نماینده و دستیار ویژه رئیس‌جمهور در بازدید از ایستگاه باب الجواد (ع): این ایستگاه از نظر معماری با همه ایستگاه‌های مترو متفاوت است سرویس‌دهی رایگان اتوبوس‌رانی مشهد در خطوط منتهی به حرم مطهر به‌مناسبت سالروز میلاد امام‌رضا(ع) (جمعه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) + جزئیات سرویس‌دهی رایگان مترو مشهد در سالروز میلاد امام‌رضا(ع) (جمعه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: جمعیت مشهد سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیان می‌شود، اما در واقع ۶ میلیون نفر است + فیلم حاشیه‌نشینی موضوعی چندوجهی است که روزانه با زندگی میلیون‌ها انسان ارتباط مستقیم دارد تردد ۱۵۰۰ زائر پیاده در مسیرهای منتهی به مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) هوای کلانشهر مشهد دوباره آلوده شد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) رئیس دبیرخانه برنامه‌های علمی خراسان رضوی: حاشیه‌نشینی واقعیتی انکارناپذیر در جوامع درحال‌توسعه است نمایشگاه گل و گیاه مشهد، ویترین دستاورد‌های یک‌ساله خدمات شهری است نمایشگاه گل و گیاه مشهد، برند فضای سبز این شهر است | فعالیت ۵۰۰ غرفه‌دار از سراسر کشور بیش از ۱۱۰ هزار گل و گونه کم‌نظیر در بیست‌ودومین نمایشگاه گل و گیاه مشهد نمایشگاه گل و گیاه مشهد؛ ترکیب زیبایی، آموزش و اقتصاد شهری توسعه صادرات گل‌های شاخه‌ای، امسال برای اولین‌بار در نمایشگاه گل‌وگیاه مشهد نمایشگاه گل و گیاه مشهد، پلی به بازار‌های جهانی گل و گیاه افتتاح بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه مشهد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴)+ویدئو لایحه امیدبخش شهرداری مشهد تصویب شد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) پیشرفت ۹۷ درصدی پروژه‌های خدمات شهری مشهد مقدس کاشت ۳ میلیون بوته گل فصلی مناسب بهار و تابستان در مشهد هوای کلانشهر مشهد امروز سالم است (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) «باغ حرم»، کوچه کتیبه‌های تاریخی
سرخط خبرها

از مدیریت شهری تا دیپلماسی شهری

  • کد خبر: ۷۶۲۲۰
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
از مدیریت شهری تا دیپلماسی شهری
مهدی یاراحمدی خراسانی - روزنامه نگار
در عصر فراصنعتی هم زمان با پدیده جهانی شدن و توسعه شبکه‌های ارتباطی و نظام‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات، شهر‌ها در فضایی متشکل از «جریان ها، فرایند‌ها و اجتماعات» آرام آرام به نقش آفرینان اصلی عرصه ارتباط، فرهنگ و اقتصاد جهانی تبدیل شده اند. در این فضا، شهر‌ها برای باقی ماندن در عرصه رقابت و پیشرفت باید از جایگاه‌های مطلوب و توسعه یافته اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فناوری و... برخوردار باشند.
 
همچنین زیرساخت‌های مربوط به جایگاه‌های مذکور متشکل از «توان، نفوذ و اعتبار» را فراهم آورده باشند و نیز در راستای فعالیت‌های خود، شکل نوینی از دیپلماسی به نام «دیپلماسی شهری» را نمایان کنند. به‌تازگی در قالب راهبرد «دیپلماسی شهری»، بهره گیری از توان کلان شهر‌ها برای توسعه رویکرد «بیناشهری بین المللی» به جای سیاست «بینادولت ملت» مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری از کلان شهر‌ها و شهر‌های جهانی تلاش می‌کنند با ابزار دیپلماسی شهری، میزان مشارکت بین المللی خود را در عرصه جهانی ارتقا بخشند تا از این طریق، زمینه توسعه روزافزون شهر را فراهم کنند. دیپلماسی شهری به دنبال بیان ایده‌ها و راهکار‌هایی است که به وسیله آن، کلان شهر‌های جهان بتو انند با هدف بروز توانایی‌ها و استعدادهایشان برای حل مسائل و چالش‌های شهری نقش آفرینی کنند و در عرصه ارتباطات فرهنگی و تعهدات سیاسی با دیگر بازیگران عرصه سیاست شامل مجامع و سازمان‌های بین المللی، کلان شهر‌ها و شهر‌های مختلف جهانی تعامل داشته باشند.
 
رویکرد اساسی دیپلماسی شهری این است که باتوجه به ظرفیت شهروندی و مقتضیات شهرها، تعاملات مفید را شکل دهد و توسعه بخشد. بسیاری از کارشناسان معتقدند در عصر حاضر «دیپلماسی شهری» بهتر از «دیپلماسی دولت-ملت» قادر به ایفای نقش در فرایند جهانی شدن خواهد بود. بر این اساس، ضرورت دارد مدیران شهری با درنظر گرفتن مصالح شهر و شهروندان، سیاست‌های کلان و راهبردی را به صورتی طراحی و تدوین کنند که ضمن نقش آفرینی بین المللی، شهرت و آوازه شهر را که از آن به عنوان برند شهری (آمیزه‌ای از هویت تاریخی، ویژگی‌های اجتماعی، نهاد‌های تمدنی، فعالیت‌های تجاری، امکانات رفاهی و تفریحی و مناسبات سیاسی و بین المللی هر شهر) تعبیر می‌شود، ارتقا بخشند. همچنین با تکیه بر دانش و مهارت خود و استعداد‌های شهر و شهروندانشان، سیاست گذاران، تصمیم سازان و افکار عمومی را در جهت جلب منافع شهر متبوع خود هدایت کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->