه مشهد ثبت‌نام بیش از ۲۲۰۰ نفر برای عضویت در شورای اجتماعی محلات مشهد | احتمال تمدید مهلت نام‌نویسی از ماجرای نهر قدیمی منطقه تا مشکل ساخت وساز، در ملاقات مردمی شهردار منطقه  ۷  مشهد دستاورد‌های کلان مدیریت شهری مشهد در حوزه‌های زیرساختی حمل‌ونقل شهری آیین تودیع و معارفه فرماندار مشهد برگزار شد | قدردانی از «داوری»، آرزوی موفقیت برای «حسینی» + فیلم سرویس دهی رایگان متروی مشهد در روز‌های ۹ و ۱۰ دی ماه ۱۴۰۳ اعزام بیش از ۱۰۰ هزار نیروی کارگری به پروژه‌های شخصی، در ایست‌کار‌های مشهد توسعه کرامت‌محور در حوزه عمران و حمل‌ونقل شهر برگزاری دومین دوره مراسم «نشان مشهدالرضا(ع)» در روز ۱۰ دی | مشهد پیشتاز الگوسازی و تکریم نخبگان رویداد نشان مشهدالرضا(ع)، فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های علمی مشهد هوای کلانشهر مشهد همچنان آلوده است (۸ دی ۱۴۰۳) پیشکسوتان عرصه‌های مختلف مشهد باید در رویداد نشان مشهد الرضا (ع) تجلیل شوند واقعه ۱۰ دیماه مشهد برای تشکیل حکومت اسلامی اتفاق افتاد مراسم بزرگداشت شهدای دهم دی ماه مشهد برگزار شد + ویدئو روز‌های یادآور حماسه‌های مردم مشهد باید در فضای اجتماعی شهر مورد توجه قرار بگیرد «مردمی بودن» موضوع اصلی نشان مشهدالرضا (ع) است | نسل جوان با خلاء الگو‌ها مواجه است مدیر مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی: نشان مشهدالرضا (ع) تجلیل از خادمان فرهنگ رضوی است حاجی‌بگلو: تصمیم‌گیری درباره تمدید دوره شوراها در انتظار مجلس است | هفت ساله شدن شوراها، در دولت نیز موافقانی دارد مشروح سیاست‌های شورای شهر مشهد در حوزه حمل‌ونقل شهری برگزاری دهمین دوره انتخابات هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی (۶ دی ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

از مدیریت شهری تا دیپلماسی شهری

  • کد خبر: ۷۶۲۲۰
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
از مدیریت شهری تا دیپلماسی شهری
مهدی یاراحمدی خراسانی - روزنامه نگار
در عصر فراصنعتی هم زمان با پدیده جهانی شدن و توسعه شبکه‌های ارتباطی و نظام‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات، شهر‌ها در فضایی متشکل از «جریان ها، فرایند‌ها و اجتماعات» آرام آرام به نقش آفرینان اصلی عرصه ارتباط، فرهنگ و اقتصاد جهانی تبدیل شده اند. در این فضا، شهر‌ها برای باقی ماندن در عرصه رقابت و پیشرفت باید از جایگاه‌های مطلوب و توسعه یافته اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فناوری و... برخوردار باشند.
 
همچنین زیرساخت‌های مربوط به جایگاه‌های مذکور متشکل از «توان، نفوذ و اعتبار» را فراهم آورده باشند و نیز در راستای فعالیت‌های خود، شکل نوینی از دیپلماسی به نام «دیپلماسی شهری» را نمایان کنند. به‌تازگی در قالب راهبرد «دیپلماسی شهری»، بهره گیری از توان کلان شهر‌ها برای توسعه رویکرد «بیناشهری بین المللی» به جای سیاست «بینادولت ملت» مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری از کلان شهر‌ها و شهر‌های جهانی تلاش می‌کنند با ابزار دیپلماسی شهری، میزان مشارکت بین المللی خود را در عرصه جهانی ارتقا بخشند تا از این طریق، زمینه توسعه روزافزون شهر را فراهم کنند. دیپلماسی شهری به دنبال بیان ایده‌ها و راهکار‌هایی است که به وسیله آن، کلان شهر‌های جهان بتو انند با هدف بروز توانایی‌ها و استعدادهایشان برای حل مسائل و چالش‌های شهری نقش آفرینی کنند و در عرصه ارتباطات فرهنگی و تعهدات سیاسی با دیگر بازیگران عرصه سیاست شامل مجامع و سازمان‌های بین المللی، کلان شهر‌ها و شهر‌های مختلف جهانی تعامل داشته باشند.
 
رویکرد اساسی دیپلماسی شهری این است که باتوجه به ظرفیت شهروندی و مقتضیات شهرها، تعاملات مفید را شکل دهد و توسعه بخشد. بسیاری از کارشناسان معتقدند در عصر حاضر «دیپلماسی شهری» بهتر از «دیپلماسی دولت-ملت» قادر به ایفای نقش در فرایند جهانی شدن خواهد بود. بر این اساس، ضرورت دارد مدیران شهری با درنظر گرفتن مصالح شهر و شهروندان، سیاست‌های کلان و راهبردی را به صورتی طراحی و تدوین کنند که ضمن نقش آفرینی بین المللی، شهرت و آوازه شهر را که از آن به عنوان برند شهری (آمیزه‌ای از هویت تاریخی، ویژگی‌های اجتماعی، نهاد‌های تمدنی، فعالیت‌های تجاری، امکانات رفاهی و تفریحی و مناسبات سیاسی و بین المللی هر شهر) تعبیر می‌شود، ارتقا بخشند. همچنین با تکیه بر دانش و مهارت خود و استعداد‌های شهر و شهروندانشان، سیاست گذاران، تصمیم سازان و افکار عمومی را در جهت جلب منافع شهر متبوع خود هدایت کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->