۶ میلیون و ۵۳۵ هزار زائر از ۲۳ مرداد تا پایان صفر ۱۴۰۴ وارد مشهد شدند (۳ شهریور ۱۴۰۴) قدردانی شهردار مشهد مقدس از شهروندان به دلیل میزبانی شایسته از زائران حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) ۱۲ هزار فضای پارک توسط شهرداری مشهد برای زائران دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ فراهم شد شهردار مشهد مقدس: عملکرد جمعیت هلال‌احمر در ایام شهادت امام‌رضا(ع)، قابل‌تقدیر است + فیلم درخواست شهردار مشهد مقدس برای تحویل ۹۰ هکتار زمین به منظور ساخت پایانه چندمنظوره غرب اشغال ۶۰ درصد ظرفیت اسکان موقت شهرداری مشهد در شب شهادت امام‌رضا(ع) | فعالیت مراکز اسکان تا پایان شهریورماه قول کارگروه ملی زیارت برای اختصاص بودجه مناسب به مشهد برای دهه آخر ماه صفر سفر‌های هوایی به مشهد رکورد ۸ ساله را شکست (۳ شهریور ۱۴۰۴) کیفیت هوای کلانشهر مشهد در وضعیت قرمز | شاخص آلودگی به ۱۵۷ رسید (۳ شهریور ۱۴۰۴) آخرین وضعیت ترافیکی ورودی‌ها و خروجی‌های مشهد (۳ شهریور ۱۴۰۴) وزیر راه و شهرسازی در مشهد: بعد از بازدید از پروژه راه آهن مشهد- گلبهار خبر خوش را به مردم خواهیم داد + فیلم وزیر راه و شهرسازی وارد مشهد شد (۳ شهریور ۱۴۰۴) + فیلم توزیع ۲۰۰ هزار لیتر آب آشامیدنی بین موکب‌های دهه پایانی صفر توسط سازمان آرامستان‌های شهرداری مشهد مدیریت شهری مشهد نقش مهمی در خدمات‌رسانی به زائران دارد پاکسازی و بازپیرایی فضای سبز آسیب‌دیده مشهد پس از برگزاری مراسم شام غریبان معتمدی‌زاده: خدمات به زائران نشان‌دهنده برنامه‌ریزی دقیق مسئولان استانی و شهری است افزایش ۱۱ درصدی ورود و خروج زائران از پایانه‌های مسافربری مشهد زائران رضوی برای خروج از مشهد عجله نکنید (۲ شهریور ۱۴۰۴) خدمت‌رسانی ۵۱ مرکز اسکان موقت و اضطراری به زائران دهه آخر صفر پویش «نذر زمین» در مشهد؛ از آموزش ۳۰۰۰ نوجوان محیط‌یار تا پاکسازی مسیر زائران دهه پایانی صفر بسیج ۶ هزار اتوبوس برای خروج زائران رضوی از مشهد (۲ شهریور ۱۴۰۴) | هیچ مشکلی برای عملیات بازگشت مسافران وجود ندارد
سرخط خبرها

از مدیریت شهری تا دیپلماسی شهری

  • کد خبر: ۷۶۲۲۰
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
از مدیریت شهری تا دیپلماسی شهری
مهدی یاراحمدی خراسانی - روزنامه نگار
در عصر فراصنعتی هم زمان با پدیده جهانی شدن و توسعه شبکه‌های ارتباطی و نظام‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات، شهر‌ها در فضایی متشکل از «جریان ها، فرایند‌ها و اجتماعات» آرام آرام به نقش آفرینان اصلی عرصه ارتباط، فرهنگ و اقتصاد جهانی تبدیل شده اند. در این فضا، شهر‌ها برای باقی ماندن در عرصه رقابت و پیشرفت باید از جایگاه‌های مطلوب و توسعه یافته اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فناوری و... برخوردار باشند.
 
همچنین زیرساخت‌های مربوط به جایگاه‌های مذکور متشکل از «توان، نفوذ و اعتبار» را فراهم آورده باشند و نیز در راستای فعالیت‌های خود، شکل نوینی از دیپلماسی به نام «دیپلماسی شهری» را نمایان کنند. به‌تازگی در قالب راهبرد «دیپلماسی شهری»، بهره گیری از توان کلان شهر‌ها برای توسعه رویکرد «بیناشهری بین المللی» به جای سیاست «بینادولت ملت» مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری از کلان شهر‌ها و شهر‌های جهانی تلاش می‌کنند با ابزار دیپلماسی شهری، میزان مشارکت بین المللی خود را در عرصه جهانی ارتقا بخشند تا از این طریق، زمینه توسعه روزافزون شهر را فراهم کنند. دیپلماسی شهری به دنبال بیان ایده‌ها و راهکار‌هایی است که به وسیله آن، کلان شهر‌های جهان بتو انند با هدف بروز توانایی‌ها و استعدادهایشان برای حل مسائل و چالش‌های شهری نقش آفرینی کنند و در عرصه ارتباطات فرهنگی و تعهدات سیاسی با دیگر بازیگران عرصه سیاست شامل مجامع و سازمان‌های بین المللی، کلان شهر‌ها و شهر‌های مختلف جهانی تعامل داشته باشند.
 
رویکرد اساسی دیپلماسی شهری این است که باتوجه به ظرفیت شهروندی و مقتضیات شهرها، تعاملات مفید را شکل دهد و توسعه بخشد. بسیاری از کارشناسان معتقدند در عصر حاضر «دیپلماسی شهری» بهتر از «دیپلماسی دولت-ملت» قادر به ایفای نقش در فرایند جهانی شدن خواهد بود. بر این اساس، ضرورت دارد مدیران شهری با درنظر گرفتن مصالح شهر و شهروندان، سیاست‌های کلان و راهبردی را به صورتی طراحی و تدوین کنند که ضمن نقش آفرینی بین المللی، شهرت و آوازه شهر را که از آن به عنوان برند شهری (آمیزه‌ای از هویت تاریخی، ویژگی‌های اجتماعی، نهاد‌های تمدنی، فعالیت‌های تجاری، امکانات رفاهی و تفریحی و مناسبات سیاسی و بین المللی هر شهر) تعبیر می‌شود، ارتقا بخشند. همچنین با تکیه بر دانش و مهارت خود و استعداد‌های شهر و شهروندانشان، سیاست گذاران، تصمیم سازان و افکار عمومی را در جهت جلب منافع شهر متبوع خود هدایت کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->